سدهاي كشور ۲۱۴ تایی می‌شود

وزیر نیرو سدهاي كشور ۲۱۴ تایی می‌شود گروه انرژی- وزیر نیرو گفت: تعداد سدهای کشور تا پایان دولت دوازدهم طبق برنامه‌ریزی انجام شده به ۲۱۴ مورد می‌رسد. رضا اردکانیان با اشاره به اینکه در سال۵۷، ۱۹سد ملی ساخته شده در دست بهره‌برداری داشتیم که این رقم هم‌اینک به ۱۸۳ سد رسیده که ۳۷ سد از […]

وزیر نیرو

سدهاي كشور ۲۱۴ تایی می‌شود

گروه انرژی- وزیر نیرو گفت: تعداد سدهای کشور تا پایان دولت دوازدهم طبق برنامه‌ریزی انجام شده به ۲۱۴ مورد می‌رسد.

رضا اردکانیان با اشاره به اینکه در سال۵۷، ۱۹سد ملی ساخته شده در دست بهره‌برداری داشتیم که این رقم هم‌اینک به ۱۸۳ سد رسیده که ۳۷ سد از این تعداد مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، گفت: تعداد سدهای کشور طبق برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده تا پایان دولت دوازدهم به ۲۱۴ سد می‌رسد.

اردکانیان از افزیش شبکه‌های آبیاری و زهکشی به دو میلیون و ۴۵۴ هزار هکتار تا پایان دولت دوازدهم خبر داد که ۳۲۹هزار هکتار مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواهد بود.

وی در عین حال از افزایش تعداد تصفیه خانه‌های کشور به ۱۷۷ تا پایان فعالیت دولت دوازدهم خبر داد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به ضرورت توجه به بخش برق در کشور گفت: کشور در نقطه افتخارآمیزی قرار دارد و هر سال به طور متوسط ۱۷۷۵ مگاوات به ظرفیت نصب شده از ابتدای انقلاب تاکنون اضافه شده و ۱۹هزار و ۶۰۰مگاوات دیگر اضافه می‌شود.

وی در عین حال درباره پویش سازگاری با کم آبی اظهار داشت: به اتکای منابع مختلف برنامه‌های توسعه کشور و جامعه باید پیش برود و طبق آموزه‌ها اگر از مسیر اعتدال خارج شویم مورد رضایت خدا نیست.

وزیر نیرو گفت: ایران کشوری در حال توسعه رو به پیشرفت است و باید تاب‌آوری جامعه را بالا برد و همپای فناوری باید جامعه ایمنی باشیم و این قوی شدن به درستی این روزها مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری قرار گرفت.

وی گفت: وقتی که در اسفندماه سال۹۶ بحث سازگاری با کم‌آبی را مطرح کردیم خواستیم بگوییم که داستان، داستان مقابله با یک وضعیت غیر مترقبه نیست.

وی تأکید کرد: باید خود را سازگار و اگر در مواردی کم‌توجهی بوده آن را رفع كرد.

اردکانیان با اشاره به تشکیل کمیته‌های استانی سازگاری با کم‌آبی به ریاست استانداری‌ها با حضور دستگاه‌های آب بر گفت: کاری است که با تأکید از دو سال پیش شروع شده و در حال پیشرفت است و با جدیت دنبال می‌شود.

 

 

بهره‌برداري از ۱۳۳ پروژه

وزیر نیرو همچنین درباره پویش #هرهفته الف _ب_ایران گفت: تلاش کردیم به هموطنان نشان دهیم که چرخ توسعه حتی با وجود تحریم‌ها در حال چرخش است و گفتیم ۲۲۷پروژه را با سرمایهگذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان در نیمهدوم امسال به بهره‌برداری برسانیم که تاکنون ۱۳۳ پروژه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.

وي اتصال ۱۱۲۴ روستا به شبكه پايدار آب، افزايش سه هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد، بهره‌برداري ۲۹ تصفيه خانه فاضلاب، بهره‌برداري ۱۰ سد بزرگ و چند ۱۰هزار شبكه آبياري و زهكشي را در قالب اين ۲۲۷ پروژه برشمرد.

بهره‌برداري از ۲۰ هزار ميليارد تومان پروژه آب و برق در تهران تا پايان امسال

وی همچنین از بهره‌برداری مجموعه‌ای از پروژه‌ها در استان تهران در سه‌شنبه هفته‌جاری با سرمايه‌گذاري حدود ۲۰هزار ميليارد تومان خبر داد.

وزیر نیرو اظهار داشت: واحد دوم تصفیهخانه آب هفتم تهران وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که مناطق ۱۵ تا ۲۱ تهران را زیر پوشش خواهد داشت و همچنين در شهرستان‌های پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا جمعیت دو میلیون نفری از آب با كيفيت، پايدار و مطمئن بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: به ۷۲ روستا آبرسانی و تعدادی طرح‌های نیروگاه خورشیدی هم تا پایان امسال در استان تهران بهره‌برداری خواهد رسید.

اردكانيان درباره محدوديت‌هاي بودجه‌اي اظهار داشت: در بخش آب و برق به لحاظ اهميتي كه دارند، همراهي مردم و توجه دولت و مجلس، با صرفه‌جويي‌هاي لازم هيچ وقفه‌اي رخ نخواهد داد چرا كه نقش مؤثري در توسعه ديگر بخش‌ها دارد و نه تنها امسال كه اين كار سال آينده هم ادامه می‌بايد و نتايج بهتري هم خواهد داشت.

 

وي همچنين با بيان اينكه تفكر بخشي يك آفت بزرگي است كه دولت را در رسيدن به برنامه‌ها و اهدافش با مشكلات جدي مواجه می‌كند گفت: اگر می‌گوييم دولت، به معناي صرفاً كنار هم نشستن تعدادي از وزرا نيست. دولت به همين پروژه‌هاي ميان بخشي و بين‌بخشي است كه هويت پيدا می‌كند. موضوع آب به وزارت نيرو به تنهايي مربوط نيست. براي مديريت خوب آب و تأمين به‌جاي حقابه‌هاي زيست‌محيطي و حيات و پيشرفت نسل‌هاي آتي، لازم است ديگر دستگاه‌هاي مرتبط به طور مستقيم و غيرمستقيم با هم كار كنند.

وزير نيرو اضافه كرد: در بخش انرژي هم به اين شكل است و هر چقدر رفتارهاي بين بخشي ما قوي‌تر باشد طبيعتاً آسايش بيشتري عايد مردم می‌شود و تفكر بخشي يك آفت بزرگي است كه دولت را در رسيدن به برنامه‌ها و اهدافش با مشكلات جدي مواجه می‌كند.