ضرورت جبران نواقص نظام رتبه‌بندی معلمان

ضرورت جبران نواقص نظام رتبه‌بندی معلمان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید نواقص موجود در نظام رتبه‌بندی معلمان جبران شود. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با تأکید بر این‌که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم به دنبال تحول در ساختار پژوهشی کشور است، تصریح‌کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری […]

ضرورت جبران نواقص نظام رتبه‌بندی معلمان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید نواقص موجود در نظام رتبه‌بندی معلمان جبران شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با تأکید بر این‌که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم به دنبال تحول در ساختار پژوهشی کشور است، تصریح‌کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نگاه جدی به مقوله پژوهش که از مؤلفه‌های اقتدار کشور محسوب می‌شود، لذا اولویت اول این کمیسیون تقویت و حمایت همه‌جانبه از کار پژوهشی است.

وی رشد علمی کشور را در پرتو گسترش پژوهش دانست و تأکید کرد: بنا داریم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه جدی به مقوله پژوهش داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در مجلس قبلی حدود ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان شناسایی و ثبت شده بود، افزود: براساس برنامه‌ای که در حال تدوین است این آمار در مجلس دهم تا ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان افزایش پیدا خواهد کرد که تحول جدی در امر پژوهش و رشد علمی ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه طرح آمایش آموزش عالی کشور را مورد تأکید قرارداد و افزود: این طرح با جدیت دنبال خواهد شد، متأسفانه این آمایش که نتیجه آن تحول در رشته‌های علوم انسانی است در کشور انجام نشده و نیازی ضروری است که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با تأکید بر این‌که مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه پژوهشی و علمی به کندی پیش می‌رود، تصریح‌کرد: در سال‌های اخیر رهبری بار‌ها بر تحول علمی و نگاه جدی به پژوهش تأکید داشته‌اند که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که عدالت آموزشی در کشور روز بروز کمرنگ‌تر می‌شود، تصریح‌کرد: امروز عده‌ای از دانشجویان توان پرداخت شهریه‌های چند ۱۰ میلیونی را دارند و از طرف دیگر عده‌ای هزینه خرید کفش و کتاب و … را ندارند.

به گفته سلیمی، باید نواقص موجود در نظام رتبه‌بندی معلمان جبران شود و اگر هم نیاز به قانون دارد مجلس آمادگی خود را در این خصوص اعلام می‌کند، همچنین صندوق ذخیره فرهنگیان هم‌اکنون بازدهی کامل نداشته و تأثیرگذار نیست و مشخص نیست تا چه اندازه برای فرهنگیان منفعت دارد از این رو باید به خوبی ساماندهی شود.

وی اولویت دیگر کمیسیون را تحقیقات در سایر دستگاه‌ها نظیر وزارت نفت، نیرو، جهادکشاورزی و صنعت و معدن دانست و تصریح‌کرد: این وزارتخانه‌ها از دانشگاه‌هایی برخوردارند که تحقیقاتی هم در این دانشگاه‌ها تولید می‌شود اما مورد غفلت قرار گرفته‌اند و لازم است جهت هم‌راستایی با سیستم تحقیقاتی کشور این موضوع نیز مورد توجه جدی کمیسیون قرار گیرد.

وی ساماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویی را مورد تأکید قرارداد و افزود: متأسفانه پایان‌نامه فروشی برای عده‌ای محل درآمد شده است و از این طریق امرار معاش می‌کنند در حالی که این کار ظلم به دانشگاه است و در کمیسیون به صورت جدی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سلیمی در ادامه با تأکید بر حمایت از مخترعین و مبتکرین گفت: امروزه حمایت جدی از مخترعین و مبتکرین کشور صورت نمی‌گیرد و این امر موجب دلزدگی و دلسردی آنان می‌شود، از این رو لزوم حمایت از آنان جدی است.

وی ساماندهی حقوق دریافتی معلمان را مورد تأکید قرارداد و افزود: این میزان حقوق دریافتی توسط معلمان اعتراضاتی را در پی داشته و به حق هم هست و باید چاره‌اندیشی شود. معلمان نباید بیش از این مورد اجحاف واقع شوند.

 

به گفته وی، برنامه‌های فوق‌برنامه نیز باید ساماندهی شوند و متولیان کارهای فرهنگی که پراکنده هستند ساماندهی و از موازی‌کاری پرهیز شود.