تولیدکنندگان موتورسیکلت برنامه‌ای برای تولید ندارند

تولیدکنندگان موتورسیکلت برنامه‌ای برای تولید ندارند موتورسیکلت تنها یک وسیله حمل‌ونقل نیست، بلکه یکی از راهکارهای بسیار تأثیرگذار و راهگشایی مهم در حل معضل بزرگ ترافیک است که می‌تواند جایگزین خودروهای تک و یا دو سرنشین شود اما متأسفانه برای ترویج این نوع نگاه و فرهنگ‌سازی درباره آن هنوز اقدامی‌که در خور باشد انجام نشده […]

تولیدکنندگان موتورسیکلت برنامه‌ای برای تولید ندارند

موتورسیکلت تنها یک وسیله حمل‌ونقل نیست، بلکه یکی از راهکارهای بسیار تأثیرگذار و راهگشایی مهم در حل معضل بزرگ ترافیک است که می‌تواند جایگزین خودروهای تک و یا دو سرنشین شود اما متأسفانه برای ترویج این نوع نگاه و فرهنگ‌سازی درباره آن هنوز اقدامی‌که در خور باشد انجام نشده است

به گزارش مناقصه‌مزایده، اما درحال‌حاضر، به‌واسطه مشکلات اقتصادی، قدرت خرید مردم برای خرید موتورسیکلت به شدت افت کرده و همین مشکل باعث کاهش چشمگیر تولید در کارخانه‌های داخلی شده به‌طوری‌که در سال‌های اخیر، تیراژ تولید موتورسیکلت حتی به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال نیز رسیده بود اما این عدد در سال‌های گذشته به ۲۰۰ هزار دستگاه و در سال‌جاری احتمالاً به زیر ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد به طوری که که از ۶۰ کارخانه فعال فقط ۲۰ واحد آن هم با پنج درصد ظرفیت کار می‌کنند و این صنعت در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و اکثر تولیدکننده‌های صاحب نام دیگر تمایلی به ادامه کار ندارند و به دنبال تولید محصولات دیگر به غیر از موتورسیکلت هستند.

یکی از خلأهای بزرگ صنعت موتورسیکلت به‌عنوان صنعتی فرسوده که نیاز به پوست‌اندازی دارد، فعال نبودن واحد تحقیق و توسعه در کارخانه‌های این صنعت است اگرچه ممکن است واحدهای تحقیق و توسعه روی کاغذ وجود داشته باشند اما در عمل با توجه به وضعیت تولید خروجی لازم را ندارد

به گفته حبیبا… محمودان، نائب رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت، در سال‌های اخیر بخش‌خصوصی نیز گام مؤثری در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری در صنعت موتورسیکلت برنداشته و به هیچ وجه به عنوان متولی تولید موتورسکیلت اقدامی‌ در این راستا نداشته بلکه همواره در این سال‌ها به دنبال دریافت ارز و کسب منافع خود از طریق واردات بوده است.

محمودان اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدی بدون هر گونه تعهدی به اسم خدمات و تولید و راه‌اندازی واحدی جدید و ارائه قراردادهای صوری برای دریافت ارز صف بستند تا صرفاً اقدام به واردات قطعات کنند.

نائبرئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت در ادامه گفت: امروز حتی یک کارخانه تولیدی موتورسیکلت در ایران وجود ندارد که برنامه‌ای برای تولید داشته و در این راستا قراردادی را با قطعه‌سازان براساس شرایط و ضوابط قطعات مورد نیاز منعقد کرده باشد.

محمودان با ابراز تأسف از جریان واردات انواع موتورسیکلت به کشور اظهار کرد: متأسفانه همه کارخانجات تولیدی واردکننده شدند و صرفاً به دنبال کسب مجوز و دریافت ارز برای واردات موتورسیکلت به صورت فول سی‌کی‌دی هستند.

وی با اشاره به اینکه به طور قطع تنوع موتورسیکلت در ایران به ضرر مصرف‌کنندگان است ، خاطر نشان کرد: هیچ کشوری که صاحب صنعت باشد اجازه نمی‌دهد که بازار مصرف داخلی، محل تاخت‌وتاز انواع و اقسام مدل‌های موتورسیکلت خارجی باشد.

محمودان تأکید کرد: افت آمار تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال‌جاری نشان می‌دهد که فعالیت در این صنعت در بخش‌های مختلف وابسته و قطعه‌سازی بسیار افت کرده است.

وی همچنین به وضعیت تولید موتورهای برقی در کشور اشاره و عنوان کرد: متأسفانه تولید موتورهای برقی در ایران متولی ندارد و حتی کارخانجات تولیدی موتورسیکلت برنامه‌ای برای تولید موتور برقی ندارد تا به این واسطه قراردادی با قطعه‌سازان منعقد شود و ده‌ها قطعه‌ساز را در این جریان پوشش دهند.

محمودان تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از تولیدکنندگان تنها به دنبال ارز برای واردات موتورهای برقی هستند و هیچ قانونی در جهت ممانعت از واردات به شرط ارائه خدمات پس از فروش در این بخش وجود ندارد.

نائب رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت با ایراز تأسف از عدم وجود تفکر تولید در بدنه مونتاژکاری در صنعت موتورسیکلت، خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانجات با دور زدن قانون و دریافت گواهی تأیید نوع یک تعدادی موتورسیکلت را بدون وجود هر گونه خدمات وارد می‌کنند به اسم اینکه بعدها تولید می‌کنند و بعد با تغییر مدل و دریافت گواهی دیگر تأیید نوع، اقدام به واردات مدل‌های دیگری از موتور سیکلت می‌کنند و متأسفانه بدنه حاکمیتی را دچار فساد کردند و در این موقعیت به این دولت نیز رکب می‌زنند.

محمودان در پایان با اشاره به موانع موجود برای توسعه صنعت موتورسیکلت در کشور گفت: توسعه این صنعت و هرگونه برنامه‌ریزی کلان در صنعت موتورسیکلت به شرط حرکت چرخ این صنعت معنا دارد و در شرایطی که فعالیت این صنعت عملاً متوقف است چه برنامه‌ای برای توسعه می‌توان در این صنعت داشت.