تحصیل رایگان اتباع افغانستان؛ تلاشی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

تحصیل رایگان اتباع افغانستان؛ تلاشی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌های ایران، قرابت فرهنگی و عرق به هنجار‌ها و فرهنگ ایران را در میان آن‌‌ها به دنبال خواهد داشت. به گزارش خانه ملت، محمود صادقی با اشاره به رایگان شدن تحصیل اتباع افغانستانی […]

تحصیل رایگان اتباع افغانستان؛ تلاشی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌های ایران، قرابت فرهنگی و عرق به هنجار‌ها و فرهنگ ایران را در میان آن‌‌ها به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خانه ملت، محمود صادقی با اشاره به رایگان شدن تحصیل اتباع افغانستانی و دیگر مهاجران در ایران، گفت: باید موانعی که در گذشته برای تحصیل مهاجران به ویژه کودکان افغان در کشور وجود دارد از میان برداشته شود چراکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تحصیل رایگان کودکان افغان در کشور ضروری است و البته به لحاظ بین‌المللی نیز جزو حقوق انسانی آن‌‌ها محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحصیل رایگان اتباع افغانستان در ایران گام مهمی است که انتظار می‌رود آموزش و پرورش به درستی آن را اجرا کند؛ چراکه نباید میان کودکان ایرانی و افغانستانی تفاوتی قائل شد.

وی با بیان این‌که ایران بیش‌ترین تعداد مهاجران افغان را در طول ۳۰ سال گذشته به‌دلیل جنگ‌های مکرر و مدام در این کشور پذیرا بوده است، اضافه کرد: تحصیل دانش‌آموزان افغان در مدارس و دانشگاه‌های ایران، قرابت فرهنگی و عرق به هنجار‌ها و فرهنگ ایران را در میان آن‌‌ها به دنبال خواهد داشت و این اتفاق مهم به لحاظ موقعیتی و امنیتی برای کشور بسیار مهم است.

صادقی با بیان این‌که آسیب‌های اجتماعی بسیاری از مهاجران به ایران رسیده است اما می‌توان با آموزش‌های فرهنگی دامنه این آسیب‌‌ها را کاهش داد، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید بودجه خود را برای تحقق این مهم که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده، کنار بگذارد در حالی که مشکلات مانند کمبود صندلی‌‌ها با کاهش جمعیت کشور از بین رفته است، بنابراین آموزش و پرورش باید با این سیاست همراه شده و بازنگری در برنامه‌های خود داشته باشند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بودجه‌هایی که سازمان ملل برای ارایه امکانات به مهاجران به کشور‌ها می‌دهد، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران بسیار بیش‌تر از بودجه دریافتی از سازمان ملل برای ارایه امکانات به مهاجران هزینه می‌کند، زیرا هم تعداد مهاجران دارای مجوز در ایران بسیار است و هم مهاجرت‌کنندگان غیرمجاز و فاقد مدرک؛ با این حال باید تلاش شود تا علاوه بر انجام وظایف بین‌المللی در قبال این مهاجران، بتوانیم تأثیر فرهنگی خود را بر آن‌‌ها بگذاریم.