​تاكسي‌هاي اينترنتي آلاينده‌ترند

برخلاف تصور ​تاكسي‌هاي اينترنتي آلاينده‌ترند ​پيش از اين وقتي مزاياي اشتراك سواري را برمي‌شمردند و از معايب تك‌سرنشين می‌گفتند، كاهش آلايندگي را عنوان می‌كردند. اما حالا مطالعات نشان می‌دهد كه پديده جديد تاكسي‌هاي اينترنتي و به اشتراك گذاشتن سواري، آلايندگيِ بيشتري ايجاد می‌كند و در آلودگي آب و هوا مؤثرتر است. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

برخلاف تصور

​تاكسي‌هاي اينترنتي آلاينده‌ترند

​پيش از اين وقتي مزاياي اشتراك سواري را برمي‌شمردند و از معايب تك‌سرنشين می‌گفتند، كاهش آلايندگي را عنوان می‌كردند. اما حالا مطالعات نشان می‌دهد كه پديده جديد تاكسي‌هاي اينترنتي و به اشتراك گذاشتن سواري، آلايندگيِ بيشتري ايجاد می‌كند و در آلودگي آب و هوا مؤثرتر است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایپا، مطالعات جديد در هفت شهر بزرگ آمريكا نشان می‌دهد خدمات اشتراك‌سواري (Ride-hailing services) آلاينده‌هاي كربني را افزايش می‌دهد و با اين مسافرت‌هاي شهري، آلودگي بيشتري نسبت به خودروهاي شخصي ايجاد كرده است و دليل اصلي آن اين است كه مسافران وسايل عمومی‌ حمل‌ونقل را به سمت خود جذب كرده است.

در این گزارش که توسط یک گروه فعال اجتماعي با عنوان «اتحاديه دانشمندان دلواپس» Union of Concerned Scientists تهيه شده در آن از شركت‌هاي جديد فعال در فناوري‌هاي تاكسي‌هاي اينترنتي مثل اوبر و ليفت خواسته است به ناوگان‌هاي خودروهاي برقي مجهز شوند، تعداد كساني كه در هر تريپ جابه‌جا می‌شوند را بالا ببرد (كه در اصطلاح به آن pooled ride می‌گويند) و مسيرها را طوري در اختيار مسافران بگذارد كه بتوانند بيشتر از خدمات حمل‌ونقل عمومی‌ مثل مترو نظاير آن استفاده كنند.

يافته‌هاي چند تحقيق در دو سال اخير نشان می‌دهد رونق «اشتراك‌سواري» موجب تراكم شديدتر ترافيك در داخل شهر شده و مردم هم كمتر از وسايل‌نقليه عمومی‌ مثل مترو و اتوبوس شهري استفاده می‌كنند و از سويي مالكيت خودروهاي شخصي پابه‌پاي افزايش خدمات «اشتراك سواري» افزايش نمی‌يابد.

در اين تحقيقات سعي به عمل آمده تا ميزان آلودگي ناشي از ظهور و رونق «اشتراك سواري» اندازه‌گيري شده و مقادير كمی ‌به دست آيد. يافته‌هاي اين محققان اين است كه به طور متوسط، يك سفر با خودروي در حال خدمت در «اشتراك سواري» ۵۰ درصد بيشتر از خودروي شخصي دي‌اكسيدكربن منتشر می‌كند.

اوبر نسبت به اين گزارش واكنش نشان نداده و اظهارنظر نكرده است اما می‌گويد آنها می‌خواهند بخشي از راه‌حل كاهش آلودگي هوا باشند نه بخشي از مشكل. آنها تلاش می‌كنند كه تعداد افراد جابه‌جا شده به ازاي هر سفر شهري را افزايش دهند و از وسايل نقليه با آلايندگي كمتر استفاده كنند تا در كاهش آلودگي مؤثر باشند.

ليفت در بيانيه‌اي، يافته‌هاي اين گزارش در مورد «اشتراك سواري» را گمراه‌كننده دانست به‌خصوص آن كه اين شركت تلاش می‌كند مردم را تشويق كند وسايل‌نقليه خود را به اشتراك بگذارند تا در يك سفر به جاي يك نفر چند نفر همراه شوند و سياست اين شركت گسترش خودروهاي برقي است.

هم اوبر و هم ليفت، اسكوتر و دوچرخه‌هاي برقي را به ناوگان حمل‌ونقل خود افزوده‌اند. همچنين هر دو تاكسي اينترنتي در آمريكا به نرم‌افزارهاي خود اطلاعات استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی‌ را اضافه كرده‌اند. هر دوي آنها در چند شهر مهم برقي‌سازي خودرو را ترويج می‌كنند.

براساس اين گزارش حتي وقتي كه اين تاكسي‌هاي اينترنتي چند مسافر در يك مسير را شناسايي می‌كنند و با يك خودرو می‌فرستند، به همان اندازه یك خودروي شخصي يا در اصطلاح تك‌سرنشين آلودگي ايجاد می‌كنند. در حال‌حاضر در ايالات متحده فقط ۱۵ درصد از سفرهاي انجام شده با روش «اشتراك سواري» بوده است.

با اينكه ناوگان خودروهاي «اشتراك سواري» نسبتاً نوتر هستند و مصرف سوخت بهينه‌تري نسبت به كل ناوگان خودرويي دارند، بيشتر آلايندگي اين خودروها در اثر طي مسافت‌هايي است كه بدون مسافر طي می‌كنند. به طور متوسط ۴۲ درصد از فعاليت‌هاي انجام شده توسط خودروهاي مشغول در «اشتراك سواري» مثل انتظار پيش از آمدن مسافر، رساندن خودرو به محل سوار شدن مسافر و نظاير آن باعث افزايش مصرف بنزين و آلايندگي می‌شود.

اين تحقيقات در شهرهاي بوستون، شيكاگو، لس‌آنجلس، نيويورك، سانفرانسيسكو، سياتل و واشنگتن انجام شده و اطلاعات آن با ساير تحقيقات انجام شده در هم تلفيق شده است. حتي بخشي از اين تحقيقات به سفارش و هزينه اوبر و ليفت انجام شده است.

با اندازه‌گيري‌ها مشخص شده است كه «اشتراك سواري» نسبت به وسايل نقليه عمومی ‌مثل اتوبوس، ترن، دوچرخه و پياده، ۷۰ درصد آلايندگي بيشتري ايجاد می‌كند.

اوبر و ليفت به طور مدوام سعي دارند نقش خود را برجسته كنند و عامل ترافيك سنگين را خودروهاي خصوصي و تجاري جلوه دهند.