پایان کابوس کرونا در سینما خوش است؟

پایان کابوس کرونا در سینما خوش است؟ «کرونا سینماهای کشور را تعطیل کرد»؛ احتمالاً این مهم‌ترین گزاره‌ای است که در چند روز اخیر درباره سینما شنیده‌اید، هراس کرونا فروش فیلم‌ها را کاهش داد، به اقتصاد سینما ضربه زد و در نهایت منجر به تعطیلی یک هفته‌ای سینماها شد. نکته اول؛ تنها سه فیلم از ۲۹ […]

پایان کابوس کرونا در سینما خوش است؟

«کرونا سینماهای کشور را تعطیل کرد»؛ احتمالاً این مهم‌ترین گزاره‌ای است که در چند روز اخیر درباره سینما شنیده‌اید، هراس کرونا فروش فیلم‌ها را کاهش داد، به اقتصاد سینما ضربه زد و در نهایت منجر به تعطیلی یک هفته‌ای سینماها شد.

نکته اول؛ تنها سه فیلم از ۲۹ فیلم «فجر ۳۸»!

چند سالی است که عنوان می‌شود اولویت اکران نوروزی سینماها با فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می‌کنند. اما سهم آثار سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در ترکیب اکران نوروز ۹۹ تنها سه فیلم «شنای پروانه»، «پسر کشی» و «خوب بد جلف؛ ارتش سری» است که از میان آن‌ها «شنای پروانه» به واسطه دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به صورت مستقیم به این ترکیب راه یافت. از طرف دیگر ترکیب اکران نوروزی هر ساله به فیلم کمدی نیاز دارد، همین هم شد که فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» تنها به فاصله دو هفته از حضور در فجر به عنوان پیشگام اکران نوروزی در سینماها به نمایش درآمد و در افتتاحیه خود فروشی یک‌میلیارد تومانی را تجربه کند. اکران نوروزی سال ۹۸ با فیلم‌های «رحمان ۱۴۰۰»، «زندانی‌ها»، «ژن خوک»، «چهار انگشت»، «غلامرضا تختی»، «متری شیش‌ونیم» و «پیشونی سفید۳» آغاز و در نهایت منجر به شکست مطلق «ژن خوک» و «غلامرضا تختی» در گیشه شد.

نکته دوم؛ جای خالی فیلم‌های استراتژیک

«خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان را می‌توان از آثار استراتژیک دوره سی‌وهشتم فیلم فجر دانست که دو تای اولی محصول اوج و یکی روایتگر اعتراض چند کشاورز به دولت و دیگری بازخوانی پرونده حزب توده و ماجرای نفوذ در دهه ۶۰ است و سومی ‌روایتی سینمایی از ماجرای دستگیری عبدالمالک‌ریگی، تروریست منطقه سیستان‌وبلوچستان توسط نیروهای امنیتی محسوب می‌شود. فیلم‌هایی که با توجه به موضوعشان قابلیت نمایش در بهترین فصل اکران را داشتند. محسن امیریوسفی، رئیس شورای صنفی نمایش نیز در این باره عنوان کرد: تعداد فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی زیاد بودند و این فیلم در میان انتخاب‌های ما نبود». حالا باید دید فرآیند اکران «دیدن این فیلم جرم است» مانند دریافت پروانه نمایشش باز هم یک سال طول می‌کشد یا این فیلم در موعد مناسب دیگری روی پرده خواهد رفت.

نکته سوم؛ سهم سینمای کودک

این سومین سال پیاپی است که در ترکیب اکران نوروزی فیلم‌های کودک هم جا داده می‌شود. انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در سال ۹۷، «پیشونی سفید ۳» در سال ۹۸ و حالا «بازیوو» در سال ۹۹ گواه این موضوع است. به نظر می‌رسد این تصمیم از آنجایی گرفته شد که معاون شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ابلاغیه‌ای سینماداران را ملزم به اکران یک فیلم کودک در هر فصل دانست. این موضوع به دنبال اعتراض مکرر فیلم‌سازان سینمای کودک به راه افتاد و گامی ‌روبه جلو برای این سینما بود. امسال سهم سینمای کودک از ترکیب اکران نوروزی فیلم سینمایی «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی است که پیش از این در سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت که علاوه بر کسب جوایزی، کودکان نیز دوستش داشتند.

