«راه‌آهن غرب کشور» هم‌تراز با «پارس جنوبی» است

«راه‌آهن غرب کشور» هم‌تراز با «پارس جنوبی» است نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بین‌المللی بودن پروژه راه‌آهن غرب کشور، گفت: این پروژه به لحاظ اهمیت قابل قیاس با پروژه پارس‌جنوبی است و هر روز تأخیر در اجرای آن در حقیقت ظلم به منافع ملی است. حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو […]

«راه‌آهن غرب کشور» هم‌تراز با «پارس جنوبی» است

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بین‌المللی بودن پروژه راه‌آهن غرب کشور، گفت: این پروژه به لحاظ اهمیت قابل قیاس با پروژه پارس‌جنوبی است و هر روز تأخیر در اجرای آن در حقیقت ظلم به منافع ملی است.

حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از تأخیر در اجرای پروژه راه‌آهن غرب کشور، گفت: متأسفانه این پروژه بیش از حد طولانی شده و این در حالیست که هر روز تاخیر در اجرای آن با توجه به بین‌المللی بودن پروژه، ظلم به منافع ملی و فرصت‌سوزی در فرصت‌های اقتصادی ایران در عراق است.

وی تصریح‌کرد: توجیه پروژه راه‌آهن غرب کشور اتصال تهران-بغداد است و قطعاً توسعه ارتباطات حمل و نقلی بین دو کشور فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای ایران در عراق ایجاد خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه به سهم ۳ درصدی ایران از بازار عراق اشاره کرد و افزود: متأسفانه ایران در مقایسه با کشورهایی مانند چین و ترکیه سهم بسیار اندکی از بازار این کشور دارد و تنها مزیت نسبی که می‌تواند حضور اقتصادی ایران در عراق را پررنگ کند، بهره‌برداری از راه‌آهن غرب کشور است.

وی تصریح کرد: اهمیت این پروژه برای ایران به حدی است که می‌توان آن را با پروژه پارس‌جنوبی قیاس کرد.

فلاحت پیشه افزود: در پارس‌جنوبی تنها در یک مخزن گاز مشترک با قطر، این کشور روزانه ۱۲۳ میلیارد تومان گاز بیش‌تر از ایران برداشت می‌کند که تنها با پول ۳ روز آن می‌توان پروژه راه‌آهن غرب کشور را راه‌اندازی کرد.

وی تصریح کرد: در خصوص راه‌آهن غرب کشور نیز وضع به همین صورت است و هر روز تأخیر در اجرای این پروژه فرصت‌های اقتصادی بسیاری از ایران می‌گیرد که این عین ظلم به منافع ملی است.

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ۳ بار تذکر در خصوص تأخیر در پروژه راه‌آهن غرب کشور از زمان شروع مجلس جدید داده است، گفت: دو بار تذکر به وزیر راه و یک بار تذکر به رییس‌جمهور دادم که متأسفانه جواب هیچ کدام قانع‌کننده نبود و به همین علت با نتیجه ندادن تذکر، سؤال از وزیر راه در این خصوص را به هیأت رییسه مجلس تحویل دادم.

وی تصریح کرد: اساساً ادعای وزیر راه و معاونان مربوطه رییس‌جمهور در خصوص کمبود بودجه راه‌آهن‌های کشور به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

فلاحت‌پیشه مدعی شد: اگر کمبود بودجه داریم یا بودجه نیست، چرا دو تن از اعضای ارشد کابینه دولت در یک نوبت ۲۲۰ میلیارد تومان و در نوبت دیگر ۱۹۰ میلیارد تومان از بودجه راه‌آهن‌های کشور را به شهرشان بردند.

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: انتظار ما این است آقای روحانی با این حرکات خلاف قانون که توسط اعضای کابینه ایشان صورت گرفته برخورد کنند و در این زمینه پاسخگو باشند.

فلاحت‌پیشه افزود: دلیل دیگر قانع نشدن از صحبت‌های وزیر راه و معاونان مربوطه ریاست جمهوری این است که طبق قوانین بودجه‌نویسی و تخصیص بودجه، پروژه‌های بین المللی نسبت به پروژه‌های داخلی در اولویت هستند.

 

وی تصریح‌کرد: هر روز فرصت سوزی در اجرای پروژه راه‌آهن غرب کشور با توجه به بین‌المللی بودن این پروژه و منافع آن برای کشور ظلم در حق منافع ملی است و رییس‌جمهور و مسؤولین مربوطه در این زمینه باید پاسخگو باشند.