مشکل تعاملات بانکی به اقدامات آمریکا بر می‌گردد

    رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر به فرانسه با رییس‌جمهور و رییس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به فرانسه با حضور در مؤسسه آکادمی دیپلماتیک فرانسه در جمع دیپلمات‌های ارشد، محققین و پژوهشگران در حوزه روابط بین‌الملل فرانسه سخنرانی کرد. وی […]

    رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر به فرانسه با رییس‌جمهور و رییس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به فرانسه با حضور در مؤسسه آکادمی دیپلماتیک فرانسه در جمع دیپلمات‌های ارشد، محققین و پژوهشگران در حوزه روابط بین‌الملل فرانسه سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی سفر رییس‌جمهور کشورمان به فرانسه را نقطه‌عطفی در روابط دو کشور دانست که منافع زیادی را برای هر دو کشور خواهد داشت و گفت: تحریم‌ها بر روی کاغذ برداشته شده اما کشورهای اروپایی باید تلاش بیش‌تری کنند تا فضای روانی موجود به‌ویژه در زمینه تعاملات بانکی بر طرف شود.

ظریف ادامه داد: مشکل تعاملات بانکی به مقررات مربوط نمی‌شود، بلکه بخشی از آن به اقدامات آمریکا در قبال بانک‌ها در زمان تحریم برمی‌گردد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص شرایط منطقه به وضعیت یمن، بحرین، سوریه و عراق اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های ما در منطقه موضوع بحرین است. یک گروه اقلیت در حال سرکوب اکثریت است. برداشت ما این است که گروه‌های مخالف در بحرین به دنبال سرنگون کردن دولت نیستند اما با بستن تمام راه‌های سیاسی و زندانی کردن و سلب تابعیت از یک رهبر راه‌حل ایجاد نمی‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سوریه ضمن تأکید بر حل این بحران از طریق سیاسی تصریح کرد: اگر در بحران سوریه تنها برآینده بشار اسد تمرکز شود راه‌حل سیاسی به دست نمی‌آید.

وی گفت: در موضوع سوریه باید بر ساختار و ترتیبات قانونی آینده سوریه تمرکز کنیم ایجاد ساختار فدرالی در سوریه راهگشا نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان درمورد داعش تصریح کرد: داعش در سال گذشته یک میلیارد دلار درآمد داشته است. پاسخ به این سؤالات مبنی بر این‌که داعش این یک میلیارد دلار را از کجا آورده؟ چگونه نفت فروخته و چگونه واز طریق چه سیستم بانکی این پول را جابه‌جا کرده است خیلی از مسایل را روشن می‌کند.

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال همگرایی با جامعه بین‌المللی نیست با اشاره به کمک کشورهای غربی و شرق به صدام در دوران جنگ تحمیلی در حالی که جمهوری اسلامی ایران تقریباً تنها بود، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یاد گرفته که متکی به خود باشد. بنابراین در اقتصاد به‌دنبال اقتصاد مقاومتی است و می‌خواهد اقتصاد خود را طوری طراحی کند که با تحکم و یا فشار خارجی این اقتصاد تخریب نشود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی متکی به داخل و نگاه به خارج (برای صادرات) دارد. این اقتصاد انزواگرا نیست.

ظریف تأکید کرد: ایران نمی‌خواهد بازاری برای کالاهای خارجی باشد. بلکه با جذب سر مایه و فن‌آوری از کشورهای دیگر می‌خواهد به کشور صادرکننده تبدیل شود.

دیدار ظریف با رییس مجلس سنای فرانسه

براساس این گزارش همچنین ظریف در جریان این سفر با ژرار لارشه، رییس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی در این دیدار ابراز امیدواری کرد به زودی مجلس شورای اسلامی و پارلمان فرانسه گروه دوستی تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ارتباطات پارلمانی بین دو کشور می‌تواند فهم دو کشور درمورد روابط دو جانبه را افزایش دهد.

ظریف با اشاره به این‌که بین ایران و فرانسه دو دسته روابط وجود دارند، یادآور شد: یکی روابطی که نیاز به تعامل بانکی ندارد مانند روابط فرهنگی گردشگری و مشورت‌های سیاسی و دیگری روابطی که نیاز به تعامل بانکی دارند و فرانسه برای این‌که جو روانی موجود شکسته شود باید اقدام کند.

وی افزود: ما معتقدیم هیچ مشکلی از لحاظ مقرراتی در روابط بانکی وجود ندارد در چارچوب توافق هسته‌ای آمریکا باید از این‌که مانع روابط سایر کشور‌‌ها و جمهوری اسلامی ایران شود، خودداری کند.

ظریف تصریح کرد: مشکل ترانسفر بانکی نبود اراده سیاسی است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همچنین بر همکاری دو کشور در مبارزه با تروریست تأکید کرد.

رییس مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار با تأکید بر گسترش مناسبات دو کشور از توافقات اقتصادی بین دو کشور در جریان سفر روحانی به فرانسه ابراز خشنودی کرد.

وی همچنین بر نقش ایران در منطقه و لزوم مشورت‌های سیاسی بین دو کشور در خصوص مسأله سوریه و لبنان تأکید کرد.

تأکید فرانسو اولاند بر افزایش مشورت‌های سیاسی با ایران

همچنین محمد جواد ظریف در جریان حضور در فرانسه با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور این کشور دیدار و درمورد کلیه ابعاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاه و روابط بانکی دو کشور گفت‌و‌گو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار تأکید کرد: به‌دنبال سفر دکتر روحانی به پاریس، روابط دو کشور جهت‌گیری بسیار خوبی پیدا کرده است.

ظریف با اشاره به ملاقات‌های خود بامقامات فرانسوی آن‌ها را سودمند و ثمربخش خواند و اضافه کرد: در حال حاضر زمینه‌ها برای همکاری دو کشور فراهم است.

وی همچنین افزایش رایزنی بین دو کشور برای ارتقا امنیت منطقه را مورد تأکید قرارداد.

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار بر گسترش مناسبات در همه زمینه‌ها تأکید کرد.

رییس‌جمهور فرانسه از افزایش پرواز‌های بین دو کشور استقبال نمود.

وی همچنین مشورت‌های سیاسی بین دو کشور را مورد تأکید قرارداد.

رییس‌جمهور فرانسه لزوم حمایت از دولت عراق برای مبارزه با تروریسم را خاطر نشان کرد.

 

در این دیدار همچنین مسایل یمن و سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.