نکته چهارم؛ تجربه‌های دنباله‌دار

در ترکیب اکران نوروزی سه فیلم دیده می‌شود که به‌نوعی دنباله تجربه‌های قبلی سازندگانشان محسوب می‌شوند. «خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» نخستین قسمتش با نام «خوب بد جلف» در بهمن‌ماه ۹۵ به نمایش درآمد و فروشی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان را به دنبال داشت. عامل موفقیت این فیلم هم در گیشه زوج تازه پژمان جمشیدی و سام درخشانی به عنوان دو کمدین در این فیلم بود که هرچند در تلویزیون و مجموعه «پژمان» متولد شدند اما در سینما درخشیدند و همین پیمان قاسم‌خانی را بر آن داشت تا دنباله‌ای برای آن بسازند.

نکته پنجم؛ پرحاشیه‌ترین فیلم اکران نوروز ۹۹

«لاله» را می‌توان از پرحاشیه‌ترین و بحث‌برانگیزترین فیلم‌های تولید شده در ۱۰ سال اخیر دانست، فیلمی‌که فیلمبرداری‌اش در سال ۹۲ به حالت تعلیق درآمد، این در حالی است که تنها چند سکانس معادل ۳۰ درصد از فیلم مانده بود تا کار ساخت «لاله» به پایان برسد. کار ساخت «لاله» از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و معاونت سینمایی جواد شمقدری آغاز شد و در نهایت در دولت حسن روحانی ساختش به پایان رسید. این را می‌توان یک رکورد برای فیلمی ‌دانست که از آن دولت به این دولت شده است! همه چیز از تخصیص بودجه زیاد به این پروژه و البته مجادله بر سر مالکیت «لاله» آغاز و با انتقادات صریح اهالی رسانه مواجه شد. سر و صدایی که در نهایت باعث توقف شش ساله پروژه شد.

نکته ششم؛ چهره ویژه اکران نوروز ۹۹

چند سالی است که به یکی از پول‌سازترین بازیگران سینمایی تبدیل شده و حضورش متضمن گیشه فیلم‌هاست. از همان‌هایی است که هم سینماداران پوسترش را روی سردر سینماهایشان می‌پسندند و هم مخاطبان نسبت به فیلم‌هایش اقبال نشان داده‌اند. کارش را با فیلم‌های طنز شروع کرد و بعدها محمدحسین مهدویان توانایی‌های او را به واسطه حضورش در «ماجرای نیمروز» در آثار جدی محک زد و همگان متوجه شدند استعدادهایش به فیلم‌های طنز خلاصه نمی‌شود، انتخابی هوشمندانه که چالشی جدی را برای مهدویان و البته خودش در پی داشت.

نکته هفتم؛ برگ کدام فیلم در گیشه برنده خواهد شد؟

فارغ از نکات ریز و درشتی که درباره متن و حاشیه هفت فیلم راه یافته به چرخه اکران نوروز ۹۹ در این گزارش، مرور کردیم، اصلی‌ترین سؤال کماکان همان سؤال همیشگی است؛ پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی امسال کدام فیلم خواهد بود؟ «خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به عنوان یک فیلم کمدی و «شنای پروانه» محمد کارت به عنوان فیلمی‌در حوزه اجتماعی احتمالاً از پیشتازان اکران نوروزی در فروش خواهند بود. این نکته را می‌توان از افتتاحیه ویژه اولی و اقبال خوب مخاطبان به دومی‌ در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر تأیید کرد. غیر از این دو فیلم «لاله» اسدا…‌نیک‌نژاد هم از امتیاز «کنجکاوی‌برانگیز» بودن بهره‌مند است و حتماً در فاز اول رونمایی، استقبال قابل قبولی در اکران از آن خواهد شد و بسته به کیفیت داستان و ساختار سینمایی باید دید می‌تواند به کمک تب اولیه استقبال مخاطبان، فروش خود در گیشه را در پایان اکران گرم نگه دارد.