هیاهوی کلاهبرداری از خدمات ارزشافزوده به کجا رسید ؟! در حالیکه وزیر ارتباطات از تصمیمگیری درباره خدمات ارزشافزوده با نظر مرکز ملی فضای مجازی خبر داده بود، رئیس رگولاتوری اعلام کرد که با جمعبندی این نظرات در این مرکز و طرح این نظرات در جلسه بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، درباره این خدمات تصمیمگیری خواهد […]
هیاهوی کلاهبرداری از خدمات ارزشافزوده به کجا رسید ؟!
در حالیکه وزیر ارتباطات از تصمیمگیری درباره خدمات ارزشافزوده با نظر مرکز ملی فضای مجازی خبر داده بود، رئیس رگولاتوری اعلام کرد که با جمعبندی این نظرات در این مرکز و طرح این نظرات در جلسه بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، درباره این خدمات تصمیمگیری خواهد شد.
به گزارش ایسنا، خدمات ارزشافزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهمترین موضوعات خدمات ارزشافزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأیگیری، تبلیغات موبایلی و اطلاعرسانی میشود. خدمات ارزشافزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تأمینکننده محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزشافزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکتهای ارزشافزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویسها درآوردهاند. از آنجا که این خدمات معمولاً هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزشافزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینههای زیادی که در قبوض کاربران سیمکارتهای دائمیآمده و یا سرویسهایی که موجب تمام شدن اعتبار سیمکارتهای اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامکهای تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی ارسال میشود که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود.
با افزایش کلاهبرداریها و اعتراض مشترکان نسبت به خدمات ارزشافزوده که بدون آگاهی افراد، موجب عضو شدن و دریافت هزینه از آنها میشدند، محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قصد ساماندهی این موضوع را دارد و در صورتی که اقدام برای ساماندهی منجربه پایان کلاهبرداریها نشود، خدمات ارزشافزوده را به کلی تعطیل خواهد کرد.
اما آذریجهرمیبهتازگی اظهار کرده است ما در حال جمعبندی پیشنهاداتمان با مرکز ملی فضای مجازی هستیم. اگر این جمعبندی به نتیجه برسد، در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات در روز یکشنبه(گذشته)، تعیین تکلیف نهایی کلاهبرداریهای ارزشافزوده انجام میشود و در غیر این صورت در جلسه دو هفته بعد بررسی شده و تا قبل از پایان سال ۱۳۹۸، کلاهبرداریهای ارزشافزوده حتماً تعیینتکلیف خواهد شد.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی، درباره تصمیم برای مقابله با کلاهبرداریهای خدمات ارزشافزوده گفت: بعد از جمعبندیهای انجامشده و اطلاعاتی که به مردم درباره خدمات ارزشافزوده دادیم و شکایتی که به قوهقضاییه ارائه کردیم، اقدام بعدی این بود که در این حوزه مقرراتی بگذاریم تا این موضوع را زیربناییتر حل کنیم، از مرکز ملی هم خواهش کردیم که به ما کمک کنند و نظراتشان را بگویند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پس از اینکه موضوع را با آنها در میان گذاشتیم، استقبال کردند، زیرا نفس کار را خیلی قبول دارند، اینکه بتوانیم از کلاهبرداریهایی که در حوزه ارزشافزوده اتفاق افتاده و یا زمینهاش در آینده وجود دارد، جلوگیری کنیم.
فلاح ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی استقبال کرده و اعلام کرد نظرات اصلاحی و تکمیلی دارد و قول دادند در همین روزها نظرشان را به ما بدهند و ما جمعبندی اینها را به کمیسیون ببریم. قرار بود این موضوع در جلسه کمیسیون بررسی شود اما هنوز جمعبندی اتفاق نیفتاده و بنابراین بناست در جلسه بعدی کمیسیون که آخرین جلسه امسال هم هست، درباره آن تصمیمگیری شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.