واکنش مجلس به حادثه سقوط اتوبوس سربازان

واکنش مجلس به حادثه سقوط اتوبوس سربازان رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان با حضور وزیر راه در کمیسیون عمران خبر داد. محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: در حال حاضر مشغول انجام بررسی‌های اولیه درباره سانحه رخ داده هستیم تا مشخص شود دقیقاً چه اتفاقی افتاده، […]

واکنش مجلس به حادثه سقوط اتوبوس سربازان

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان با حضور وزیر راه در کمیسیون عمران خبر داد.

محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: در حال حاضر مشغول انجام بررسی‌های اولیه درباره سانحه رخ داده هستیم تا مشخص شود دقیقاً چه اتفاقی افتاده، چه دستگاهی مقصر بوده و کدام دستگاه کوتاهی کرده است.

وی با ابراز تأسف از کشته شدن تعدادی از سربازان در این سانحه یادآورشد: با توجه به این‌که در فصل تابستان اردوهای متعدد دانش‌آموزی، دانشجویی و غیره برگزار می‌شود و عمدتاً برای جابه‌جایی این گروه‌ها از اتوبوس‌هایی با عمر بیش‌تر استفاده می‌شود که هزینه کم‌تری داشته باشد لازم است در این زمینه تجدیدنظر شود و از خودروهایی با کیفیت خوب و قابل قبول استفاده شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس ادامه‌داد: سانحه سقوط اتوبوس سربازان از چند منظر باید مورد بررسی قرار گیرد از جمله تعاونی مربوطه که اتوبوس را برای پادگان تأمین کرده است. براساس پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شده که دفترچه راننده اتوبوس قرمز بوده، اخطارهای زیادی دریافت کرده و تخلفات رانندگی قابل توجهی داشته است. ضمن این‌که تعداد مسافر اتوبوس بیش از اندازه مجاز بوده در حالی که این اتوبوس دو پلیس‌راه را رد کرده بود.

رضایی اضافه کرد: همچنین باید مشخص شود که آیا در نقطه‌ای که این حادثه اتفاق افتاده پیش‌بینی‌های لازم از نظر جاده‌ای، گاردریل و تجهیزات لازم صورت گرفته یا خیر و آیا اورژانس و نیروهای امدادی به موقع به محل اعزام شده‌اند؟ البته طبق اطلاعات واصله هم پلیس و هم اورژانس به موقع در صحنه حاضر شده و نسبت به جابه‌جایی مصدومین در زمان مقرر اقدام کرده‌اند.

رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان اظهارکرد: هنوز زود است قضاوت کنیم چه کسی مقصر این سانحه بوده و پیش از مشخص شدن ابعاد موضوع درست نیست که حرفی از استیضاح وزیر زده شود اما قطعاً بعد از بررسی‌های اولیه ما موضوع را از نظر وضعیت جاده‌ای، کیفیت اتوبوس و پایانه اتوبوسرانی با حضور وزیر راه و مسؤولان مربوطه در کمیسیون عمران مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

صدا و سیما ابعاد سانحه را منعکس کند

در همین ارتباط، یک عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از برگزاری جلساتی در این کمیسیون برای بررسی ابعاد سانحه سقوط اتوبوس سربازان در آینده نزدیک خبر داد و از رسانه ملی خواست با انعکاس ابعاد سانحه دغدغه‌های مردم را در این زمینه برطرف کند.

سید محسن علوی اظهار‌کرد: فاجعه تصادف و درگذشت جمعی از سربازان و مجروح شدن عده‌ای از آن‌ها در استان فارس در طی دو روز گذشته اتفاق افتاده و از همان لحظات نخست نمایندگان استان فارس و همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیر و نظاره‌گر عملکرد و کارکرد نهادهای ذی‌نفع و مرتبط بوده و قطعاً در آینده نزدیک جلساتی در این زمینه خواهیم داشت.

