اصلاح قیمت‌ها راهکار نجات صنعت خودرو

اصلاح قیمت‌ها راهکار نجات صنعت خودرو دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با اشاره به مشکلات خودروسازان اظهار کرد: نیاز خودروسازان، سه برابر نقدینگی فعلی آن‌هاست و پرداخت وام صرفاً مشکل صنعت خودرو را به تعویق می‌اندازد. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با اشاره به وام ۷۲۰۰میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای […]

اصلاح قیمت‌ها راهکار نجات صنعت خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با اشاره به مشکلات خودروسازان اظهار کرد: نیاز خودروسازان، سه برابر نقدینگی فعلی آن‌هاست و پرداخت وام صرفاً مشکل صنعت خودرو را به تعویق می‌اندازد.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با اشاره به وام ۷۲۰۰میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای خودروسازان، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، قرار است ۷۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا بدهی قطعه‌سازان را پرداخت کنند اما فعلاً مشخص نیست که چرا رئیس بانک‌مرکزی زمان و نحوه تخصیص این وام را تعیینتکلیف نمی‌کند.

وی اضافه کرد:مقرر شده که از این مبلغ، ۵۰۰۰میلیارد تومان به صورت ریالی و ۲۲۰۰میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت پرداخت شود در حالی که از ابتدا قرار بود تمام تسهیلات به صورت ریالی پرداخت شود و صحبتی از فروش اوراق نشده بود.

محبی‌نژاد پرداخت وام را راهکار موقتی برای حل مشکل خودروسازان دانست و تأکید کرد: پرداخت تسهیلات با این روش صرفاً یک مسکن موقت برای عقب انداختن مشکل اصلی است؛ راهکار اساسی برای حل معضل نقدینگی خودروسازان اولاً حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح قیمت‌هاست تا دارایی خودروساز و قطعه‌ساز در میان مدت از بین نرود و ثانیاً اینکه نقدینگی مورد نیاز خودروسازان توسط نظام بانکی به طور کامل تأمین شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم تیراژ به میزان سال‌های قبل برسد باید نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو تأمین شود ضمن اینکه خودروسازان حداقل سه برابر نقدینگی فعلی، نقدینگی لازم دارند چرا که قیمت نهاده‌های تولید نیز به همین میزان افزایش پیدا کرده است؛ در کشوری که نه خودرو وارد می‌شود و نه درصورت واردات مردم توان خرید دارند، چاره‌ای جز اتکاء به تولید داخل نیست که با وجود حمایت نکردن دولت، تولید داخلی هم نخواهیم داشت.

محبی‌نژاد تصریح کرد: در همه کشورها نظام بانکی در کنار صنایع تولیدی است، حتی در کشورهایی که مثل ما تورم بالا و صعود چشمگیر قیمت مواد اولیه ندارند نیز شاهد حمایت‌های دولتی و بانکی هستیم؛ زیان فعلی خودروسازان به خاطر سیاست‌های نادرست دولت ایجاد شده و به همین دلیل، دولت موظف به حمایت از صنعت خودرو است.

این فعال صنعت قطعه با تأکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات اعطایی به مطالبات قطعه‌سازان تأکید کرد: این تسهیلات از روز اول برای پرداخت بدهی زنجیره تأمین پیش‌بینی شده است و قرار بود خودروسازان صرفاً گیرنده وام باشند، اما شنیده شده که خودروسازان می‌خواهند بخشی از این تسهیلات را به سایر بدهی‌های خود اختصاص دهند.

محبی‌نژاد گفت: بخشی از بدهی خودروسازان، چک‌های برگشتی است که ما در پرداخت آن‌ها حرفی نداریم چرا که در نهایت به نفع قطعه‌سازان خواهد بود اما سایر بدهی‌ خودروسازان باید از منابع جاری‌شان تأمین شود نه از طریق این وام.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و قرار است به مراحل تخصیص و پرداخت پول نظارت داشته باشد.