هند؛ بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران شد

 هند؛ بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران شد ایران با تأمین بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام هند، پس از عربستان و عراق سومین تأمین کننده نفت خام این کشور است. به گزارش شانا، اطلاعات منتشر شده در زمینه حمل و نقل نفتکش‌ها نشان می‌دهد، میانگین واردات نفت‌خام هند در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به […]

 هند؛ بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران شد

ایران با تأمین بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام هند، پس از عربستان و عراق سومین تأمین کننده نفت خام این کشور است.

به گزارش شانا، اطلاعات منتشر شده در زمینه حمل و نقل نفتکش‌ها نشان می‌دهد، میانگین واردات نفت‌خام هند در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به سطح ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیش‌تر شده است. با این حال، واردات نفت خام هند در این مدت نسبت به ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.

از نظر واردات ماهانه نفت‌خام نیز میانگین واردات هند در ماه مارس به سطح ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه پیش از آن (فوریه)، حدود ۶۷۰ هزار بشکه در روز کم‌تر بوده است.

براساس آمار منتشر شده، در میان صادرکنندگان نفت خام به هند، عربستان با صادرات روزانه حدود ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام در ماه مارس در جایگاه نخست قرار گرفت. این در حالی است که صادرات نفت‌خام عراق به این کشور با ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه قبل به ۶۵۸ هزاربشکه در روز رسید. در این میان، حجم واردات نفت خام هند از ایران در ماه مارس به متوسط ۵۰۵ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با ماه پیش از آن حدود ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

 

پالایشگاه «اسار» هند اصلی‌‌ترین خریدار نفت‌خام ایران در ماه مارس بود که روزانه ٢٠٧ هزاربشکه نفت‌خام وارد کرد و پس از آن، پالایشگاه‌های «مانگلو» و «ریلاینس» به ترتیب با خرید ١٣٠ و ٩٠ هزار بشکه در روز نفت‌خام از ایران در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.