نقش تحریم‌ها در روابط دانشگاه و صنعت

نقش تحریم‌ها در روابط دانشگاه و صنعت برگزیده سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی‌گفت: برقراری روابط‌ علمی‌بین‌المللی در پیشبرد اهداف علمی‌کشور و فعالیت محققان بسیار تأثیرگذار است؛ محققان کشور در همکاری با محققان خارج کشور می‌توانند در مرز دانش قرار گرفته و سطح پژوهش‌های علمی ‌خود را ارتقاء دهند. سعید بلالایی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره فعالیت‌های […]

نقش تحریم‌ها در روابط دانشگاه و صنعت

برگزیده سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی‌گفت: برقراری روابط‌ علمی‌بین‌المللی در پیشبرد اهداف علمی‌کشور و فعالیت محققان بسیار تأثیرگذار است؛ محققان کشور در همکاری با محققان خارج کشور می‌توانند در مرز دانش قرار گرفته و سطح پژوهش‌های علمی ‌خود را ارتقاء دهند.

سعید بلالایی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره فعالیت‌های علمی‌در شرایط تحریم اظهار داشت: تحریم‌های علمی‌ بین‌المللی بسیار ظالمانه و تحت‌تأثیر مسائل سیاسی وضع شده است. در بسیاری از موارد اگر ارتباطات بین‌المللی بین محققان از طریق وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ایران با سایر کشورهای دنیا باشد، به شدت از آنها جلوگیری می‌شود. در واقع تحریم‌ها، روابط دیپلماتیک علمی ‌را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

عضو هیأت علمی ‌دانشگاه خواجه نصیرالدینطوسی درخصوص راه برون‌رفت از این شرایط گفت: ارتباط فردی اساتید ایران با سایر کشورها در پیشرفت امور بسیار مؤثر است. زمانی که اساتید ارتباط فردی با استادی در سایر کشورها دارند یا نهاد بین‌المللی از یک طرح حمایت مالی می‌کند، تحریم تأثیر زیادی ندارد زیرا این ارتباطات به دور از مسائل سیاسی است.

رتبه اول پژوهش‌های کاربردی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی ‌عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دکتری و پسادکتری نیاز به برقراری روابط علمی ‌بین‌المللی دارند زیرا تعامل علمی ‌در کیفیت پژوهش‌ها نقش مؤثری دارد.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه خواجه نصیر در پاسخ به اینکه شرایط حال‌حاضر کشور چه میزان در ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها مؤثر بوده است، تصریح کرد: در گذشته بسیاری از صنایع نیاز خود را با واردات برطرف می‌کردند که باعث می‌شد توانایی محققان نادیده گرفته شود در حالی آنها می‌توانند بسیاری از محصولات را به بهترین شکل و با استفاده از دانش بومی ‌در کشور تولید کنند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر بسیاری از صنایع برای رفع نیازهای خود به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نیز با توانایی خود این پروژه‌ها را در قالب کار مشترک با دانشگاه یا تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به اتمام می‌رسانند.

بلالایی همچنین گفت: پس از انقلاب در بیشتر دانشگاه‌ها دفاتر ارتباط با صنعت مستقر شده است اما این دفاتر تنها در برخی موارد محدود موفق بوده و به طور کلی عملکرد مثبتی نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: نیاز است هر دو طرف دانشگاه و صنعت به یکدیگر اعتماد کنند تا نیاز خاص صنعت که در چرخه تولید مؤثر است، توسط محققان به بهترین شکل انجام شود.

خودکفایی در تولید هشت ماده اولیه برای درمان سرطان

سعید بلالایی از دانشگاه خواجه نصیر در سی‌وسومین جشنواره خوارزمی ‌موفق به کسب رتبه اول پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی برای طرح سنتز مواد اولیه رادیوداروهای پپتیدی شده است.

وی درخصوص این طرح توضیح داد: امروزه بیماری سرطان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان و کشور ماست. بنابراین تحقیق و پژوهش برای تشخیص و درمان آن امری حیاتی به شمار می‌آید. رادیوداروهای پپتیدی به عنوان داروهای طبیعی قرن ۲۱ و گستره درمانی بالا در بازار جهانی دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بلالایی ادامه داد: در این زمینه مطالعات نشان داده است که پپتیدهای نشاندار شده با رادیو نوکلئیدهای مختلف می‌توانند برای تشخیص و در مواردی درمان گونه‌های متنوعی از سرطان مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین هر ساله ارتباطات پپتیدی نوین در بازار دارویی دنیا عرضه می‌شود.

این برگزیده جشنواره خوارزمی ‌تصریح کرد: تحقیق در مورد روش‌های نوین سنتز پپتیدهای دارویی در راستای تأمین نیاز کشور در مسیر خودکفایی و بی‌نیازی از واردات داروهای دارای فناوری بالا نقش تعیینکننده‌ای در ارتقای سطح کیفی پژوهش هدفمند و کاربردی در کشور دارد. در این طرح هشت ماده اولیه برای تهیه رادیودارو‌های پپتیدی برای نخستین بار در کشور سنتز شد. کیت‌های تشخیصی تومورهای سرطانی در ایران تولید و به این ترتیب کشور از واردات این داروی ارزشمند بی‌نیاز شد.

وی عنوان کرد: تا پیش از این، هر یکهزارم گرم این ترکیب با قیمتی معادل ۳۰۰ تا ۸۰۰ یورو از خارج کشور وارد شده و ارزبری داشت اما خوشبختانه ما در ایران این مواد اولیه را تأمین کرده‌ایم.

از ٣٢٨ طرح که امسال به دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی ارائه شده است، ١٠ طرح داخلی و پنج طرح خارجی به عنوان طرح برگزیده معرفی و با حضور رئیس‌جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شدند.

جشنواره جوان و بین‌المللی خوارزمی‌ هرساله توسط سازمان پژوهش‌های علمی‌ و صنعتی برگزار می‌شود.