غیر از «زم» ۵ نفر دیگر بازداشت هستند

سخنگوی قوه‌قضاییه غیر از «زم» ۵ نفر دیگر بازداشت هستند سخنگوی قوه‌قضاییه آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌های قضایی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در ابتدای نشست خبری خود ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر و یاد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی‌ایران امام(ره) و سردار سلیمانی، گفت: انقلاب اسلامی ‌که به رهبری امام(ره) به […]

سخنگوی قوه‌قضاییه

غیر از «زم» ۵ نفر دیگر بازداشت هستند

سخنگوی قوه‌قضاییه آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌های قضایی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در ابتدای نشست خبری خود ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر و یاد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی‌ایران امام(ره) و سردار سلیمانی، گفت: انقلاب اسلامی ‌که به رهبری امام(ره) به عنوان مهم‌ترین پدیده قرن اخیر در جهان هستی اتفاق افتاد فریاد اسلام‌خواهی و استکبارستیزی و مبارزه با فساد و تحقق عدالت در جامعه ایران اسلامی ‌بود.

ارجاع پرونده زم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

اسماعیلی درباره پرونده زم و اینکه چه تعداد افراد به‌عنوان متهم و مطلع در پرونده مطرح است و قضاوت آن به کدام قضات سپرده شده است؟ گفت: خبر صدور کیفرخواست در ارتباط با این فرد درست است و پرونده به دادگاه و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. اسماعیلی تأکید کرد: در این پرونده غیر خود متهم اصلی، پنج نفر بازداشت هستند و در مورد آنها کیفرخواست صادر نشده و شاید چند روز دیگر نسبت به این افراد هم کیفرخواست صادر شود و ملحق به پرونده اصلی شود. وی افزود: افراد زیاد دیگری در پرونده مطرح‌اند. کار تحقیقات و بررسی و راستی‌آزمایی اسناد و مدارک و اظهارات متهم ردیف اول بررسی می‌شود که این اسناد چقدر منطبق بر واقعیت است. البته برخی افراد در فرآیند رسیدگی خود معرف و خوداظهاری داشتند و با اظهار ندامت، برخی ارتباطات خود را بیان کردند که به لحاظ پشیمانی آنها حتماً اقدامات قانونی مراعات می‌شوند اما گروهی دیگر هم کسانی هستند که هنوز تحقیقات در موردشان انجام می‌شود. وی درباره علنی بودن دادگاه گفت: این موضوع به تشخیص رئیس دادگاه است.

حکم زیبا حالت‌منفرد قطعی شد

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به صدور حکم بدوی پرونده زیباحالت‌منفرد- جعبه‌سیاه و بابک زنجانی به حبس، آیا حکم صادره در دیوان‌عالی قطعی شده است یا خیر؟ گفت: بله. آقای علیرضا زیباحالت‌منفرد که برخی از رسانه‌ها به عنوان جعبه‌سیاه پرونده بابک از او یاد کردند با تأخیر دستگیر شد و بعد از دستگیری تحقیقات و روند محاکمه انجام شد. حکم در دیوان‌عالی تأیید شده است. او به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی اچ‌کی به مبلغ یک و دودهم میلیارد یورو به ۲۵ سال حبس و استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری‌اسلامی‌ایران و شرکت اچ‌کی و به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده، محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجراست.

تا جایی که ما خبر داریم پروازها به چین لغو شده است

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره ویروس کرونا و اینکه وزارت بهداشت در مورد لغو پروازها به چین هشدار داده بود اما باز هم در جریان است و اینکه آیا مدعی‌العموم به این موضوع ورود می‌کند؟ گفت: تا جایی که ما خبر داریم در حوزه پروازها، خبر نهایی اعلام شد و پروازها لغو شده است. قرار است یک پرواز برای بازگشت دانشجوها انجام شود. خواست وزارت بهداشت و درمان عملیاتی شده و تدابیر لازم برای انتقال دانشجویان ایرانی انجام شده است و ما به عنوان دستگاه قضایی پیگیر عملیاتی شدن این موضوع هستیم. با مطالبه‌گری دستگاه قضا حسگرهای حرارتی نصب شد. سازمان بازرسی نیز در تسریع عملیاتی و اجرایی شدن حسگرها در فرودگاه‌ها وارد شد.

قالیباف پرونده دارد؟

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه با توجه به تأیید صلاحیت شدن قالیباف در انتخابات آتی مجلس، پرونده او به کجا رسید؟ گفت: نسبت به موضوعات شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌ای که آن هم به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری بود، تشکیل شد و فعالیت‌هایش بیشتر به نیروهای مسلح باز می‌گشت و پرونده قائم‌مقام وقت شهردار بود که در حال رسیدگی است و کیفرخواستش صادر شد. در این پرونده فردی که از او اسم نام برده شد و جزء کاندیداهای مجلس است، جزء متهمان نیست و کیفرخواستی صادر نشده است و اتهامی‌نسبت به او داده نشده است. در سایر پرونده‌هایی که گفته می‌شود، به‌عنوان پرونده‌های شهرداری رسیدگی‌ها انجام و کسانی که جرم انجام داده بودند محکوم شدند و پرونده سیر قضایی خود را طی می‌کند.

آزادی عیسی شریفی دروغ است

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت عیسی شریفی و اینکه وی آزاد شده است یا نه، گفت: خبر مربوط به آزادی ایشان دروغ است و من همیشه باید بیایم اخبار را تکذیب کنم و این خوب نیست. اسماعیلی درباره پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تشکیل دادگاه انجام شده است. عدد جلسات را نپرسیدم که تاکنون چند جلسه برگزار شده ولی هنوز رسیدگی ادامه دارد.

توضیح سخنگو درباره پرونده پروانه سلحشوری

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با جزییات اتهام پروانه سلحشوری و این که آیا احضار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌به دادسرا خلاف قانون اساسی نیست و باعث نمی‌شود آزادی اظهارنظر آنها گرفته شود؟ گفت: من نمی‌دانم آیا شما اصل قانون اساسی در ارتباط با مصونیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌را مطالعه کردید یا نه اما توصیه می‌کنم قدری فرصت بگذارید و در ارتباط با سؤالتان مواد قانونی را مطالعه کنید. وی افزود: در مورد این که نمایندگان مصونیت دارند یا نه، قانون اساسی مصونیت آنها را در ارتباط با وظایف نمایندگی، رأی آنها در مجلس شورای‌اسلامی‌ و نطق آنها در مجلس در نظر گرفته است. اسماعیلی خاطرنشان کرد: ما وقتی کسی را احضار می‌کنیم این احضار بر مبنای گزارش‌ها، شکایات و تشخیص مقام قضایی است که این موضوعات جنبه اتهامی‌ دارد و باید رسیدگی شود. همچنین در مورد مصادیق وظایف نمایندگی هم با هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مکاتبه می‌کنیم که آیا این ادعاها را جزء وظایف نمایندگی می‌دانید یا خیر.