طلا آرام و قرار ندارد

بازی بریتانیا با فلز گران بها طلا آرام و قرار ندارد آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت اونس طلا آرام و قرار ندارد. به گزارش بورس کالا، در حالی که نشانه‌های موجود خبر از آن می‌دهد که بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا رأی خواهد داد، بازارهای سهام آسیایی صعود کرده و طلا […]

بازی بریتانیا با فلز گران بها

طلا آرام و قرار ندارد

آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت اونس طلا آرام و قرار ندارد.

به گزارش بورس کالا، در حالی که نشانه‌های موجود خبر از آن می‌دهد که بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا رأی خواهد داد، بازارهای سهام آسیایی صعود کرده و طلا به پایین‌‌ترین سطح یک هفته اخیر خود نزدیک شد.

در معاملات آخرین روز هفته گذشته شمش با سقوط دو درصدی بیش‌ترین افت یک‌روزه خود را در یک‌ماه اخیر تجربه کرد و به پایین‌‌ترین سطح خود از ۱۰ ژوئن برسد. این در حالی است که دو نظرسنجی جداگانه نشان داد که شانس ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بیش‌تر شده است.

نظرسنجی جدید بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که ۴۵ درصد مردم خواستار ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند و ۴۴ درصد نیز از خروج بریتانیا حمایت می‌کنند.

قیمت طلا که هفته گذشته به بالا‌ترین سطح در دو سال اخیر رسیده بود، نسبت به این رکورد بی‌سابقه ۵۰ دلار کاهش یافته است.

رأی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، می‌تواند اروپا را وارد رکود کرده، فشار بیش‌تری را به اقتصاد جهانی وارد کند و از این رو موجب افزایش درخواست برای خرید طلا شود.

قیمت هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه هفته‌ای که گذشت با افتی ۰٫۲ درصدی یکهزار و ۲۶۷ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

جیمز گاردینر، تحلیلگر MKS اعلام کرد: «با توجه به این‌که شانس رأی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۴۸ ساعت اخیر کم شده است، معامله‌گران بازار جایگاه خود را با توجه به رأی «ماندن» تطبیق می‌دهند؛ اما اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، قیمت طلا احتمالاً حداقل ۱۰۰ دلار افزایش خواهد داشت».

برخی تحلیلگران اعلام کردند هنوز زود است که در مورد خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا به‌طور قاطع اظهار نظر کنیم. ادوارد میر، تحلیلگر اف‌سی‌استون اعلام کرد: ما همچنان در مورد دقت نظرسنجی‌های بریتانیا نگران هستیم، بنابراین هنوز مشخص نیست که در رفراندوم ۲۲ ژوئن نتیجه چه خواهد شد.

براساس نظرسنجی‌منتشر شده، کمپین ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا تنها اندکی از کمپین ترک اتحادیه اروپا پیشی گرفته است. دومینیک اشنایدر تحلیلگر UBS اعلام کرد: «اگر رأی به ترک اتحادیه اروپا داده شود، ما احتمالاً شاهد رسیدن قیمت اونس به مرز ۱۲۵۰ دلاری خواهیم بود. از نظر ما اگر بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند، طلا به سطوح ۱۲۰۰ دلاری بازخواهد گشت.

بر اساس اعلام وانگ تائو تحلیلگر تکنیکال رویترز، قیمت طلا با پیروی از الگوی موجی و آنالیز اصلاحی فیبوناتچی به سطح ۱۲۵۲ دلاری سقوط می‌کند.

دارایی‌ها در SPDR بزرگ‌ترین صندوق معاملاتی طلا با رشدی ۰٫۳۹ درصدی در روز سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت به ۹۱۲ تن رسید. در میان فلزات گرانبهای دیگر، هر اونس نقره با افتی ۰٫۲درصدی ۱۷ دلار و ۲۲ سنت معامله شد. قیمت هر اونس پالادیوم با ۰٫۴ درصد کاهش به ۵۴۸ دلار و ۲۰ سنت رسید و پلاتین بدون تغییر ۹۷۶ دلار و ۱۰ سنت برای هر اونس قیمت داشت.

همچنین اگر سطح حمایتی ۱۲۵۵ دلاری شکسته شود این احتمال هست که قیمت طلا تا سطح ۱۲۳۵ تا ۱۲۲۵ دلاری نیز کاهش یابد.

جیمز استیل تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه‌گذاری اچ‌اس‌بی‌سی نیز تأکید کرد: قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تأثیر همه پرسی بریتانیا خواهد بود ولی پس از اعلام نتایج این همه پرسی، سایر عوامل مهم بر قیمت طلا تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: عدم تمایل فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره تا پایان امسال احتمالاً می‌تواند موجب به نفع قیمت جهانی طلا باشد.

جانت‌یلن، رییس فدرال رزرو آمریکا در نشست استماع کنگره تأکید کرد: عملکرد ضعیف بازار اشتغال آمریکا طی ماه گذشته موقتی خواهد بود و افزایش هزینه‌های مصرفی نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی این کشور است.

 

ولی اظهارات یلن هنوز محتاطانه است و به نظر می‌رسد فدرال رزرو آمریکا نیز منتظر روشن شدن نتایج همه‌پرسی بریتانیا است تا در خصوص افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده تصمیم‌گیری کند.