چرا تعادل بازار تایر بر هم خورد؟ اگرچه وزارت صنعت،معدنوتجارت ظرف ماههای گذشته تلاش کرده تا با هماهنگی میان تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر، بازار این کالای حساس و ضروری مورد نیاز مردم را تا حدودی از آشفتگی نجات دهد؛ اما همچنان برخی تلاطمهای مرتبط با عرضه در بازار سبب شده تا برخی از انواع تایرهای […]
چرا تعادل بازار تایر بر هم خورد؟
اگرچه وزارت صنعت،معدنوتجارت ظرف ماههای گذشته تلاش کرده تا با هماهنگی میان تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر، بازار این کالای حساس و ضروری مورد نیاز مردم را تا حدودی از آشفتگی نجات دهد؛ اما همچنان برخی تلاطمهای مرتبط با عرضه در بازار سبب شده تا برخی از انواع تایرهای سواری، با دو برابر قیمت مصوب به دست مصرفکننده نهایی برسد؛ ضمن اینکه برخی رانندگان ناوگان حمل بار کشور نیز، به دنبال عدم دسترسی راحت به تایرهای «کامیونتی» و «نیسانی»، در بازار با مشکل جدی مواجه شدهاند.
در همین رابطه، محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت،معدنوتجارت در گفتوگو با مهر، با اشاره به ضرورت حفظ تعادل در عرضه و تقاضا در تمام کالاها از جمله تایر گفت: یکی از مشکلات اصلی بازار تایر سواری، به چگونگی تخصیص ارز به واردات این کالا در گذشته برمیگردد؛ به این معنا که قبلاً واردکننده، تایر را با ارز ۳۷۰۰ تومانی وارد بازار میکرد؛ اما در شرایط فعلی باید این کار را با ارز نیمایی انجام دهد؛ در نتیجه، منابع ریالی مورد نیاز برای واردات تایر ۱۵۰ الی ۱۶۰ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.
کلامیبا بیان اینکه نیاز سالانه کشور به تایر سواری، حدود ۲۴ الی ۲۶ میلیون حلقه برآورد میشود، افزود: تا پیش از سال ۹۷، کمبودی در بازار تایر وجود نداشت، به طوری که سالانه ۱۷ میلیون حلقه تایر توسط شرکتهای داخلی و هشت میلیون حلقه تایر نیز از طریق واردات تأمین میشد.
وی ادامه داد: با توجه به تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان تایر برای واردات مواد اولیه، بهای تمام شده تأمین کالا برای آنها نسبت به واردکنندگان پایینتر آمد و به دلیل عدم رقابتپذیری میان واردات و تولید، واردات تایر در سال ۹۷ دچار کاهش ۵۰ درصدی شد و به کمتر از چهار میلیون حلقه رسید که این رقم در سال ۹۸ به کمتر از یکمیلیون حلقه رسیده است.
کلامی با تأکید بر اهمیت حمایت از تولید داخلی گفت: تخصیص ارز نیمایی به واردات مواد اولیه به منظور رونق بخشیدن و حمایت از صنعت تایر در کشور بسیار پسندیده است؛ اما با وجود این حمایتها انتظار میرود تولیدکنندگان سهم خود را از بازار افزایش داده و نیاز بازار تایر کشور را تأمین کنند.
مدیرکل تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت ادامه داد: در حالحاضر تولیدکنندگان قول تولید ۱۹ الی ۲۰ میلیون حلقه تایر در سال را دادهاند و با وجود واردات یکمیلیونی این کالا، کماکان باید برای برقراری تعادل در عرضه و تقاضا تلاش نمود که این دستور از سوی معاونت تخصصی ذیربط در وزارت صمت به واحدهای تولیدی لاستیک سبک ابلاغ شده است.
وی گفت: تولیدکنندگان برای تأمین نیاز بازار ظرفیت تولید خود را افزایش دادند؛ اما به دلیل تقاضای بیشتر و همچنین کشش قیمتی در بعضی از سایزها، تولید خود را بر این بخش متمرکز میکنند، به همین جهت تولید بعضی از سایزهای تایر ممکن است متفاوت باشد.
کلامی سیاستهای اعمالی تنظیم بازار را در جهت حمایت از تولید و عدم آسیب به مصرفکننده دانست و افزود: تولیدکنندگان با این ادعا که تولید تایرهای باری و نیسانوانتی به صرفه نیست، در گذشته انگیزه لازم برای افزایش تولید این محصولات نداشتند؛ اما با هماهنگیهای انجام شده با سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، قیمت تایر نیسان با هدف عرضه حداکثری و کاهش قیمتحاشیه بازار و همچنین جلوگیری از دلالبازی، به نفع تولیدکنندگان تغییر یافت.
وی با تاکید بر اینکه، اصلاح قیمت تایرهای سایز نیسانی و وانتی مشروط به افزایش تولید تایر است، افزود: شرط اصلاح قیمت، افزایش تولید تایرهای وانتی توأمان با عدم کاهش تولید در دیگر سایزهای تایر بوده است. همچنین اگر ظرف سه ماه پیشرو، قیمت حاشیه بازار و قیمت مصوب به یکدیگر نزدیک نشوند، نه تنها این اصلاح قیمتی حذف میشود بلکه به منظور تأمین منافع مصرفکنندگان، در سیاستهای تخصیص ارز به مواد اولیه و تعیین تعرفه بازنگری خواهیم کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.