تحریم‌ها دلیل عقب‌افتادگی صنعت سنگ ایران

تحریم‌ها دلیل عقب‌افتادگی صنعت سنگ ایران   رئیس کانون سنگ ایران گفت: صنعت سنگ امروز دست کمی ‌از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ البته علت عقب بودن ایران از دنیا تحریم‌هاست. رضا احمدی در جلسه کمیته سنگ‌های تزئینی اظهار کرد: ایران با وجود همه امکانات تنها ۱٫۵ درصد از سهم جهانی را در […]

تحریم‌ها دلیل عقب‌افتادگی صنعت سنگ ایران  

رئیس کانون سنگ ایران گفت: صنعت سنگ امروز دست کمی ‌از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ البته علت عقب بودن ایران از دنیا تحریم‌هاست.

رضا احمدی در جلسه کمیته سنگ‌های تزئینی اظهار کرد: ایران با وجود همه امکانات تنها ۱٫۵ درصد از سهم جهانی را در حوزه سنگ در اختیار دارد.

وی افزود: هدف‌گذاری برای رسیدن به سهم پنج یا ۱۰ درصدی از صنعت سنگ جهانی هدف بزرگ محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که می‌توان این صنعت را بهتر از صنایع دیگر مانند فولاد استفاده کرد، صنعت سنگ امروز دست کمی ‌از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ علت عقب بودن ایران از دنیا به دلیل وجود تحریم‌هاست.

رئیس کانون سنگ ایران با اشاره به هزینه بالای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای ایرانیان گفت: بهتر است نمایشگاه‌های داخلی به صورت بینالمللی برگزار کنیم و بازدیدکنندگان را به کشور بیاوریم، در این صورت از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه کنونی اصفهان که در پل شهرستان واقع شده است تنها چهار هزار مترمربع فضا وجود دارد و این فضا برای نمایشگاه صنعت سنگ کافی نیست به همین دلیل در سال‌های اخیر مجبور به جداسازی برخی از صنایع مرتبط مانند ماشینآلات از این صنعت شدیم، بنابراین می‌توان گفت که این فضا، فضای نمایشگاهی نبوده و مجالی برای عرضه‌اندام فعالان صنعت سنگ وجود ندارد.

علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، نیز در این نشست با اشاره به اهمیت نمایشگاه برای اقتصاد کشور از راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی جدید اصفهان در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته برای حدود ۳۰ نمایشگاه محوری از جمله نمایشگاه سنگ تقویم پنج ساله نوشته و تا سال ۱۴۰۲ برنامه‌ها مشخص شده تا مخاطبان، فعالان و بازدیدکنندگان خارجی بتوانند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

وی افزود: همچنین برگزاری نمایشگاه به بخش‌خصوصی واگذار شد و در نتیجه این اقدام، کیفیت برگزاری آنها افزایش پیدا کرد علاوه بر این یکی از راهکارهای توسعه نمایشگاه‌ها، حضور شرکت‌های خارجی است که البته با توجه به وضعیت تحریمی، حضور کشورهای خارجی کمرنگ شده است بنابراین باوجود اتاق‌های مشترک، از اتاق بازرگانی تقاضا می‌شود نسبت به تسهیل حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه اصفهان فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه چهار شهرک صنعتی در استان وجود دارد لازم است اتحاد بیشتری میان آن‌ها به وجود آمده و حضور آنها در نمایشگاه منسجم‌تر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حضور معادن در نمایشگاه نیز کمرنگ است اتاق بازرگانی می‌تواند با فعال‌تر کردن انجمن‌های مربوطه حضور این بخش در نمایشگاه را پُر رنگ کند.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد محور نمایشگاه نیز باید در راستای ماشینآلات فرآوری باشد و از آنجا که تولید بسیاری از این ماشینآلات در استان اصفهان انجام می‌شود، بهتر است کنسرسیومی ‌در این زمینه تشکیل و فعالان آن حضور منسجم‌تری در نمایشگاه داشته باشند؛ صنعت نمایشگاهی، ابزاری برای رونق اقتصادی و صادرات غیرنفتی به ویژه صنعت سنگ محسوب می‌شود.

محمود بندرچی، مجری شانزدهمین نمایشگاه سنگ، معادن و صنایع وابسته با بیان اینکه تمام زنجیره تأمین صنعت سنگ در اصفهان وجود دارد، گفت: نمایشگاه سنگ در اصفهان پایهگذاری شده است و به دلیل اینکه تمامی ‌صنایع وابسته به سنگ در اصفهان ریشه دارند این نمایشگاه با هدف ارائه و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت صنعت سنگ، برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌هایی که تاکنون در این حوزه برگزار شده، حتی ۰٫۰۱ ظرفیت صنعت سنگ اصفهان را نیز نمایش نداده است. شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع ۲۰ تا ۲۳ خردادماه سال ۹۹ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار می‌شود.