وی افزود: ابعاد فاجعه درگذشت و مجروح شدن سربازان و از همه مهم‌تر برآورده کردن مطالبات خانواده این عزیزان در استان فارس باید مورد بررسی قرار گیرد؛ این فاجعه به حدی گسترده بود که هم در سطح ملی و هم مهم‌ترین مقامات رسمی کشور نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ با این حال مجلس شورای اسلامی هم به عنوان یکی از اضلاع قوای سه‌گانه کشور نسبت به این فاجعه واکنش‌هایی خواهد داشت که در این راستا بررسی ابعاد این فاجعه در اولویت کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهد بود.

نماینده مردم لامرد در مجلس اضافه‌کرد: امیدواریم رسانه ملی با پیگیری دقیق و انعکاس تبعات اجتماعی این فاجعه هم در سطح ملی و هم در سطح استانی تلاش کند آلام و دغدغه‌های مردم عزیز استان فارس را تقلیل داده و این مهم را پیگیری ‌کند.

علوی در پایان تأکیدکرد: ما منتظریم مراحل اولیه این موضوع سپری شود، قطعاً هم بنده و همه همکارانم در کمیسیون امنیت ملی تلاش خواهیم کرد که گزارش‌های دقیقی برحسب وظیفه به افکارعمومی تقدیم کنیم.

حادثه سقوط اتوبوس سربازان از ابتدا تا انتها دارای نقاط ابهام است

نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد از نحوه خدمات‌رسانی به مجروحان حادثه نی‌ریز در بیمارستان شهید رجایی شیراز، گفت: جوانب این حادثه و علل آن باید از ابتدا تا انتها مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

علی اکبری در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص آخرین وضعیت مصدومان حادثه دیده سقوط اتوبوس حامل سربازان، گفت: در بازدیدی که شب گذشته با جمعی از نمایندگان استان فارس از بیمارستان شهید رجایی شیراز به عمل آمد مشاهده شد که تعدادی از مصدومان متأسفانه شرایط خوبی ندارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مصدومان حادثه دارای آسیب‌های مختلفی هستند، افزود: بنابراین بیمارستان شهید رجایی باید به صورت جامع به این مصدومان خدمات‌رسانی می‌کرد اما پس از دو روز از وقوع این حادثه هنوز چشم پزشک، مصدومان دارای آسیب‌دیدگی چشم را معاینه نکرده است.

وی با بیان این‌که متأسفانه در ارایه برخی خدمات به مصدومان حادثه دقت‌های لازم نشده است، گفت: حتی انجام برخی اعمال جراحی برای مصدومان نیز به روزهای آینده موکول شده که این موضوع نیز جای نگرانی دارد؛ در این شرایط به دلیل آسیب‌های روحی و جسمی به سربازان باید ارایه خدمات پزشکی برای درمان آن‌ها با حساسیت و تامل بیش‌تر پیگیری می‌شد.

اکبری با اشاره به این‌که روایت‌های مختلفی از تعداد مجروحان این حادثه وجود دارد، افزود: واقعیت آن است که کل ماجرا از ابتدا تا انتها دارای نقاط ابهامی است به همین دلیل تمام جوانب این حادثه باید از ابتدا مورد بررسی دقیق قرار گیرد، چون دو اتوبوس حامل سربازان دچار حادثه شده و مشخص نیست که دلایل وقوع و نحوه وقوع چگونه بوده است.

وی با بیان این‌که اعزام تیم پزشکی از سوی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مصدومان درحال حاضر تنها در حد شنیده‌ها است، گفت: تا شب گذشته که نمایندگان استان فارس در بیمارستان حضور داشتند خبری از تیم پزشکی نبود؛ مشخص نیست که تیم پرشکی قبل و یا بعد از نمایندگان به بیمارستان آمده باشند اما طبق گفته برخی نمایندگان ازجمله آقای جمالی نماینده فسا نارسایی در ارایه خدمات به مصدومان وجود دارد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، گفت: به‌طور قطع در رسیدگی به وقوع حوادث اینچنینی که افکار عمومی نسبت به آن حساسیت زیادی دارد باید با احساس مسؤولیت بیش‌تر و بهتری برخورد می‌شد، به‌طور قطع این موضوع و علت چرایی آن در مجلس پیگیری خواهد شد و مسؤولان ذی‌ربط باید پاسخگو باشند.