یک سال آموزش زبان در مدرسه، برابر با ترم ۱٫۵ ماهه آموزشگاهها مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه پیشدبستانی باید در مناطق دوزبانه فراگیر و اجباری شود، گفت: پیشدبستانی در این مناطق باید بستههای آموزشی ویژه داشته باشد و بسیار جدی گرفته شود. به گزارش مهر، محمود امانی طهرانی […]
یک سال آموزش زبان در مدرسه، برابر با ترم ۱٫۵ ماهه آموزشگاهها
مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه پیشدبستانی باید در مناطق دوزبانه فراگیر و اجباری شود، گفت: پیشدبستانی در این مناطق باید بستههای آموزشی ویژه داشته باشد و بسیار جدی گرفته شود. به گزارش مهر، محمود امانی طهرانی پیرامون حلقههای مفقوده زبانآموزی در نظام آموزشی گفت: ما رویکرد یعنی تکلیف خود را با زبان خارجی به روشنی مشخص نکردهایم. وی افزود: نمیدانیم که بالاخره میخواهیم بچهها زبان را در حد معینی بیاموزند یا خیر. بزرگترین ابهام ما چالش در همین سیاستگذاریهای کلان است. مردم نیز در چند لایه با یکدیگر در این باره تفاوت دارند. مشاور علمیرئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی، اندیشهها، تفکر و مسائل سیاسی و ارتباطات بینالمللی با یکدیگر پیوند خوردهاند و مهم است که یک سیاستگذاری روشن داشته باشیم، اظهار کرد: گروهی کاملاً موافق و گروهی کاملاً مخالف زبان خارجی آموزیاند و هرکدام دلایل خود را دارند. این امر باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و حل بشود. امانی طهرانی با بیان اینکه شبکه کودک و شبکه امید را در رسانه ملی داریم و اگر سیاست کشور، زبانآموزی باشد پخش نسخه زبان اصلی برخی برنامهها به توسعه زبانآموزی کمک میکند گفت: در سه پایه متوسطه اول دو زنگ زبان داریم اما در متوسطه دوم بسته به رشتهها و شاخههای تحصیلی متفاوت است. میشود ساعات زبانآموزی را محاسبه کرد اما حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساعت است و نباید بیش از این باشد. وی با اشاره به اینکه رشد فراگیری زبان به بستر کاربردی آن نیز بستگی دارد اظهار کرد: وقتی در جامعه این بستر وجود ندارد و بچهها در تعامل و مواجهه با زبان خارجی قرار نمیگیرند، فراگیری زبان نیز تحتالشعاع است. مشاور علمیرئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره سن شروع زبانآموزی گفت: سن شروع زبانآموزی ما بسیار دیر است. اگر هدف این است که دانشآموزان ما به توانایی چهارگانه خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن دست یابند باید خیلی زودتر و با حجم بیشتری آموزش دهیم و دانشآموزان حتی در پارهای موضوعات درسی به موازات زبان مادری، دروس را به زبان خارجی هم بیاموزند. امانی درباره وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه زبان خارجی و خروجی بهتری که دارند عنوان کرد: خواست عمومی مردم با نقشه سیاستگذاران کشور تطابق ندارد. مردم برای رسیدن به خواسته خود زمان و بودجه صرف میکنند. در مدرسه تنها زبان تدریس نمیشود اما هنگامیکه فردی به آموزشگاه میرود و وقت کافی هم میگذارد یک بسته آموزشی در اختیار داشته و خروجی بهتری دارد. وی افزود: کسانی به آموزشگاه میروند که طالب یادگیریاند. کاری که اکنون کردهایم هم خیلی با حذف زبان از مدرسه تفاوتی ندارد و ۶۰ ساعت آموزش در طول یک سال با ترم ۱٫۵ ماهه یک آموزشگاه برابری میکند. مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: بیشترین کاهش ساعات آموزش در نظام آموزشی جدید، مربوط به زبان خارجی و علوم تجربی بوده و اولویت به بخشهای دیگری رفته است. وی با بیان اینکه عربی با انگلیسی متفاوت است و تکلیف عربی بر خلاف انگلیسی روشن است گفت: سه نوع نگاه و رویکرد وجود دارد. نخست آموزش مبتنی بر قواعد، دوم ارتباط با جامعه عرب زبان و نوع سوم عربی، زبان قرآن و دین است که مدنظر ماست تا بچهها احادیث و آیات قرآن را درک کنند. اکنون تکلیف در این زمینه روشن است. نوع کتابهای جدید دیگر عربی حوزوی نیست. اصل کار عربی، آموزش به عنوان زبان قرآن است که البته در کنکور با چالش مواجه است و به معنای قبل کنکورپذیر نخواهد بود. مسائل فراوانی پشت کنکور هست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.