آشفته‌بازار خودرو و سکوت نهادهای نظارتی

آشفته‌بازار خودرو و سکوت نهادهای نظارتی قیمت خودرو در نیمه اول بهمن‌ماه امسال مانند بیشتر اوقات سال، روند صعودی به خود گرفته و بی‌محابا در حال تاخت‌وتاز بوده و با رشد قابل‌توجهی مواجه شده و خیال ایستادن ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، اما در این میان مسؤولان نظارتی در وزارت صمت و سازمان حمایت در مقابل […]

آشفته‌بازار خودرو و سکوت نهادهای نظارتی

قیمت خودرو در نیمه اول بهمن‌ماه امسال مانند بیشتر اوقات سال، روند صعودی به خود گرفته و بی‌محابا در حال تاخت‌وتاز بوده و با رشد قابل‌توجهی مواجه شده و خیال ایستادن ندارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اما در این میان مسؤولان نظارتی در وزارت صمت و سازمان حمایت در مقابل این اتفاقات سکوت اختیار کرده و تمایلی به نظارت بر بازار خودرو ندارند و خبری از سیاستی روشن برای مدیریت این آشفته بازار نیست. در این باره سیده‌حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت: وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت نظارتی بر بازار خودرو ندارد به همین دلیل قیمت چارچرخ‌ها بدون ارتقای کیفیت و ارائه خدمات بهتر روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

نماینده مردم قزوین در مجلس با انتقاد از بی‌تدبیری وزارت صنعت،معدن‌وتجارت نسبت به مدیریت بازار خودرو و عملکرد خودروسازان، افزود: براساس تصمیم وزارت صمت مبنی بر توقف خط تولید پراید در ماه‌های آینده، قیمت این خودرو باید کاهش می‌یافت اما در روزهای اخیر نه تنها قیمت پراید کاهشی نشده بلکه روزبه‌روز بر آن افزوده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو دانست و اضافه کرد: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق، از سال ۹۹ از خودرو مالیات اخذ خواهد شد که در صورت اجرایی شدن این مصوبه قیمت چارچرخ‌ها در بازار کاهش می‌یابد زیرا در حال‌حاضر خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است اما با اخذ مالیات از خرید و فروش آن یا اخذ مالیات از خودروهایی بیش از یک میلیارد تومان، چارچرخ‌ها گزینه مناسبی برای سرمایهگذاری نخواهند بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌اظهار کرد: پس از مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، سودگران به تکاپو افتاده و تلاش می‌کنند پیش از اجرایی شدن مصوبه مذکور تا جای ممکن قیمت‌ها را افزایش داده و سود کلانی به جیب بزنند.

همچنین حسین اردوخانی، نائب رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به اینکه نظارت کافی بر بازار خودرو صورت نمی‌گیرد و هنوز در حوزه تحویل خودرو به مصرف‌کننده واقعی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، گفت: اگر تولید خودرو رونق گیرد، قیمت‌ها در بازار واقعی می‌شود و عرصه برای فعالیت سودجویان تنگ می‌شود.

اردوخانی افزود: برای راه افتادن بازار خودرو باید تدبیری جدی از سوی سیاست‌گذار یعنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت اتخاذ شود و توسط خودروسازان و نهادهای نظارتی باید اجرایی شود تا بازار خودرو از پس رکودی طولانی به حرکت درآمد در غیر این صورت عواقب این رکود بزرگ‌ترین صنعت غیرنفتی ایران را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

این در حالی است که محمدعلی اسفنانی، مدیر کل تعزیرات استان تهران درباره افزیش قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت: باید سازوکار و مبنای قانونی مشخصی برای تعیین قیمت خودرو اعلام شود تا براساس آن، به درستی بر بازار نظارت کرده و خرید و فروش خودرو، بیش از قیمت تعیین شده را به عنوان گرانفروشی شناسایی کرد.

وی یکی از دلایل گرانی خودرو را روانی دانست و افزود: سازمان حمایت از مصرف کننده باید قیمت واقعی خودرو را اعلام کند تا سازمان تعزیرات حکومتی بتواند قیمت‌هایی بیش از آن را به عنوان گرانفروشی شناسایی کرده و با متخلفان برخورد کند.

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ‌با انتقاد از گرانی خودرو در بازار، گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر دولت بازار را رها کرده است و نظارتی بر عملکرد آنها نمی‌شود و این گرانی گواهی بر این مدعاست در واقع وزارت صنعت، معدن‌وتجارت توان مدیریت بازار خودرو را نداشته و این بازار را رها کرده است.