کرونا صنعت خودروسازی جهان را فلج می‌کند!

کرونا صنعت خودروسازی جهان را فلج می‌کند!  همزمان با شیوع و افزایش ابتلا به ویروس خطرناک کرونا در چین، مناطق شرق آسیا و دیگر کشور‌ها بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به تأثیرات و تبعات منفی آن بر صنعت خودروسازی جهان هشدار داده‌اند به طوری که چند روز پیش شرکت ژاپنی تویوتاموتورز اعلام کرد: تمامی‌کارخانه‌ها […]

کرونا صنعت خودروسازی جهان را فلج می‌کند! 

همزمان با شیوع و افزایش ابتلا به ویروس خطرناک کرونا در چین، مناطق شرق آسیا و دیگر کشور‌ها بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به تأثیرات و تبعات منفی آن بر صنعت خودروسازی جهان هشدار داده‌اند به طوری که چند روز پیش شرکت ژاپنی تویوتاموتورز اعلام کرد: تمامی‌کارخانه‌ها در چین را اعم از قطعه‌ساز و خودروساز، تا تاریخ ۹ فوریه تعطیل خواهد کرد اما به نظر می‌رسد با گسترش روزافزون مبتلایان به این ویروس این تعطیلی مدت زمان بسیار بیشتری به طول بینجامد. این در حالی است که چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی همزمان با شیوع گسترده و نگران‌کننده این ویروس اعلام وضعیت اضطراری در جهان کرد و از تمامی‌کشورها خواست تا با همدلی و تلاش جمعی به مقابله با آن بپردازند.

طبق گزارش وب‌سایت Automotive News،کارشناسان فعال در حوزه خودرو با انتشار گزارشی برآورد و اعلام کرده‌اند که تعطیلی کارخانه‌ها در چین که یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت و اقتصاد جهان به شمار می‌رود، بدون شک تأثیرات منفی بزرگی بر اقتصاد چین و جهان خواهد گذاشت.

شرکت بوش نیز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات یدکی در جهان محسوب می‌شود، درخصوص گسترش ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر زنجیره تأمین قطعه در جهان هشدار داده و اعلام نگرانی کرده است.

ولکمار دنر، مدیرعامل بوش، در این باره به گزارشگران گفت: ما در حال‌حاضر راهی جز اینکه منتظر بمانیم تا چگونگی اوضاع مشخص شود، نخواهیم داشت ولی در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند، به طور قطع در زنجیره تأمین قطعات با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: همان‌طور که به نظر می‌رسد این ویروس در آیندهای نزدیک شیوع بسیار بیشتر و گسترده‌تری خواهد داشت و گریبانگیر تمامی ‌کشورهای جهان می‌شود و این اوضاع غیرقابل پیشبینی و متزلزل نیز برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی دستکم تا ماه فوریه و مارس ادامه پیدا خواهد کرد.

شرکت بوش از سال ۱۹۰۹ تاکنون در چین فعالیت‌های زیادی داشته و هم‌اکنون دارای ۲۳ کارخانه در ۶۰ نقطه از جهان است. تعداد پرسنل این شرکت آلمانی در جهان به ۴۰۳ هزار نفر رسیده و ارزش سالانه بازار این برند در آسیا و اقیانوسیه حدود ۲۵ میلیارد دلار است.

بوش همچنین در شهر ووهان چین دو کارخانه با ۸۰۰ پرسنل دارد که سیستم فرمان و لوازم گرمایشی تولید می‌کنند. با اینکه هنوز هیچ آلودگی به ویروس کرونا در این مراکز صنعتی مشاهده نشده است، مدیران بوش پیشبینی کرده‌اند که تعطیلی کارخانه‌ها به علت شیوع کرونا منجر به کاهش ۶٫۲ درصدی تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد شد و این بدان معناست که در سال‌جاری میلادی ۸۹ میلیون دستگاه خودرو کمتر از آنچه برآورد شده بود، به تولید و عرضه خواهد رسید.

از دیگر شرکت‌های بزرگ و خارجی فعال در چین که به علت شیوع این ویروس کارخانه‌های خود را تعطیل کرد، شرکت آمریکایی تسلاموتورز بود که به دستور دولت چین صورت گرفت. بدین ترتیب انتظار می‌رود که تولید تسلا مدل۳ به عنوان محبوب‌ترین خودروی الکتریکی در جهان، حداقل به مدت ۱۰ روز به تأخیر خواهد افتاد که همین امر بر سودآوری تسلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تأثیرگذار خواهد بود.

بسیاری دیگر از شرکت‌های برتر و بزرگ خودروسازی در جهان همچون نیسان موتورز، پژو و هونداموتورز نیز اعلام کرده‌اند که تمامی ‌پرسنل فعال در کارخانه‌های چینی را به همراه خانواده‌هایشان از این کشور خارج خواهند کرد.