امضای تفاهم نامه میان بزرگترین شرکت کشتی سازایرانی با همتای آلمانی

  مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز‌ گفت: مبنای بهره‌برداری از سایت عظیم گسترش هرمز، مشارکت بیش‌تر بخش خصوصی می‌باشد. به گزارش مارین‌نیوز، اسماعیل صادقی در خصوص شرکت عظیم گسترش هرمز گفت‌: این شرکت بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور می‌باشد که زمان بهره‌برداری از آن رسیده است. برای این مهم ۴ فاز در نظر گرفته، فاز […]

 

مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز‌ گفت: مبنای بهره‌برداری از سایت عظیم گسترش هرمز، مشارکت بیش‌تر بخش خصوصی می‌باشد.

به گزارش مارین‌نیوز، اسماعیل صادقی در خصوص شرکت عظیم گسترش هرمز گفت‌: این شرکت بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور می‌باشد که زمان بهره‌برداری از آن رسیده است. برای این مهم ۴ فاز در نظر گرفته، فاز اول که فاز صفر نام دارد، بهره‌برداری در زمینه تعمیر کشتی بین ۸۰ هزار تن تا ۱۲۰ هزار تن می‌باشد که احتمالاً پایان خرداد تا اوایل تیر ماه ۹۵ محقق می‌شود.

فاز بعدی یعنی فاز یک که تعمیر کشتی‌های ۱۲۰ هزار تن تا ۳۰۰ هزار تن است که VLCC و بقیه کشتی‌های غول پیکر را شامل می‌شود.

فاز دو ساخت کشتی‌های متوسط می‌باشد به عبارتی زیر ۱۲۰ هزار تن ظرفیت که در حوض نوسازی شده کار خواهد شد و نیاز است در این خصوص جرثقیل ۱۰۰۰ تنی عظیم گسترش راه‌اندازی شود.

و آخرین فاز یعنی فاز ۳ که ساخت کشتی‌های VLCC ، LNG و بقیه کشتی‌های غول پیکر است که در حوزه ساخت انجام خواهد شد.

وی افزود‌: این ۴ فاز برنامه بهره‌برداری در آینده نزدیک و دراز مدت شرکت است، چون بحث تعمیرات در کوتاه مدت و میان مدت عملی می‌شود ولی بحث ساخت کشتی‌ها مخصوصاً VLCC و LNG در برنامه دراز مدت چند ساله خواهد بود.

صادقی گفت‌: مبنای بهره‌برداری از سایت عظیم گسترش، مشارکت بیش‌تر بخش خصوصی در بهره‌برداری می‌باشد. یعنی عظیم گسترش فعالیت‌های اجرایی را به طور مستقیم انجام نمی‌دهد و هدف این است که بستری ایجاد کنیم برای شرکت‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی تا بتوانند داخل مجموعه عظیم گسترش در کلیه فرایند ساخت و تعمیر کشتی حضور فعال داشته باشند.

وی افزود‌: بنابراین مأموریت عظیم گسترش فعالیت در حوزه مارکتینگ، مدیریت و برنامه‌ریزی، زیست‌محیطی، HSE و ایمنی است و کل فعالیت اجرایی بنا است توسط شرکت‌های توانمند داخلی و بین‌المللی انجام گیرد.

صادقی در ادامه گفت‌: در خصوص بازاریابی مذاکراتی با شرکت‌های معتبر دنیا در داخل و خارج کشور انجام شده است و در حال حاضر می‌خواهیم شراکت تجاری را با آن‌ها آغاز کنیم. در یکی از تفاهم‌نامه‌ها مقرر شده ایزوایکو نماینده خدمات پس از فروش این شرکت کشتی‌سازی که تقریباً لیدر ساخت کشتی می‌باشد و خدمات گارانتی این شرکت توسط عظیم گسترش در خلیج‌فارس انجام شود.

همچنین با شرکت‌های اروپایی صحبت‌های خوبی نیز صورت پذیرفته که در این راستا با یک شرکت آلمانی که بزرگ‌ترین کشتی‌سازی در آلمان است تفاهم‌نامه‌ای امضا و در حال پیگیری برای اجرا است.

صادقی در خصوص سفر رضاییان به ایتالیا گفت‌: تفاهم‌نامه با شرکتی ایتالیایی امضا شده و در این خصوص کارگروهی هم در ایزوایکو و هم در شرکت ایتالیایی تشکیل و مقرر گردیده بازدیدهای دو طرفه‌ای صورت گیرد و تا بعداً در مورد جزییات وارد بحث شده تا تفاهم‌نامه تبدیل به قرار شود که امیدواریم در نهایت به بهره‌برداری از داک خشک منجر شود. این تفاهم‌نامه، انتقال دانش و تکنولوژی مهندسی و طراحی را به همراه خواهد داشت. این کشتی‌ساز ایتالیایی فقط در زمینه کشتی‌های تجاری فعال نیست. در زمینه طراحی کشتی‌های خاص و کشتی بزرگ و همچنین کشتی‌های کروز که از تکنولوژی بالایی هم برخوردار است فعال هستند.

