کندی مناقصات ابر پروژه‌های نفتی با بازگشت پیمانکاران چینی

مذاکرات حقوقی با چینی‌‌‌ها بر سر تعیین نرخ یک میدان نفتی  کندی مناقصات ابر پروژه‌های نفتی با بازگشت پیمانکاران چینی گروه انرژی- علی‌رغم پیشینه بد و بدعهدی‌های چینی‌‌ها در پروژه‌های نفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری دو قرارداد با پیمانکاران چینی منعقد شد. بر این اساس توسعه دو میدان نفتی اعم از آزادگان شمالی […]

مذاکرات حقوقی با چینی‌‌‌ها بر سر تعیین نرخ یک میدان نفتی

 کندی مناقصات ابر پروژه‌های نفتی با بازگشت پیمانکاران چینی

گروه انرژی- علی‌رغم پیشینه بد و بدعهدی‌های چینی‌‌ها در پروژه‌های نفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری دو قرارداد با پیمانکاران چینی منعقد شد. بر این اساس توسعه دو میدان نفتی اعم از آزادگان شمالی و یادآوران به دو شرکت «ساینوپک» و «سی.ان.پی.سی» سپرده شدT همان شرکت‌های خلع‌ید شده که توسط وزیر نفت کارت قرمز گرفته بودند و از پروژه‌های ایران اخراج شده بودند. حال مقامات نفتی از آغاز دور جدید رایزنی‌‌ها با شرکت چینی «ساینوپک» به منظور تعیین نرخ بازگشت سرمایه و مدت زمان اجرای فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران خبر داده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این درحالی است که پیش‌تر مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی نکته‌ای را با استناد به سوابق کاری شرکت‌های چینی در دو میدان نفتی مذکور مطرح کرده بود که بیانگر کند برگزار شدن مناقصات بوده است.

محمود مرعشی با اشاره به افزایش ۷ هزار و ٥٠٠ بشکه‌ای تولید نفت آزادگان جنوبی، گفته بود: ۳ حلقه چاه از مجموعه چاه‌های جدیدی که در فاز نخست آزادگان جنوبی حفاری شده بود، اینک به مرحله تولید رسیده‌اند. که ۳ حلقه چاه مورد اشاره نخستین محصول پیمانکاران ایرانی است که پس از رفتن چینی‌‌‌ها از آزادگان جنوبی به مرحله تولید رسید.

او به صورت علنی اظهار کرده بود: از زمانی که چینی‌‌‌ها آزادگان جنوبی را ترک کردند، ٥١ مناقصه را برگزار کردیم، این در حالی است که آن‌‌‌ها از زمانی که پروژه را تحویل گرفته بودند تنها ۵ مناقصه را برگزار کردند.

حال گمانه‌زنی‌های حقوقی برای تعیین نرخ بازگشت سرمایه برای میدان یادآوران با طرف‌حساب چینی شروع شده است.

 زمانی که توسعه فاز اول میدان مشترک نفتی یادآوران با هدف تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت خام در سال ۱۳۸۷ به شرکت چینی سینوپک در قالب قرارداد بیع متقابل واگذار شد، این شرکت چینی کار خود را از مرداد ماه همان سال آغاز کرد به‌طوری که به گفته سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تا در دی ماه سال گذشته حدود ۹۵ درصد پیشرفت داشته که با تداوم همین روال تا کنون باید تولید ۸۵ هزار بشکه محقق شده باشد.

سرپرست طرح توسعه این میدان دی ماه سال ۹۳ از پیشرفت صددرصدی حفاری ۵۵ حلقه چاه خبر داده و گفته بود که با این وضع و سرعت حفاری در ابتدای سال جاری به تولید نهایی مرحله نخست دست خواهیم یافت.

وی همچنین گفته بود: در فاز سوم توسعه این طرح نیز مجموع تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه مدنظر است.

تا دی ماه سال ۹۳ بالغ بر ۲۶ میلیون بشکه نفت تولید شده است و عملیات حفاری نیز از ۲۰۰ هزار متر در نیمه اول سال ۹۳ گذشته است.

