آغاز پروژه ۸۰۰ میلیون یورویی خط آهن برقی تهران-مشهد

آغاز پروژه ۸۰۰ میلیون یورویی خط آهن برقی تهران-مشهد مدیرعامل شرکت احداث ‌و توسعه ریلی مپنا، از چگونگی پیشرفت پروژه برقی‌کردن راه‌آهن تهران – مشهد، خبر می‌دهد و با بیان این‌که در حال حاضر قرارداد نقشه‌برداری این پروژه نهایی و ابلاغ شده است، گفت: پیمانکار مکانیک خاک در این پروژه آغاز به‌کار کرده و اطلاعات […]

آغاز پروژه ۸۰۰ میلیون یورویی خط آهن برقی تهران-مشهد

مدیرعامل شرکت احداث ‌و توسعه ریلی مپنا، از چگونگی پیشرفت پروژه برقی‌کردن راه‌آهن تهران – مشهد، خبر می‌دهد و با بیان این‌که در حال حاضر قرارداد نقشه‌برداری این پروژه نهایی و ابلاغ شده است، گفت: پیمانکار مکانیک خاک در این پروژه آغاز به‌کار کرده و اطلاعات تکمیلی در رابطه با شبکه توزیع برق نیز از توانیر اخذ شده است.

 مرتضی ملانژاد، با بیان این‌که هم‌اکنون در حال طراحی مسیر برق‌رسانی پروژه هستیم، در گفت‌وگو با تین‌نیوز، اظهار کرد: امید است که با پیش‌روی مناسب این طرح در ۴ ماه آینده به مرحله خرید تجهیزات برسیم.

 وی در رابطه با نوع تأمین تجهیزات مورد نیاز این پروژه با ابراز علاقه‌مندی برای خرید تجهیزات از داخل کشور، افزود: محدودیت جدی نیز در این زمینه وجود ندارد و اکثر تجهیزات قابلیت تولید در داخل را دارند.

 مدیرعامل شرکت احداث ‌و توسعه ریلی مپنا ادامه ‌داد: اما اگر قرار باشد منابع مالی پروژه از طریق فاینانس چینی تأمین شود، بر اساس قانون تأمین‌کننده مالی، این اجبار وجود دارد که حداقل ۷۰ درصد این تجهیزات را از چین وارد کنیم.

 به گفته ملا‌نژاد، اگر منابع مالی از چین تأمین نشود و منابع دیگری در اختیار داشته باشیم؛ پتانسیل تأمین بیش از ۸۰ درصد این قطعات از تولیدکننده داخلی وجود دارد.

 وی در این‌باره گفت: فاینانس بر عهده کارفرما است، اگر کارفرما بتواند فاینانس را اجرا کند، یعنی تأمین مالی از شرکت خارجی تحقق پیدا کرده است، در غیراین صورت باید منابع دیگر برای تأمین مالی پروژه تعیین شود.

‌ملانژاد با اشاره به این‌که بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه رقم کمی نیست، افزود: برای فاز اول که قسمت مشهد تا نیشابور را شامل می‌شود حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

 علاوه‌بر این، کل پروژه نیز در مجموع به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز دارد.

وی با بیان این‌که به محض ورود تجهیزات اقدامات لازم برای نصب نیز انجام خواهد شد، در رابطه با فعالیت‌های شرکت در زمینه تجهیز و نگهداری شبکه‌های ریلی، ‌افزود: فعلاً در زمینه نگهداری فعالیتی نداریم و پروژه شبکه‌های ریلی را در دست احداث داریم و بعد از اتمام پروژه‌های ریلی، شرکت نسبت به نگهداری و تعمیر خطوط احداث شده اقدام خواهد کرد.

 

 ملانژاد همچنین در رابطه با پروژه‌های در حال احداث شرکت گفت: ‌پروژه مونوریل قم، خط۱ مترو اصفهان، قطعه شمالی خط مترو تهران و خط۲ مترو کرج از جمله پروژه‌های در حال اجرای مجموعه است.