واردات؛ ابزار کمکی برای تولیدات داخلی مدیرعامل شرکت تعمیر و توسعه بهرهبرداری ریلی با بیان اینکه در شرایط کنونی، واردات از کشورهای خارجی میتواند نوعی ابزار کمکی محسوب شود؛ بهطوریکه امکان تسریع در روند توسعه را فراهم کند، گفت: زمانیکه واردات برای تزریق دانش و سرمایه به بخشهای تولیدی صورت بگیرد، نهتنها به اقتصاد کشور […]
واردات؛ ابزار کمکی برای تولیدات داخلی
مدیرعامل شرکت تعمیر و توسعه بهرهبرداری ریلی با بیان اینکه در شرایط کنونی، واردات از کشورهای خارجی میتواند نوعی ابزار کمکی محسوب شود؛ بهطوریکه امکان تسریع در روند توسعه را فراهم کند، گفت: زمانیکه واردات برای تزریق دانش و سرمایه به بخشهای تولیدی صورت بگیرد، نهتنها به اقتصاد کشور ضربهای نمیزند؛ بلکه منافع ملی را هم تأمین میکند.
محمدمهدی اسلامی در گفتوگو با تیننیوز اظهار کرد: در حالیکه اشتغال به معضل کنونی اقتصاد کشور تبدیل شده است، با انتقال تکنولوژی و سرمایه به شرکت و کارخانههای تولیدی، زمینه برای جذب نیروی کار بیشتر نیز فراهم میشود.
وی در ادامه افزود: در حوزه واگنهای باری، امکان تولید داخلی بخشیهایی از قطعات و تجهیزات را نداریم؛ بهطور مثال چرخ و سرمحور را نمیتوانیم در کشور بسازیم؛ چراکه امکانات مورد نیاز برای تولید آن در دسترس نیست.
به گفته اسلامی، برخی شرکتهای داخلی ادعا میکنند که میتوانند این قطعات را تولید کنند اما هنوز محصولات آنها تجاریسازی نشده است.
این در حالی است که تولید این محصولات با توجه به بار سنگین هزینهای که بر دوش شرکتها تحمیل میکند، توجیه اقتصادی ندارد.
اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی در زمینه تولیدات داخلی آن است که مصرفکنندگان به بخش تولید اعتماد ندارند.
وی در ادامه افزود: تجربه همکاری با تولیدکنندگان داخلی نشان داده است که بعضی شرکتها بعد از دریافت پیشپرداخت به تعهدات خود عمل نمیکنند و مصرفکنندگان متضرر شدهاند.
از دیگرسو، شرکتهای مصرف کننده به دلیل تعلل تولیدکنندگان در تحویل محصول، تمایل چندانی به خرید داخلی ندارند.
اسلامی گفت: راهکاری که در این زمینه وجود دارد آن است که واگنسازان تعداد مشخصی محصول را تولید کرده و بعد از آن محصولات را به شرکتهای مصرفکننده ارایه کنند تا با رفع بزرگترین مانع خرید داخلی که عدم اطمینان از تحویل به موقع سفارش است، بتوانند مانند سدی در برابر واردات بایستند.
مدیرعامل شرکت تعمیر و توسعه بهرهبرداری ریلی ادامه داد: در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی وضعیت مناسبی ندارند، اگر راه واردات هم بسته شود، بهبودی در امور حاصل نخواهد شد؛ بنابراین چنین رویهای را نمیتوان اقدام مؤثری در جهت حمایت از تولید داخلی و توسعهیافتهگی تلقی کرد.
وی گفت: راهکاری که در این زمینه وجود دارد آن است که واگنسازان تعداد مشخصی محصول را تولید کرده و بعد از آن محصولات را به شرکتهای مصرفکننده ارایه کنند تا با رفع بزرگترین مانع خرید داخلی که عدم اطمینان از تحویل به موقع سفارش است، بتوانند مانند سدی در برابر واردات بایستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.