دولت باید به بخش‌خصوصی صنعت خودرو فرصت رشد و توسعه دهد

دولت باید به بخش‌خصوصی صنعت خودرو فرصت رشد و توسعه دهد عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علامه‌طباطبایی ضمن اشاره به چالش‌های خصوصی‌سازی بر وقوع قرارداد میان دولت و بخش‌خصوصی و اجرای تعهدات ناشی از آن در فرآیند واگذاری‌ها تأکید کرد. امرا… امینی در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص ویژگی‌های صنعت خودرو و واگذاری آن به بخش‌خصوصی اظهار […]

دولت باید به بخش‌خصوصی صنعت خودرو فرصت رشد و توسعه دهد

عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علامه‌طباطبایی ضمن اشاره به چالش‌های خصوصی‌سازی بر وقوع قرارداد میان دولت و بخش‌خصوصی و اجرای تعهدات ناشی از آن در فرآیند واگذاری‌ها تأکید کرد.

امرا… امینی در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص ویژگی‌های صنعت خودرو و واگذاری آن به بخش‌خصوصی اظهار داشت:. یک ویژگی صنعت خودرو ایران این است که دولتی و انحصاری است و همین امر مانع رشد این صنعت می‌شود به این دلیل که انگیزه در مدیران وجود ندارد و مالک نیستند، بنابراین این صنعت زمانی پیشرفت می‌کند که خصوصی باشد.

وی با اشاره به اینکه البته بخش‌هایی از صنعت خودرو در حال‌حاضر خصوصی است، افزود: در حوزه تأمیناجتماعی، بازنشستگی و کارکنان خودروسازی‌ها مدیران این بخش‌ها به شکلی به مدیران دولتی متصل هستند.

عضو هیأت علمی‌ دانشگاه علامه‌طباطبایی بر لزوم خصوصی‌سازی واقعی تأکید کرد و گفت: عدم شفافیت مالی، مشکلات ساختاری و مدیریتی چالش‌هایی است که خصوصی‌سازی را دشوار می‌نماید.

وی با بیان اینکه به هر حال صنعت خودرو می‌بایست خصوصی شود، افزود: صنعت خودرو در حال‌حاضر خصولتی است و انتخاب مدیران از سوی دولت انجام می‌شود در حالی که می‌بایست بخش‌خصوصی واقعی مشتمل بر اشخاص یا گروه حقیقی و حقوقی در حوزه واگذاری این صنعت ورود کنند.

امینی درخصوص ویژگی‌های بخش‌خصوصی بیان کرد: اهلیت فنی و سرمایه‌ای، درک مفاهیم تکنولوژی و صنعت خودرو از ویژگی‌های بخش‌خصوصی است که می‌تواند از میان نیروهای این صنعت که از پشتوانه قوی مالی برخوردار هستند، انتخاب شود و البته از ارائه کمک‌های دولتی نیز در قالب وام و تسهیلات دریغ نگردد.

وی در ادامه به رویکردها و تعهداتی که در واگذاری خودروسازان می‌بایست در دستور کار قرار بگیرد اشاره کرد و افزود: واگذاری می‌بایست مبتنی بر وجود قرارداد و تعهداتی بین دو طرف باشد به این معنی که خریدار علاوه بر ورود تکنولوژی به این صنعت و استفاده از نیروهای کارآمد و برخوردار از توانایی مالی و فنی با ایجاد بازار جهانی محصول تولیدی خود را در بازار رقابتی بفروشد.

عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علامه‌طباطبایی درخصوص تعهدات دولت گفت: دولت می‌بایست زمانی که صنعت خودرو در پروسه رشد و توسعه قرار می‌گیرد بلافاصله به حوزه واردات ورود نکند و به بخش‌خصوصی فرصت بدهد و در مقابل ارائه صورت‌حساب‌های شفاف از سوی شرکت‌ها وام‌های بدون بهره به عنوان مثال با شروط چهار یا پنج ساله تخصیص دهد.

امینی در پایان درخصوص نوآوری در صنعت خودرو خاطرنشان کرد: نوآوری برای کسانی است که انگیزه داشته باشند و این مهم در سایه بخش‌خصوصی مهیا می‌شود، منتها همان طور که پیشتر گفتیم بخش‌خصوصی می‌بایست از شرایط اهلیت فنی، تکنولوژی و مالی برخوردار باشد و در غیر این صورت ورود هر شخص یا نماینده بخش یا سازمانی مثمرثمر نخواهد بود.