وی در خصوص نحوه حضور شرکت‌های داخلی در این قرارداد، اظهار ‌داشت: در این قراردادها بستری برای شرکت‌های داخلی فراهم شده است و استفاده از توان فنی ‌و مهندسی داخلی پیش‌بینی شده است. شرکت‌ها باید با نمایندگی از برند‌های معتبر دنیا در منطقه ویژه فعالیت نمایند. چارچوب این قرارداد بستری فراهم می‌کند برای انعقاد قرارداد طولانی مدت با شرکت‌های داخلی امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

صادقی در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها نیز اعلام ‌داشت‌: تأمین منابع مالی مشکل اصلی این صنعت بوده، در کشورهای دیگر درصد بهره و سود بانکی پایین است و بسته‌های حمایتی خوبی برای ساخت و خرید ارایه می‌کنند، خوشبختانه در ایران اخیراً صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به کسانی که داخل کشور شناور سفارش بدهند، با سود مناسب و مدت ۳ سال برای ساخت و یک سال استراحت که بعد از آن در بازده ۵ ساله بازپرداخت می‌شود که توسط بانک صنعت ‌و معدن به عنوان بانک عامل تعیین شده است پرداخت می‌گردد. در این خصوص پروژه مشترکی هم با بخش خصوصی داخلی برای ساخت ۵ فروند شناور حمل متانول در حال پیگیری است که مذاکرات اولیه آن انجام شده و در صورت نهایی شدن تأمین منابع مالی، به زودی راه‌اندازی می‌شود.

صادقی در خصوص همکاری شرکت‌های حمل ‌و نقل دریایی گفت‌: امیدواریم زیرساخت‌های عظیم گسترش که دولت سرمایه‌گذاری سنگینی در آن داشته است به گونه استفاده شود که بتوان از نظر قیمت، زمان و کیفیت بتوانیم با کشتی‌سازی‌های خارجی رقابت کنیم. اگر این اتفاق بیافتد مطمئناً برای خطوط کشتیرانی هم انگیزه برای سفارش به داخل ایجاد می‌شود. اما بین این‌که کدامیک، کشتی‌ساز یا کشتیران باید قدم اول را بردارند، نیاز است در این زمان و با این شرایط که پسا تحریم برای کشورمان به‌وجود آورده به ما اعتماد کنند.

صادقی در خصوص تعمیرات و استفاده از حوض‌های خشک گفت‌: با توجه به سودآوری و بازار مناسب تعمیرات، امیدواریم بتوانیم از تمام برندهای برتر دنیا در داخل عظیم گسترش نمایندگی‌هایی داشته باشم البته با مشارکت و همکاری بخش خصوصی، تا بتوانیم تعمیر موتورهای اصلی کشتی را داشته باشیم، بازسازی و تعمیرات موتورهای اصلی، دیزل ژنراتور دریایی، تعمیر و بازسازی انواع پمپ‌ها و شیرآلات، تابلوهای برق و سیستم‌های آن، اتوماسیون دستگاه‌ها، کالیبراسیون وسایل و تجهیزات کنترلی و‌… را داخل مجموعه انجام بدهیم و در بازاری که در این منطقه ایجاد می‌شود شروع به فعالیت کنیم و دیگر به کشورهای دیگر در این خصوص به ویژه حاشیه خلیج‌فارس وابستگی نداشته باشیم.

صادقی در پایان افزود‌: شرکت عظیم گسترش هر شخص نظر و یا پیشنهادی داشته باشد استقبال و از تمام متخصصان جهت همکاری دعوت به عمل می‌آورد. این مجموعه با تمام توان خود پشتیبان تمامی صنتعگران مرتبط با کشتیرانی و صنایع دریایی است و امیدواریم همه فعالان در این امر مشارکت داشته باشند. ایزوایکو همواره پیش‌رو ساخت و تعمیر است و این توانمندی را دارد حامی مسیر ترقی و پیشرفت در این زمینه باشد.

 

 لذا از رسانه ها انتظار داریم فضایی را فراهم کنند تا بین شرکت‌های دریایی هم افزایی ایجاد و شاهد رشد همه جانبه و همه‌گیر در شرکت‌های فعال در بخش دریا باشیم.