محاسبه تورم نقطه به نقطه !

 محاسبه تورم نقطه به نقطه !       آنهایی که هوشنگ‌خان را می‌شناسند، می‌دانند که جنابمان حرف بی‌خود، نمی‌زنیم و اگر هم بزنیم، زیاد نمی‌زنیم! و احیاناً اگر حرف بی‌خود هم بزنیم، بی خودی حرف نمی‌زنیم و کار حساب کتاب دارد !      طبق تحقیقات مفصل و اساسی که حقیر انجام داده است، در این سرزمین […]

 محاسبه تورم نقطه به نقطه !

      آنهایی که هوشنگ‌خان را می‌شناسند، می‌دانند که جنابمان حرف بی‌خود، نمی‌زنیم و اگر هم بزنیم، زیاد نمی‌زنیم! و احیاناً اگر حرف بی‌خود هم بزنیم، بی خودی حرف نمی‌زنیم و کار حساب کتاب دارد !

     طبق تحقیقات مفصل و اساسی که حقیر انجام داده است، در این سرزمین چندین نوع تورم وجود دارد که در هنگام محاسبه تورم نقطه‌به‌نقطه با توجه به شرایط مکان و زمان، یکی از این انواع، مبنای محاسبه قرار می‌گیرد!

     تورم رسمی: همانی است که رسماً اعلام می‌شود که فلان کالا مجوز دارد که برای خودش متورم شود.

     تورم نظمی: آن تورمی ‌را گویند که تأییدش رسمی ‌است و دلیلش تنظیم بازار و نتیجه‌اش بی‌نظمی.

     تورم فصلی: هر فصلی برای خودش حال و هوایی دارد و نمی‌شود که پاییز برود و زمستان بیاید و تورم بیکار بوده و از خود فعالیتی نشان ندهد!

     تورم کشکی: این تورم با نام‌های مستعار تورم کشکی، الکی و دل‌بخواهی، فعالیت چشمگیری از خود نشان داده است و بر عکس نام مبارک، همچین بی‌خودی و یهویی هم نیست.

     تورم اشکی: شاید نتوان این نوع تورم را به طور مستقل در این فهرست آورد، اساساً هر تورمی ‌که اشک مردم را در آورد در محدوده این نوع تورم قرار می‌گیرد.

     تورم رشکی: یکی از بدترین نوع تورم این تورم پدر آمرزیده است، در هنگام وقوع این تورم، قیمت‌ها آن‌چنان رشد می‌کنند که خلق‌ا… با رشک و حسرت، روزگار قیمتی قبل از این تورم را به یاد می‌آورند !

     تورم جشنی: عید‌ها، جشن‌ها، مناسبت‌ها و هر نوع بزم و رزم و مناسبتی می‌تواند به صورت بالقوه، استعداد متورم کردن قیمت‌ها را داشته باشد، براساس شواهد موجود، عید نوروز، آغاز سال تحصیلی، شب یلدا، عید آنور آبی‌ها از جمله مؤثرترین مناسبت‌های تورم جشنی محسوب می‌شوند.

     تورم طبیعی: این نوع تورم کاملاً طبیعی است و با سرد شدن هوا، گرم شدن هوا، باران‌، برف‌، زلزله‌، سیل و دیگر اتفاقات طبیعی‌، قرابت فراوانی داشته و هیچگاه عوامل طبیعی و آب و هوایی را تنها نمی‌گذارد!

     تورم اجباری: دیده شده است که برای ایجاد تنوع و هیجان و بالا رفتن نشاط اجتماعی‌، تورم تکلیفی‌، دستوری و یا همان اصراری و اجباری بکار برده می‌شود که از رخوت‌، یک‌نواختی و روزمره‌گی خلق‌ا… کاسته شود. در دوره‌هایی که مدت قابل‌توجه‌ای (فی‌المثل یک هفته) از آخرین تورم گذشته است و بیم آن می‌رود که این پدیده مؤثر اجتماعی به فراموشی سپرده شود. این نوع تورم در دستور کار قرار می‌گیرد !

     تورم حاشیه بازار: این نوع تورم تا حدودی جدید و جزء نوآوری‌های مدرن محسوب شده و اولین بار توسط خودروسازان خلق و استفاده گردید که برای درک و فهم بهتر می‌توان از اسامی‌، تورم انکاری‌، تورم با دست پس‌بزن با پا پیش‌بکش‌، تورم دور زدن سازمان حمایت‌، سایت را ببند‌، انبار را باز کن و یا تورم همه می‌دانند چه خبر است‌، برای نام بردن این نوع تورم استفاده نمود !  

نکته آخر اینکه‌، هیچگاه آمارهای تورم در ایران اشکال و ایرادی نداشته و نخواهد داشت و صرفاً تغییر در مبنای محاسبه این آمار (انواع تورم) ممکن است موجب ابهام مردم و متخصصان علم اقتصاد شده باشد‌، که این نیز از مواهب تکثر‌، تضارب آراء و تعدد انواع ! می‌باشد.  

 

                                                                                                هوشنگ‌خان