هوای پاک هزینه می‌خواهد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هوای پاک هزینه می‌خواهد کلانتری گفت: هوای پاک هزینه می‌خواهد و تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. به گزارش مهر، عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه […]

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

هوای پاک هزینه می‌خواهد

کلانتری گفت: هوای پاک هزینه می‌خواهد و تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. به گزارش مهر، عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور گفت: هوای پاک از حقوق شهروندی انسان است. هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است ولی چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و مصرف انرژی کمتر بود هوای ما سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم ولی با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک کم‌کم به یک آرزو بدل می‌شود. کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کرد. امروز نزدیک ۸۳ میلیون نفر و با مصرف روزی ۱۴۰ میلیون لیتر در هر روز در کشور به‌خصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر متأسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است. رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: ما سالانه بیش از یک‌ونیم میلیون خودرو اضافه می‌کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش بدهیم. حداکثر کمتر از پنج‌درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند. کلانتری اعلام کرد: امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور اسقاطی هستند. ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و بهره‌برداری می‌شوند، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما اسقاطی هستند. کلانتری ادامه داد: از ۱۱میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹٫۶ میلیون موتورسیکلت اسقاطی داریم اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق‌وروزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی هفت تا هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال حرکت هستند. تقریباً تمام آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما، ۶۱ درصد را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده کامیون‌ها هستند و بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها. کلانتری تصریح کرد: هوای پاک هزینه می‌خواهد اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست. وی یادآور شد :‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودروهای دیزلی هستند. خودروهای سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ‌شش درصد اسقاطی هستند ولی کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند. رئیس سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. می‌گویند ۱٫۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. نه توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوئیل با ۱۲ هزار پی‌پی‌ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است. کلانتری تصریح کرد: این ناوگانی که داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این گیرمان بیاید.