دختران بیش از پسران به‌دنبال دوست‌یابی در فضای مجازی

دختران بیش از پسران به‌دنبال دوست‌یابی در فضای مجازی کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه براساس پژوهش‌های انجام شده دختران بیش از پسران در فضای مجازی به دنبال دوست‌یابی هستند، گفت: براساس نتایج این پژوهش‌ها ۶۹ درصد دختران و ۴۹ درصد از پسران تمایل دارند تا از طریق فضای مجازی دوست‌یابی کنند. به گزارش ایسنا، […]

دختران بیش از پسران به‌دنبال دوست‌یابی در فضای مجازی

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه براساس پژوهش‌های انجام شده دختران بیش از پسران در فضای مجازی به دنبال دوست‌یابی هستند، گفت: براساس نتایج این پژوهش‌ها ۶۹ درصد دختران و ۴۹ درصد از پسران تمایل دارند تا از طریق فضای مجازی دوست‌یابی کنند. به گزارش ایسنا، محمد قنبری نیز ضمن تشریح دلیل گرایش دختران و پسران نوجوان به فضای مجازی، اظهار کرد: وقتی از کودکان و نوجوانان سوال می‌کنیم که چرا زمان خود را در فضای مجازی یا با تبلت می‌گذرانند، نخستین پاسخی که از آنها دریافت می‌کنیم این است که با اعضای خانواده از لحاظ کلامی‌ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند، یعنی با وجود اینکه در کنار هم هستند، اما فرسنگ‌ها از هم دورند. برای مثال پدر خانواده به جای هم صحبتی با همسر و فرزندش، با دوست خود در یک کشور خارجی چت می‌کند. به دلیل همین خلأ، بچه‌ها به استفاده بی‌رویه از فضای مجازی رو می‌آورند. در گذشته به دلیل گسترده نبودن رسانه، ارتباط میان پدر و مادر بیشتر بود و کودکان از آنها نحوه ارتباط را می‌آموختند. وی با اشاره به اینکه براساس پژوهش‌های انجام شده دختران بیش از پسران در فضای مجازی به دنبال دوست‌یابی هستند، گفت: نزدیک به ۶۹ درصد از دختران دانش‌آموز که در فضای مجازی فعال هستند، ترجیح می‌دهند دوست خود را به صورت مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنند. همچنین ۴۹ درصد از پسران تمایل دارند دوستانی که قرار است با آنها اوقات فراغت خود را سپری کنند را از اتاق‌های چت و شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنند. این کارشناس فضای مجازی درخصوص راهکارهای کاهش آسیب در فضای مجازی نیز توضیح داد: باید یک قانون زمان طلایی در خانواده داشته باشیم. براساس این اصل باید نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه تمام رسانه‌ها و امواج از جمله مودم، تلویزیون، رادیو، تلفن ثابت و همراه در خانه قطع شود و همه اعضای خانواده کنار هم بنشینند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند و اگر حرفی برای گفتن ندارند یک موضوع سرگرم کننده و جالب را مطرح و درخصوص آن صحبت کنند. این کار سبب می‌شود روابط عاطفی به هم گره بخورد و محبت و الفت میان اعضای خانواده خطرات و صدمات فضای مجازی را کاهش دهد. معصومه نصیری، قائم‌مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیز با اشاره به اینکه برخورد والدین درخصوص تکنولوژی و فضای مجازی به چه عواملی وابسته است، افزود: موضع‌گیری والدین نسبت به این واقعیت به میزان سواد و اطلاعات آنها درخصوص تکنولوژی بستگی دارد، این درحالیست که در حوزه آگاه سازی خانواده‌ها از مختصات این فضا و خطراتی که می‌تواند بر سر راه خود و فرزندانشان باشد کار جدی صورت نگرفته است. وی در ادامه توضیح داد: مشکل اینجاست که نه خود والدین حس کرده‌اند اتفاق جدیدی رخ داده و به توجه بیشتر نیاز است، نه دستگاه‌های متولی به این موضوع توجه دارند. به این ترتیب می‌توان گفت میزان خسارت‌ها و تأثیرگذاری این مسائل برای خانواده‌ها درک نشده است. ما نمی‌خواهیم برای این حوزه به صورت پیوسته سرمایه‌گذاری کنیم و قصد داریم به صورت یک‌باره و دفعتاً آن را حل کنیم که ممکن نیست. قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران افزود: واقعیت این است که مدل و ذات فضای مجازی با خود سردرگمی‌به همراه دارد. براساس پیش‌بینی‌ها این فضا قرار است سبک زندگی ما را تغییر دهد. با توجه به ویژگی ذاتی این فضا باید روان شناسان، جامعه شناسان، اساتید و اهالی رسانه در این حوزه به صورت جدی وارد شوند. در حال‌حاضر سواد رسانه‌ای و توانمندسازی مخاطب در حوزه رسانه حالت ویترینی و شعاری پیدا کرده است و تا از این مرحله عبور نکنیم و نگاهمان به این موضوع استراتژیک نباشد، مشکلات برطرف نخواهد شد.