تأمین مالی ٢٠٠٠میلیارد ریالی پتروشیمی شیراز در یک ثانیه

انعقاد نخستین قرارداد بلندمدت پتروشیمی با صنایع پایین‌دستی در بورس کالا تأمین مالی ٢٠٠٠میلیارد ریالی پتروشیمی شیراز در یک ثانیه مدیرعامل بورس کالای ایران از انعقاد نخستین قرارداد بلندمدت محصول پتروشیمی شرکت تندگویان با صنایع پایین‌دستی در بورس کالای ایران خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا،حامد سلطانی‌نژاد گفت: یکی از مطالبات شرکت‌های پتروشیمی […]

انعقاد نخستین قرارداد بلندمدت پتروشیمی با صنایع پایین‌دستی در بورس کالا

تأمین مالی ٢٠٠٠میلیارد ریالی پتروشیمی شیراز در یک ثانیه

مدیرعامل بورس کالای ایران از انعقاد نخستین قرارداد بلندمدت محصول پتروشیمی شرکت تندگویان با صنایع پایین‌دستی در بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالا،حامد سلطانی‌نژاد گفت: یکی از مطالبات شرکت‌های پتروشیمی از بورس کالای ایران علاوه بر ایجاد بستری امن و قانونمند و همچنین شفافیت در روند معاملات و قیمت‌ها، انعقاد قراردادهای بلندمدت با واحدهای تولیدی بود تا بتوانند با علم به فروش محصولاتشان در بلندمدت، برای تولید برنامه‌ریزی کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهارداشت: از این رو پس از انجام رایزنی و جلسات مشترک با دست‌اندرکاران صنعت پتروشیمی، روز گذشته نخستین قرارداد بلندمدت در تالار محصولات پتروشیمی منعقد شد تا اولین گام برای پاسخ به این مطالبه پتروشیمی‌ها برداشته شود.

سلطانی‌نژاد در خصوص جزییات معاملات روز شنبه گفت: انعقاد قرارداد بلندمدت شرکت پتروشیمی تندگویان و صنایع پایین‌دست بر روی محصولات پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری با نرخ میانگین کشف شده در عرضه قبلی و عمومی این شرکت و جمعاً به میزان ۶۱۶ تن در بورس کالا انجام شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به این‌که قراردادهای بلندمدت پتروشیمی‌ها با صنایع پایین‌دستی در دوره زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه انجام خواهد شد، خاطرنشان‌کرد: عرضه‌کننده و خریدار موظف به تداوم عرضه و خرید در انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا هستند؛ همچنین عرضه بعدی شرکت پتروشیمی تندگویان بستگی به شرایط تولیدکننده و نیاز خریدار دارد.

سلطانی‌نژاد در پایان تصریح‌کرد: توسعه انعقاد قراداد بلندمدت شرکت‌های پتروشیمی با صنایع پایین‌دستی در بورس کالای ایران با توجه به شرایط تولید و عرضه محصولات و به‌طوری که در عرضه عمومی شرکت‌های پتروشیمی خللی ایجاد نشود، در حال بررسی است.

همچنین در پی استقبال سرمایه‌گذاران، اوراق سلف موازی اوره شرکت پتروشیمی شیراز که به ارزش ٢٠٠٠میلیارد ریال در بورس کالا و به منظور تأمین سرمایه در گردش این شرکت منتشر شده بود، در همان ثانیه نخست به فروش رفت.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد اوره گرانول شرکت پتروشیمی شیراز (نوبت اول) توسط کارگزاران بورس کالای ایران منتشر شد.

 این اوراق به روش «عرضه گسترده با قیمت ثابت» تا سقف ۲۸۵,۱۶۷ تن و با قیمت ۷,۰۱۳,۴۴۰ ریال به ازای هر تن (۷,۰۱۳,۴۴۰ ریال به ازای هر قرارداد)، از طریق بورس کالای ایران منتشر و در ثانیه اول به فروش رفت.

نوع این اوراق با نام، قابل معامله در بورس کالا و معاف از مالیات است.

هدف از عرضه اوراق سلف استاندارد اوره گرانول شرکت پتروشیمی شیراز، تأمین سرمایه در گردش این مجتمع پتروشیمی اعلام شده است.

قیمت خرید هر اوراق سلف اوره بر مبنای قیمت پایه در عرضه اولیه بر مبنای آخرین قیمت اوره گرانول صادراتی ایران طبق ارقام مندرج در گزارش هفتگی FMB با در نظر گرفتن میانگین نرخ ارز بازار بر اساس استعلام از ۳ شرکت صرافی معتبر صورت گرفت.

مهلت سررسید این اوراق ۱۲ ماه پس از تاریخ عرضه اولیه هر نوبت انتشار خواهد شد و تاریخ ارایه درخواست تحویل فیزیکی نیز ۱۰ روز پیش از سر رسید صورت خواهد گرفت.

قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی ۱۲۳درصد ضرب در قیمت پایه اولیه اوراق سلف و قیمت اعمال در اختیار خرید تبعی ۱۲۴ درصد ضرب در قیمت پایه اولیه اوراق سلف در نظر گرفته شده است.

این در شرایطی است که قیمت خرید بازگردان در معاملات ثانویه نیز برای عرضه اولیه به علاوه ۲۳ درصد سود سالیانه روز شمار در نظر گرفته شده است. همچنین این اوراق سود میان دوره ندارد و مدت قرارداد ۱۲ ماه پس از انتشار اوراق است.

 

در پایان این‌که حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی ۵۰۰ قرارداد معادل ۵۰۰ تن در نظر گرفته شده که خریداران می‌توانند محصول را یک ماه پس از سررسید از درب کارخانه تحویل بگیرند.