کدام صنایع در شرایط تحریم متقاضی ارتباط با دانشگاه شدند؟!

کدام صنایع در شرایط تحریم متقاضی ارتباط با دانشگاه شدند؟! مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: آمار نشان می‌دهد که در این سال‌ها، صنایعی که بیشتر تحت‌تأثیر تحریم‌ها بودند، متقاضی ارتباط با دانشگاه هستند. محمدسعید سیف در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به این سؤال که در یکی، دو سال اخیر کدام […]

کدام صنایع در شرایط تحریم متقاضی ارتباط با دانشگاه شدند؟!

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: آمار نشان می‌دهد که در این سال‌ها، صنایعی که بیشتر تحت‌تأثیر تحریم‌ها بودند، متقاضی ارتباط با دانشگاه هستند.

محمدسعید سیف در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به این سؤال که در یکی، دو سال اخیر کدام یک از صنایع بیشترین درخواست همکاری با دانشگاه را داشته‌اند، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که در این سال‌ها، طبیعتاً صنایعی که بیشتر تحت تأثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها قرار گرفتند، مشارکت بیشتری با دانشگاه داشته‌اند؛ صنایع دفاعی، صنایع نفت و گاز، صنایع حمل‌ونقل و صنایع پزشکی به عنوان عمده کارفرماهای پروژه‌های مشترک صنعت و دانشگاه در یکی، دو سال اخیر بوده‌اند.

اعتماد بین صنعت و دانشگاه شکل گرفت

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی صنایع راه‌حل دیگری برای برون‌رفت از مشکلات خود ندارند، افزود: تردیدی نیست در حالی که عملاً درهای خارجی برای تأمین نیازهای صنایع بسته شده است، اگر بخواهند ادامه حیات دهند و نیازهای خود و کشور را رفع کنند، باید با اعتماد به دانشگاه‌ها و تکیه بر فناوری بومی ‌و توان داخلی پیش بروند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره میزان رضایتمندی صنایع از همکاری با دانشگاه‌ها نیز گفت: ارزیابی‌های کلی، نشان از افزایش میزان علاقه‌مندی و رضایت نسبی طرفین دارد؛ چرا که افزایش حجم قراردادها و همچنین حجم ریالی آنها حاکی از آن است که اعتماد دوطرفه‌ای میان دانشگاه و صنعت شکل گرفته است.

افزایش حجم ریالی قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۸

سیف افزود: براساس آمار، حجم ریالی قراردادها در سال گذشته (۱۳۹۷) حدود ۹۵۰ میلیارد تومان بود که امسال، تا این زمان به رقمی‌نزدیک به یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسیده و تعداد آن نیز از قریب به پنج هزار قرارداد در سال ۹۷، به بیش از هشت هزار مورد در سال‌جاری رسیده که حاکی از یک روند روبه رشد است.

سیف ادامه داد: با این وجود اما اگر بخواهیم به تحلیل دقیقی از میزان رضایتمندی برسیم، ضروری است از صنایع، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف طرف همکاری دانشگاه‌ها که تعدادشان همانگونه که اشاره شد، بسیار هم زیاد است، نظرسنجی صورت بگیرد.

راه‌اندازی دفاتر کنترل پروژه در برخی دانشگاه‌ها

وی اظهار داشت: در همین راستا ما در الزامات قراردادها که به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم، لزوم ارزیابی کیفیت کار و خروجی و دستاورد فعالیت‌ها را متذکر شده‌ایم. همچنین بر نظارت به انجام پروژه‌ها در زمان مشخص و با کیفیت مناسب، تأکید کرده‌ایم که به همین منظور برخی دانشگاه‌ها، دفاتر کنترل پروژه را راه‌اندازی کرده و ارزیابی دقیقی از پروژه‌ها انجام می‌دهند.