شفاف سازی حقوق مدیران بانک مرکزی از رییس کل تا پایین ترین رده

احمد توکلی از سیف درخواست کرد شفاف سازی حقوق مدیران بانک مرکزی از رییس کل تا پایین ترین رده ضوابط بانک مرکزی چیست که صفدرحسینی ماهانه ۵۷ میلیون دریافت ‌کند؟ مردم می‌پرسند که ضوابط پرداخت به مدیران در بانک مرکزی چیست که عمل به آن‌ها برای آقای صفدرحسینی ماهانه ۵۷ میلیون تومان دریافتی درست می‌کند؟ […]

احمد توکلی از سیف درخواست کرد

شفاف سازی حقوق مدیران بانک مرکزی از رییس کل تا پایین ترین رده

ضوابط بانک مرکزی چیست که صفدرحسینی ماهانه ۵۷ میلیون دریافت ‌کند؟

مردم می‌پرسند که ضوابط پرداخت به مدیران در بانک مرکزی چیست که عمل به آن‌ها برای آقای صفدرحسینی ماهانه ۵۷ میلیون تومان دریافتی درست می‌کند؟

به گزارش فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در کانال شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به سخنان روز گذشته رییس کل بانک مرکزی نوشت:

مقدار و ضوابط پرداخت به مدیران بانک مرکزی را اعلام کنید

آقای دکتر سیف در مصاحبه خود در حاشیه جلسه مدیران بانک مرکزی با وزیر کشور در باره افشای پرداختی به مدیران بانک‌ها خبر داد که در بهمن ۱۳۹۴، شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای داشته است که بر اساس ان حداقل اطلاعاتی که بانک‌ها موظف به علنی کردن آن‌ها هستند، شمرده شده است «که یکی از بندهای مهم آن به میزان پرداختی مدیران و اعضای هیأت مدیره بانک‌ها اختصاص دارد.» این مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ شده است. قابل ذکر است که بانک‌ها، از جمله بانک مرکزی، قانوناً ملزم به اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار هستند.

بنده به عنوان یک شهروند و نیز به عنوان رییس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» از رییس کل، جناب دکتر سیف میخواهم مقدار حقوق مدیران بانک مرکزی از رییس کل تا پایین‌‌ترین رده مدیران و ضوابط تعیین آن‌ها را شفاف اعلام کنند. این درخواستم مستند به ۳ امراست :

مبتنی است بر حقی که قانون آزادی انتشار و دسترسی به اطلاعات مصوب ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی برای هر ایرانی به رسمیت شناخته است. ماده۲ این قانون مقرر می‌کند: «هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد». اطلاعات عمومی تمام«انواع و اشکال اطلاعاتی که در آن مؤسسه نگهداری می‌شود» را در برمی‌گیرد به استثنای «اسرار دولتی»(بند د ماده ۱۰).

اگر شفافیت برای بانک‌ها الزامی است، بانک مرکزی که ما درِ بانک‌های کشور است، شایسته‌تر است که پیشقدم باشد. این حکم اخلاق دینی و اداری و شاخص حکومت دینی است. این کار را بکنید تا مخاطب این آیه نباشید که فرمود: یَا أَیُّها الَّذِینَ‌آمَنُوا لِمَ‌تَقُولُونَ مَالَاتَفْعَلُونَ ﴿۲﴾کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَا… أَنْ‌تَقُولُوا مَالَاتَفْعَلُونَ ﴿۳﴾‌ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید! چرا سخنی می‏گویید که بدان عمل نمی‌کنید؟ نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که عمل نمی‌کنید؟ (سوره صف)

چند هفته پیش از انتشار فیش حقوقی رییس بیمه ایران، پیرو اعتراض من به معاون صندوق توسعه ملی در باره دریافتی بی‌حساب مدیرعامل این صندوق، مدیرعامل به دفتر بنده آمد تا نسبت به دریافتی‌‌اش که من گمان می‌کردم رقم باورنکردنی ۳۵ میلیون در ماه است توضیح دهد. او مدعی شد که حقوق مدیر صندوق براساس ضوابط بانک مرکزی تعیین می‌شود. بنده نیز در رسانه‌ها اعلام کردم. حالا مردم می‌پرسند که ضوابط پرداخت به مدیران در بانک مرکزی چیست که عمل به آن‌ها برای آقای صفدرحسینی ماهانه ۵۷ میلیون تومان دریافتی درست می‌کند؟

 

بنابراین برای شفاف‌سازی، در اجرای تکلیف قانونی، دوری جستن از رفتار مغایر وحی الهی و اجتناب از موضع اتهام، ضرورت دارد بانک مرکزی این درخواست را به سرعت اجابت کند. از همکاران رسانه‌ای خویش متواضعانه میخواهم تا از این درخواست حمایت کنند.