تعامل نفتی ایران با اسپانیا استارت خورد

تعامل نفتی ایران با اسپانیا استارت خورد شرکت رپسول اسپانیا قرارداد واردات یک میلیون بشکه نفت خام را برای دریافت در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) امضا کرد که این امر موجب افزایش حجم صادرات ایران به اروپا در ماه آینده خواهد شد. به گزارش ایرنا، روند افزایشی صادرات نفت ایران به اروپا که از زمان […]

تعامل نفتی ایران با اسپانیا استارت خورد

شرکت رپسول اسپانیا قرارداد واردات یک میلیون بشکه نفت خام را برای دریافت در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) امضا کرد که این امر موجب افزایش حجم صادرات ایران به اروپا در ماه آینده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، روند افزایشی صادرات نفت ایران به اروپا که از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در دیماه پارسال، آغاز شده همچنان رو به گسترش است و قرار است در ماه آتی نیز محموله‌های جدید نفتی عازم قاره سبز شود.

صادرات نفت ایران به اروپا از ۱۰۰ هزار بشکه در دوران تحریم، اکنون به مرز ۶۰۰ هزار بشکه نزدیک شده و تخمین‌زده می‌شود که تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد.

شماری از شرکت‌های اروپایی قراردادهای طولانی مدت خرید نفت را امضا کرده‌اند و تعدادی دیگری از اروپایی‌ها، تعامل نفتی با ایران را با خرید تک محموله‌های نفتی آغاز کرده‌اند تا در صورت فراهم شدن شرایط، قراردادهای بلند مدت امضا کنند.

از جمله تازه‌‌ترین قراردادهای نفتی ایران با شرکت‌های اروپایی مربوط به رپسول اسپانیا است که قرار است، محموله نفتی خریداری شده از ایران را در ماه ژوئیه دریافت کند.

بر این اساس، اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت به نقل از نشریات بین‌المللی گزارش داد: در ماه مارس ۲۰۱۶ (اسفند- فروردین)، نخستین‌بار پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، محموله‌ای به حجم یک میلیون بشکه از بندر خارک روانه اسپانیا شد.

این میزان در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) به سه برابر افزایش یافت و حداقل ۳ پالایشگاه متعلق به شرکت‌های رپسول، سپسا و بی‌پی دریافت‌کننده نفت خام ایران در ماه آوریل بودند.

به تازگی، وزیر نفت کشورمان اعلام کرد قرارداد صادرات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام به بازار اروپایی نهایی شده است.

بازگشت سریع‌تر از حد انتظار نفت ایران به بازار اروپا موجب شد روسیه به منظور حفظ سهم خود در بازار این منطقه، نفت خام اورال را با بیش‌ترین تخفیف در دو سال گذشته به مشتریان اروپایی عرضه کند.

این در حالی است که در دوران تحریم نفتی ایران، نفت خام اورال روسیه به دلیل نزدیکی کیفی به نفت خام ایران توانسته بود جایگزین نفت ایران در اروپا شود. در بازار آسیا نیز روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران همچنان ادامه دارد