در مجموع ۴۵۰ کیلومتر خط لوله جریانی ساخته شد، ضمن این‌که مراحل پیشرفت ساخت کارخانه بهره‌برداری نیز از مرز ۸۰ درصد عبور کرده و پیشرفت پکیج احداث خطوط لوله صادارتی به منظور انتقال نفت ۹۶ درصد و متراژ آن ۱۶۵ کیلومتر است.

با منتفی شدن طرح کنار گذاشتن شرکت چینی از فاز دوم توسعه میدان یادآوران، دور جدید مذاکرات با چینی‌‌‌ها برای توسعه این میدان نفتی چین آغاز شده است.

بر این اساس، پس از دستور بیژن زنگنه وزیر نفت به شرکت ملی نفت ایران برای ابقا و واگذاری فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران به چینی‌ها، دور جدید گفت‌و‌گو‌‌ها برای تعیین نرخ بازگشت سرمایه این پروژه بزرگ نفتی آغاز شده است.

هادی نظرپور در تشریح مذاکرات جدید نفتی با چینی‌ها، گفت: شرکت ساینوپک چین، سال گذشته طرح جامع توسعه فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران (MDP) را ارایه کرد.

سرپرست طرح توسعه میدان مشترک یادآوران با اعلام این‌که هم اکنون مذاکرات حقوقی با چینی‌‌‌ها درباره نرخ بازگشت سرمایه و مدت زمان اجرای پروژه در حال انجام است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود به زودی این مذاکرات پایان یابد و فاز دوم این میدان مشترک نیز وارد مراحل اجرایی شود.

 این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که هم اکنون تولید نفت خام از میدان یادآوران به ۹۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: ٧٥ هزار بشکه از نفت تولیدی این میدان نفت سبک است.

وی با یادآوری این‌که در فاز نخست توسعه میدان مشترک یادآوران تولید نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز می‌رسید، افزود: هم‌اکنون روزانه ٩٥ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می‌شود که ١٠هزار بشکه بیش از رقم تعیین شده برای فاز نخست است.

براساس برنامه شرکت ملی نفت ایران، در فاز دوم توسعه میدان یادآوران ١٠٥ حلقه چاه باید حفاری شود، ضمن آن‌که در این فاز خطوط لوله و دو ردیف نفت هم به‌کارخانه فرآورش اضافه می‌شود تا تولید ١٨٠ هزار بشکه‌ای محقق شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری در حاشیه گفت‌و‌گو با دیدار با «ژانگ‌یو‌ژیبنگ» معاون سازمان ملی انرژی جمهوری خلق چین از واگذاری توسعه فاز دوم میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران به دو شرکت چینی ساینوپک و سی.ان.پی.سی در قالب قرارداد اولیه (بیع متقابل) خبر داده بود.

گفتنی است، میدان یادآوران، از میدان‌های نفتی ایران است که در استان خوزستان در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. ابعاد میدان ۱۵ در ۴۵ کیلومتر است. طبق برآوردهای جدید حجم نفت درجای این میدان نفتی ۳۴ میلیارد بشکه است و هم اکنون روزانه ۵۴ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

این میدان در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان‌های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.

 

میدان یادآوران از ترکیب دو میدان تاقدیس حسینیه و کوشک تشکیل که تاقدیس حسینیه در ناحیه دزفول شمالی در مجاورت و به موازات خط مرزی و مشترک بین ایران و عراق و چاه حسینیه به فاصله ۲۱ کیلومتری شمال غربی چاه دارخوین و حدود ۳۴٫۵کیلومتری شمال غرب چاه خرمشهر و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب چاه کوشک واقع شده است. تاقدیس کوشک در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غرب ساختمان جفیر و ۲۲ کیلومتری جنوب شرق ساختمان آزادگان و ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز نزدیک مرز ایران و عراق قرار دارد. امتداد آن شمال غرب – جنوب شرقی است.