کاهش نرخ سود راهگشای تولید نیست

تکرار تجربه‌ای تلخ کاهش نرخ سود راهگشای تولید نیست کارشناس اقتصادی گفت: تجربه سال‌های گذشته حاکی از آن است که کاهش نرخ سود عامل مؤثری در کمک به بخش تولید نبوده است. محمود فراهانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر ساماندهی مدیریت بازار پول به نفع تولید […]

تکرار تجربه‌ای تلخ

کاهش نرخ سود راهگشای تولید نیست

کارشناس اقتصادی گفت: تجربه سال‌های گذشته حاکی از آن است که کاهش نرخ سود عامل مؤثری در کمک به بخش تولید نبوده است.

محمود فراهانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر ساماندهی مدیریت بازار پول به نفع تولید گفت: کاهش نرخ سود بانکی منجر به کاهش هزینه می‌شود.

وی افزود: نکته اساسی اینجاست که بانک‌ها بتوانند منابع خود را در اختیار بخش تولید قرار دهند اما تجربه سال‌های گذشته حاکی از آن است که کاهش نرخ سود عامل مؤثری در این خصوص نبوده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارداشت: دولت به‌وسیله کاهش دستوری نرخ سود بانکی می‌خواهد بازار پول و رقابت‌های ناسالم را کنترل کند که این مسأله به بخش تولید ارتباط زیادی ندارد.

فراهانی در ادامه اظهارداشت: در اقتصاد زمانی که عرضه پول بالا رود و به سطحی از تقاضای مورد نیاز بازار تولید برسد به صورت خودکار منجر به کاهش نرخ سود می‌شود که این مکانیزم بسیار سالم است و متأسفانه تاکنون در کشور به این نقطه نرسیده‌ایم و امیدواریم به زودی به آن دست یابیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند تأثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد چرا که مشکل بخش تولید اصلاً کمبود منابع نیست.

وی همچنین تصریح‌کرد: دولت باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که عرضه پول بیش‌تر صورت پذیرد و بانک‌ها بتوانند منابع بیش‌تری تزریق کنند و در نتیجه منابع در بخش تولید افزایش یابد.

 

فراهانی در پایان تأکیدکرد: انتظار می‌رود تا دولت با پرداخت بدهی خود به بانک‌ها و همچنین برگرداندن منابع بلوکه شده در بخش مسکن که به‌صورت مطالبات معوق شده بتواند مشکلات بنگاه‌های تولیدی را حل کند و کشور را از مشکلات اقتصادی که گریبان آن را گرفته نجات دهد.