خروج از اتحادیه اروپا شرکت‌های فن‌آوری انگلیس را به خاک سیاه نشاند!

خروج از اتحادیه اروپا شرکت‌های فن‌آوری انگلیس را به خاک سیاه نشاند!   پس از رأی مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا ارزش سهام تقریباً تمام شرکت‌های فن‌آوری در جزیره مذکور کاهش یافته است. به گزارش فارس به نقل از کامپیوتینگ، تنها شرکتی که از این سقوط دسته‌جمعی جان به در برده، […]

خروج از اتحادیه اروپا شرکت‌های فن‌آوری انگلیس را به خاک سیاه نشاند!

 

پس از رأی مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا ارزش سهام تقریباً تمام شرکت‌های فن‌آوری در جزیره مذکور کاهش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوتینگ، تنها شرکتی که از این سقوط دسته‌جمعی جان به در برده، ARM است که به علت ساخت بخش اعظم تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند سهم زیادی از بازار را در اختیار دارد.

با کاهش به‌طور متوسط ۸ درصدی ارزش سهام شرکت‌های فن‌آوری ارزش ۱۰۰ شرکت برتر تجاری در انگلیس ۱۲۰ میلیارد پوند کاهش یافته، امری که پایه‌های اقتصادی انگلیس را به لرزه درآورده است.

جالب این‌که حتی غول‌های مخابراتی در انگلیس هم که بازار مستحکمی داشته‌اند از این رأی مردم ضرر کرده‌اند. شرکت مخابراتی BT شاهد نزول ۹٫۷۳ درصدی ارزش سهام خود بوده و وودافون هم سقوط ۳٫۳۵ درصدی را ثبت کرده است. ارزش سهام TalkTalk هم ۱۲درصد کاهش یافته است. Softcat، Sage و Micro Focus هم به ترتیب از نزول ۱۳٫۶۵، ۳٫۱۱ و ۷٫۷۰ درصدی ارزش سهام خود خبر داده‌اند.

ARM تنها شرکت انگلیسی است که ارزش سهام آن در روز گذشته ۰٫۳۹ درصد افزایش یافت. البته این شرکت در ماه‌های گذشته شاهد صعود ۱۴درصدی درآمد و افزایش ۱۵ درصدی ارزش سهام خود بوده است و لذا این صعود اندک برای آن موفقیتی به حساب نمی‌آید.

رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپایی به معنای ضرورت بازنگری در قوانین حفاظت از داده‌های این کشور هم خواهد بود و البته باید در تعداد زیادی از قوانین مرتبط با فن‌آوری اطلاعات در این کشور هم بازنگری شود.

سقوط یا صعود علمی بریتانیا

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بعد از ۴۳ سال تمامی جنبه‌های زیست اجتماعی و سیاسی در این کشور را تحت تأثیر قرارداده است و حتی حوزه علم و دانش نیز از این موضوع بی‌تأثیر نمانده است. آنگونه که مشخص شده نتایج رفراندوم برای دانشمندان و منجمان بریتانیایی نیز شگفت‌آور شوکه کننده بوده است.

انجمن سلطنتی نجوم بریتانیا – RAS – که بر روی تحقیقات فوق پیشرفته متمرکز است، برای بررسی نتایج رفراندوم و تأثیرات آن بر حوزه دانش، تحقیقات جدید در حوزه ستاره شناسی و ژئوفیزیک را متوقف کرد.

این نهاد در یک بیانیه که به همین منظور منتشر کرده است نوشته: اکنون که نتیجه رفراندوم مشخص شده است، هرچند با برتری اندک آرا به نفع خروج از اتحادیه اروپا، امی جامعه علمی از جمله RAS باید تأثیرات این موضوع را بر حوزه تحقیقات علمی در بریتانیا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

این در حالی است که سردبیران Nature Physics چندی پیش و در ابتدای ماه ژوئن در یک نسخه ویژه از این مجله نگرانی‌های خود را در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیان کرده بودند و تأکید داشتند که هیچ نکته مثبتی در رفراندوم پیش رو در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برای جامعه علمی وجود ندارد.

هنوز هیچ‌کس به شکل دقیق نمیداند که تبعات خروج بریتانیا برای جامعه علمی این کشور چه خواهد بود. جان زارنکی، دبیر RAS در همین رابطه به روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز گفته است: ما در یک وضعیت کاملاً مبهم و نامشخص به سر میبریم. پیش از این هیچ اتفاقی نظیر این رخ نداده بود.

البته زارنکی اشاره کرده است که نتیجه رفراندوم تأثیر مستقیم بر همکاری‌های دانشمندان بریتانیا با آژانس فضایی اروپا و رصدخانه جنوبی اروپا نخواهد داشت. اما نگرانی او از بابت واکنش‌ها و تبعات بعدی این ماجرا است از جمله آن که دانشمندان بریتانیایی دیگر مانند سابق برای انجام تحقیقات پیشرفته مورد استقبال قرار نگیرند.

همچنین RAS در بیانیه خود تأکید کرده است که آزادی مهاجرت و سفر از مرزهای کشور‌ها برای پیشرفت علوم و استخدام دانشمندان خبره بسیار حیاتی است. این نهاد همچنین شدیداً نگران برنامه‌های مشترکی اعضای خود در حوزه علم و مهندسی با اتحادیه اروپا است. از جمله تلاش‌های صورت گرفته در قالب شورای تحقیقات و علوم اروپا و برنامه Horizon 2020 که بالغ بر ۸۰ میلیون یورو هزینه برای تحقیقات و اختراعات در بر داشته است.

نهاد RAS در بیانیه خود آورده: این انجمن از دولت درخواست دارد تا به همکاری بریتانیا در این برنامه‌ها ادامه داده و بودجه‌های لازم برای شرکت گروه‌ها و انجمن‌های بریتانیایی در این برنامه‌ها را تأمین کند.

 

هرچند RAS هیچ گاه به اعضای خود به شکل مستقیم توصیه‌ای برای رأی دادن به خروج یا ماندن در اتحادیه نداشته، اما اعلام کرده است که گستره وسیعی از جامعه علمی و تحقیقاتی بریتانیا معتقد به رجحان ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هستند.