حضور شرکت‌های خارجی در مناقصات پالایشگاه پایتخت

حضور شرکت‌های خارجی در مناقصات پالایشگاه پایتخت ژاپن برای اجرای پروژه کاهش نفت کوره تهران پیشقدم شد مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از امضای قرارداد مطالعات مقدماتی پروژه کاهش نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با شرکت‌های ژاپنی خبر داد.  سعید محجوبی در گفت‌و‌گو با شانا، با بیان این […]

حضور شرکت‌های خارجی در مناقصات پالایشگاه پایتخت

ژاپن برای اجرای پروژه کاهش نفت کوره تهران پیشقدم شد

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از امضای قرارداد مطالعات مقدماتی پروژه کاهش نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با شرکت‌های ژاپنی خبر داد.

 سعید محجوبی در گفت‌و‌گو با شانا، با بیان این مطلب گفت: پالایشگاه تهران در مورد اجرای پروژه کاهش نفت‌کوره با شرکت جی‌جی‌سی JGC ژاپن وارد مذاکره شده و کار به امضایMOU ‌ام او یو انجامیده است.

وی افزود: شرکت ژاپنی جی‌جی‌سی JGC و ماروبنی برای اجرای پروژه کاهش نفت‌کوره پالایشگاه تهران پیشقدم شده‌اند که در صورت قابل قبول بودن نتایج مطالعات امکان‌سنجی، شرکت ماروبنی آمادگی سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این‌که پروژه بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تهران هنوز کامل نشده است، اظهار امیدواری کرد که با تدابیر مدیریتی و سیاست‌های جدید، این پروژه هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی، با اشاره به این‌که در چند سال اخیر مدیران این پالایشگاه با بررسی‌ها و تحقیقات وسیع دو پروژه تقلیل بنزن بنزین و واحد جدید سی‌سی‌آر CCR را تعریف کردند، گفت: اجرای پروژه اشباع بنزن و واحد جدید سی‌سی‌آر در حال حاضر در مرحله برگزاری مناقصه میان چند شرکت خارجی برای دریافت لیسانس این واحد است که امیدواریم به‌زودی تصمیم‌گیری ‌شود و مذاکره برای عقد قرارداد با صاحب لیسانس آغاز شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: این واحد به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران در حال طراحی پروژه‌ای است که پس از اجرای آن مقدار بنزن موجود به کم‌تر از میزان مجاز خواهد رسید.

وی با بیان این‌که هم اکنون بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تهران نزدیک به استانداردهای بنزین پاک است، افزود: گوگرد موجود در بنزین تولیدی این پالایشگاه با یورو ٤ مطابقت می‌کند و حتی بهتر از آن است؛ اما میزان بنزن موجود در آن هنوز به سطح استاندارد یورو ٤ نرسیده است.

محجوبی، با اشاره به کاهش بیش‌تر آلودگی هوا و محیط زیست پس از اجرای این پروژه اظهار امیدواری کرد: با کامل شدن پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه در آینده شاهد تولید بنزین با کیفیت یورو ٤ در این شرکت خواهیم بود.

وی، هدف از طرح تکمیل حلقه ایزومریزاسیون این پروژه را به حداقل رساندن میزان بنزن موجود در بنزین به حدود ٠,٦ درصد خواند که با اجرای آن، صرفاً مشخصه بنزن بنزین تولیدی پالایشگاه نفت شهید تندگویان تهران در جهت الزامات زیست‌محیطی به استاندارد روز دنیا و فراتر از یورو ٥ خواهد رسید.

 به گفته این مقام مسؤول، در حال حاضر در این پالایشگاه روزانه ٦,٥ میلیون لیتر بنزین با گوگرد بسیار کم و ١٢ میلیون لیتر گازوئیل در حد یورو ٥ در حال تولید است.

محجوبی، در پایان پیش‌بینی کرد که تا ٣,٥ سال دیگر این واحد‌ها به بهره‌برداری برسند و کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران مانند نفت‌گاز به یورو ٤ ارتقا یابد.

 

شرکت پالایش نفت شهید تندگویان که در ١٥ کیلومترى جنوب تهران واقع شده است، نقشی اساسی در تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور دارد. این شرکت مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبى(شماره ١) و شمالى(شماره ٢)، روزانه ٢٥٠ هزار بشکه نفت خام را فرآورش می‌کند که این امر، حاصل تلاش و برنامه‌ریزیهای مدون و مداوم در جهت افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام در کشور است. گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، سوخت هواپیما، سوخت جت، روغن پایه سبک و سنگین و گوگرد سبد محصولات این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.