مؤسسات غیرمجاز مچاله می‌شوند؟

تکیه غیرمجاز‌ها به بانک‌ها برای رسیدن به پول مؤسسات غیرمجاز مچاله می‌شوند؟ با وجود منع بانک‌ها از ارایه خدمات به مؤسسات و حتی بانک‌هایی که هنوز مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند، باز هم شبکه بانکی هر چند محدودتر از گذشته شاهد این خدمات دهی است، این در حالی است که بانک‌ها […]

تکیه غیرمجاز‌ها به بانک‌ها برای رسیدن به پول

مؤسسات غیرمجاز مچاله می‌شوند؟

با وجود منع بانک‌ها از ارایه خدمات به مؤسسات و حتی بانک‌هایی که هنوز مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند، باز هم شبکه بانکی هر چند محدودتر از گذشته شاهد این خدمات دهی است، این در حالی است که بانک‌ها اعلام می‌کنند برای مواردی مجوز لازم را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ممنوعیت خدمات‌دهی بانک‌ها و مؤسسات مجاز به عدم ارایه خدمات به غیرمجاز‌ها از جمله دستورالعمل‌های صادره از سوی بانک مرکزی برای تنبیه مؤسساتی بود که بدون مجوز در بازار پول فعالیت کرده و کاستی‌های ناشی از عدم حرکت در چارچوب قانون را کنار مجازهای شبکه بانکی تأمین می‌کنند.

این در حالی است که مؤسسات مالی که در چارچوب نظارت بانک مرکزی قرار نداشته و فرایند ساماندهی را طی نکرده‌اند به‌طور طبیعی از خدمات این بانک از جمله عضویت در شبکه شتاب و یا خدمات مربوط به چک محروم بوده و ناچارند که مشتریان خود را روانه بانک‌ها و مؤسسات مجاز کرده و از طریق آن‌ها این گونه خدمات را ارایه کنند.

اما با جدیتر شدن برخورد با مؤسسات غیرمجاز و فشار برای حرکت به سمت چارچوب نظارتی بانک مرکزی، در خردادماه سال گذشته بود که این بانک با صدور بخشنامه‌ای از تمامی بانک‌ها و مؤسسات مجاز خواست تا ارایه خدمات به غیرمجاز‌ها را قطع کنند.

در ادامه برخی بانک‌ها خدمات دهی به غیرمجار‌ها را به حداقل رساند اما این روند در مجموعه شبکه بانکی قطع نشد تا این‌که در اواخر سال گذشته و به دنبال کاهش نرخ سود بانکی و الزام تشدید برخورد با غیرمجازها، بار دیگر بخشنامه ممنوعیت خدمات دهی به این مؤسسات به بانک‌ها تأکید شد.

ارایه خدمت با مجوز بانک مرکزی!

با این وجود بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که همچنان برخی بانک‌ها تکیه‌گاه مؤسسات غیرمجاز بوده و خدمات مربوط به آن‌ها را برعهده دارند. پرس و جوی موضوع از مدیران شعب از این حکایت داشت که در مواردی بانک‌ها تخلف کرده و برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی به مؤسسات غیرمجازی که هنوز مراحل دریافت مجوز را طی نکرده‌اند، خدمات ارایه می‌کنند.

اما رؤسای شعب اعلام کردند که در مواردی هم استثنا وجود دارد به‌طوری که به عنوان نمونه یکی از بانک‌هایی که هنوز رسماً مجوز نهایی خود را دریافت نکرده و در لیست مجاز‌ها قرار نگرفته است، با توجه به این‌که عمده فرایند ساماندهی را طی کرده و اساس‌نامه آن به تصویب رسیده است، شامل این ممنوعیت نیست.

بانک‌های ارایه دهنده خدمات به این قبیل بانک‌ها و مؤسسات عنوان می‌کردند که از بانک مرکزی در چنین مواردی استعلام کرده و مجوز خدمات دهی به مؤسساتی که در مسیر ساماندهی قرار دارند را اخذ کرده‌اند. ولی با این حال هستند مؤسساتی که مجوز دریافت خدمات ندارند ولی بانک‌ها این کار را برای آن‌ها انجام می‌دهند.

این در حالی است که براساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف شدند تا تمامی پایانه‌های فروشگاهی نصب شده در مؤسسات پولی غیرمجاز را احصا و جمع‌آوری کرده و همچنین باجه‌ها و واحدهای بانکی که به هر شکل و با هر عنوان به مؤسسات غیرمجاز خدمت‌رسانی می‌کنند را تعطیل کنند.

 

همچنین در مورد حساب‌های جاری و دسته‌چک نیز به آن‌ها تذکر داده شده است. به گونه‌ای که تأکید شده افتتاح هر گونه حساب به ویژه حساب جاری و صدور دسته‌چک برای مؤسسات غیرمجاز ممنوع است.