غار سهولان، مجموعه‌ا‌ی از شگفتی‌های زیر زمین

غار سهولان، مجموعه‌ا‌ی از شگفتی‌های زیر زمین ناصربهزادفر-غار آبی و تاریخی « سهولان » در ۴۳ کیلومتری جنوب شرق مهاباد و در مسیر جاده میانبر مهاباد به بوکان (جاده برهان) واقع شده که از شهر بوکان نیز نزدیک به ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. هر چند مردم محلی به این غار لونه‌کوتر یعنی لانه‌کبوتر می‌گویند. کلمه […]

غار سهولان، مجموعه‌ا‌ی از شگفتی‌های زیر زمین

ناصربهزادفر-غار آبی و تاریخی « سهولان » در ۴۳ کیلومتری جنوب شرق مهاباد و در مسیر جاده میانبر مهاباد به بوکان (جاده برهان) واقع شده که از شهر بوکان نیز نزدیک به ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

هر چند مردم محلی به این غار لونه‌کوتر یعنی لانه‌کبوتر می‌گویند. کلمه سهول در زبان محلی کردی به معنای یخ است که شاید وجه تسمیه این غار مربوط به یخ‌بندان‌های طولانی زمستانی و خنکای تابستانی آن باشد.

قرار گرفتن این غار در میان رشته کوه‌های بلند با قله‌های سر به فلک کشیده و دره‌های عمیق کاملاً بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعت افزوده است.

غار سهولان دارای دو دهانه است که به سمت جنوب باز شده‌اند و چند درخت تنومند جنگلی که از میان صخره‌ها سربرآورده‌اند سایه خود را بر دهانه اصلی غار انداخته‌اند که علاوه بر تأمین سایه برای گردشگران به طبیعت خشن و سرد محیط طراوتی دو چندان بخشیده‌اند.

حرکت در قسمت آبی دریاچه با قایق‌های پارویی امکان‌پذیر است ولی بخش خشکی را با پای پیاده نیز می‌توان مشاهده کرد. اسکله‌ای که گردشگران را به داخل تونل‌ها، دالان‌ها و دریاچه‌های غار می‌برد ۴۵ متر پایین تر از دهانه اصلی قرار دارد که با ۱۰۶ پله بتونی پیچ درپیچ به کف دریاچه درون غار می‌رسد.

هوای درون غار بسیار مرطوب و تاریک است که با کار گذاشتن صد‌‌ها نورافکن امکان دید فراهم شده است. درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روی سنگ‌‌ها و صخره‌ها با خزه‌های سبز و قهوه‌ای پوشیده شده و گاهی قطرات آب از بالای ایوان‌ها به روی سطح آب می‌چکد.

دالان بالای سر این دریاچه افزون بر ۵۰ متر ارتفاع دارد و در انتهای آن دو دالان باریک به عرض دو متر دیده می‌شود که به دریاچه‌ها و دالان‌های بعدی باز می‌شوند.

گردشگران در این سفر پر از رمز و راز با گذشت از دالان‌های تنگ و باریک ۳ حوضچه آبی بزرگ و کوچک را پشت سر می‌گذارند تا به چهارمین و بزرگ‌‌ترین دریاچه برسند. این دریاچه حدود ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و در ۲۵۰ متری اسکله قرار گرفته و آخرین نقطه‌ای است که بازدیدکنندگان به وسیله قایق طی می‌کنند. متوسط عمق آب این دریاچه ۲۵ متر است و دالانی با ارتفاعی بیش از ۳۰ متر روی آن قرار گرفته که از چند تکه صخره عظیم یکپارچه تشکیل شده است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این غار از شهر سرسبز مهاباد، باید تپه ماهورهای جاده برهان را پشت سرگذاشت تا در نقطه‌ای به روستای «عیسی کند» رسید.

 

در روستای عیسی کند جاده به دو مسیر تقسیم می‌شود که مسیر مستقیم به بوکان و مسیر دست راست گردشگران را به روستای سهولان و غار معروف آن می‌برد.