بیش‌تر گرد و غبار ایران وارداتی است

بیش‌تر گرد و غبار ایران وارداتی است دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این‌که امروز گردوغبارهای وارداتی سطح کیفیت زندگی شهری را کاهش داده است، گفت: وضعیت اقلیمی منطقه رو به وخامت است. به گزارش مهر، سیدمحسن‌طباطبایی با اشاره به این‌که وزش گرد و غبار که برخی مواقع به صورت طوفان گرد و […]

بیش‌تر گرد و غبار ایران وارداتی است

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این‌که امروز گردوغبارهای وارداتی سطح کیفیت زندگی شهری را کاهش داده است، گفت: وضعیت اقلیمی منطقه رو به وخامت است.

به گزارش مهر، سیدمحسن‌طباطبایی با اشاره به این‌که وزش گرد و غبار که برخی مواقع به صورت طوفان گرد و غبار است یکی از بلایای طبیعی است که در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان اتفاق می‌افتد، گفت: طوفان‌های ماسه و گردو غبار هم علت و هم معلول بیان‌زایی هستند و آن‌‌ها قبل از هر چیز از مدیریت ضعیف زمین در مقیاس جهانی حکایت می‌کنند و درباره برهم خوردن تعادل میان انسان و طبیعت هشدار می‌دهند.

وی با بیان این‌که حدود ۴۰ درصد سطح زمین را مناطق خشک تشکیل می‌دهد که محل زندگی و اسکان حدود یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین است، گفت: بنابراین زمانی که صحبت از گرد و غبار می‌شود، بحث زندگی و سلامت یک میلیارد نفر جمعیت در میان است که عمدتاً در مناطق آفریقا و آسیا و در بیش از ۱۰۰ کشور واقع شده‌اند؛ برای مثال بیابان‌های آفریقا منشأ اصلی ریزگرد‌‌ها و طوفان‌های گرد و غبار در دنیا هستند به نحوی که تنها بیابان «ساهارا» سالانه ۷۰۰ میلیون تن گرد و غبار را وارد اتمسفر می‌کند!

مدرس دانشگاه خوارزمی گفت: کشور ما ایران در کمربند خشک زمین قرار دارد و ۳۰درصد مساحت کشور را مناطق خشک و نیمه خشک در برگرفته است و همچنین موقعیت جغرافیایی کشور از جمله نزدیکی به عربستان به عنوان یکی از ۵ کانون اصلی ریزگرد در جهان و همسایگی با کشور عراق که ۴۰ درصد مساحت آن را بیابان تشکیل می‌دهد، باعث شده تا ایران جزو کشورهایی باشد که در معرض بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار قرار دارد.

وی با بیان این‌که پدیده گرد و غبار و ریزگرد‌‌ها ۹۵ درصد منشأ خارجی دارد و تنها ۵ درصد آن منشأ داخلی است، ادامه داد: بنابراین باید در مقیاسی جهانی و منطقه‌ای به چاره‌جویی برای این مشکل پرداخت، البته این چاره‌جویی باید با شناخت دقیق، رصد کردن و پایش علمی و آینده پژوهی کارشناسانه باشد چرا که روند‌‌ها همچنان حکایت از وخیم‌تر شده اوضاع اقلیمی منطقه دارند.

طباطبایی با تأکید بر این‌که بارش در منطقه سیر نزولی را طی می‌کند و خشکسالی به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین عوامل تولید گردوغبار پدیده‌ای است که بر منطقه سایه‌افکنده است، ادامه داد: به عنوان مثال در کشور عراق میزان آب در دو منبع اصلی یعنی دجله و فرات تا سال ۲۰۵۰ به نصف تقلیل می‌یابد و در کشور ایران نیز طبق گزارش‌های سازمان هواشناسی در سال آبی ۹۳-۹۴، ۲۷ استان از ۳۱ استان کشور پدیده خشکسالی را تجربه کرده‌اند و در همین سال و تحت همین شرایط استان‌هایی مانند خوزستان ۷۷ روز گرد و خاک با دید کم‌تر از ۵ کیلومتر را در سال داشته‌اند.

 

وی در پایان تأکید کرد: روند‌‌ها نشان‌دهنده تداوم و تشدید این وضعیت هستند بنابراین هرنوع برنامه‌ریزی برای مقابله با ریزگرد‌‌ها باید با دوراندیشی و شناخت ابعاد این پدیده باشد.