تدوین بسته حمایتی مؤثر برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده

مدیرعامل ایران‌خودرو خواستار شد تدوین بسته حمایتی مؤثر برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده مدیرعامل ایران‌خودرو تغییر و به روزآوری قوانین و استاندارد‌ها را لازمه تحقق اهداف زیست‌محیطی این شرکت دانست و اظهار کرد: استاندارد‌های مصرف سوخت و آلایندگی متناسب با شرایط و زیرساخت‌های کشور باید به روزرسانی شود. عدم حمایت سبب سست شدن قدم‌ها خواهد شد. […]

مدیرعامل ایران‌خودرو خواستار شد

تدوین بسته حمایتی مؤثر برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده

مدیرعامل ایران‌خودرو تغییر و به روزآوری قوانین و استاندارد‌ها را لازمه تحقق اهداف زیستمحیطی این شرکت دانست و اظهار کرد: استاندارد‌های مصرف سوخت و آلایندگی متناسب با شرایط و زیرساخت‌های کشور باید به روزرسانی شود. عدم حمایت سبب سست شدن قدم‌ها خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشاد مقیمی ‌در یازدهمین همایش ملی موتور‌های درون‌سوز، از برقی‌سازی محصولات، کوچک‌سازی قوای محرکه و استفاده از سوخت‌های کم کربن به عنوان اقدامات اجرایی ایران‌خودرو در راستای تحقق اهداف ملی مصرف سوخت نام برد.

وی گفت: توسعه فناوری ایست‌رو، خودرو‌های دورگه و برقی، موتور ملی پایه گازسوز و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌با این موتور، افزایش پیمایش و مخزن کف و همچنین آغاز توسعه موتور سه استوانه رویکرد‌های ایران‌خودرو برای تحقق اهداف تعیین شده در این بخش است.

مقیمی‌ بهبود عملکرد خودرو، توسعه موتور‌های کم‌مصرف، توسعه موتور‌های گازسوز و برقی‌سازی را چهار مسیر اصلی برای بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت در نقشه‌راه ایران‌خودرو اعلام کرد و گفت: راهبرد میانمدت ایران‌خودرو در استفاده از سوخت گاز طبیعی و برقی‌سازی بخش‌های مختلف خودرو در کنار طراحی و تولید خودروی برقی خواهد بود.

وی شناخت وضعیت را عامل مهمی ‌برای برنامه‌ریزی توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: از عوامل اصلی نقش‌آفرین در ایجاد گاز CO۲، ۲۳ درصد مربوط به سیستم حمل‌ونقل است که ۱۷ درصد از آن مربوط به خودرو است.

مقیمی ‌ادامه داد: از این میزان، ۵٫۸ درصد در حوزه فعالیت و مأموریت ایران‌خودرو تعریف می‌شود که مربوط به خودرو‌های فعلی بوده و صرفاً ۵٫۰ درصد متعلق به خودرو‌های جدیدی است که وارد بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش عمر خودرو‌ها باید توجه ویژه‌ای به نوسازی آن صورت گیرد. ایران‌خودرو که نقش کلیدی در این بخش دارد، آمادگی خود را برای نوسازی خودرو‌های فرسوده که عامل اصلی آلایندگی است اعلام می‌کند.

مقیمی‌خواستار تدوین بسته حمایتی مؤثر برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده توسط مسؤولان شد و گفت: برای غلبه بر چالش‌های برقی‌سازی، افزایش سهم سوخت‌های کم‌کربن و کوچک‌سازی باید زمینه توسعه فناوری‌های مورد نیاز فراهم شود. حمایت مناسب دولت از توسعه فناوری‌ها در راستای بهره‌برداری از تولید انرژی سبز و گسترش آن از جمله ضروریات است.

وی خواستار حفظ اختلاف قیمت سوخت بنزین و گاز جهت افزایش جذابیت خودرو‌های گازسوز، حمایت دولت از مصرف‌کننده به دلیل افزایش قیمت ناشی از توسعه فناوری‌های جدید در خودروها، برنامه‌ریزی جهت اجرای اثربخش طرح نوسازی ناوگان خودرو‌های فرسوده و همچنین ایجاد زیرساخت توسعه خودرو‌های برقی و تعهد به قوانین مصوب بالادستی شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو جایگزینی موتور‌های کم‌مصرف با موتور‌های پرمصرف و اختصاص سهم بیشتر به موتور‌های پایه گازسوز را از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت ایران‌خودرو برشمرد و گفت: حذف کامل موتور‌های پرمصرف و ارتقای موتور‌های کم مصرف، افزایش سهم خودروی گازسوز در سبد محصولات و توسعه محدود فناوری‌های برقی‌سازی موتور و دورگه اهداف میانمدت ایران‌خودرو است.

وی افزود: توسعه خانواده موتور کوچک‌سازی شده و توسعه فناوری‌های خودرو‌های برقی برنامه‌های بلندمدت ایران‌خودرو در نقشه‌راه توسعه موتور ایران‌خودرو قرار دارد.

مقیمی ‌ضمن تأکید بر اهمیت همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر صنایع در مسیر توسعه فناوری‌های قوای محرکه گفت: ایران‌خودرو در حوزه‌های مطالعاتی، طراحی و توسعه و ساخت همکاری‌هایی را با این سه حوزه آغاز کرده است.

همچنین همزمان با برگزاری يازدهمين همايش موتورهای درونسوز و نفت از اولین خودروی تمام‌برقی ایرانی رونمایی شد.