بلاتکلیفی ماشینسازی تبریز در پی مزایدههای ناموفق بلاتکلیفی ماشینسازی تبریز درپی اصرار سازمان خصوصیسازی مبنی بر واگذاری این شرکت به بخش خصوصی به عنوان میراث دولت نهم، صنعت مادر آذربایجان را زمینگیر و این شرکت را با بدهیهای معوق روبهرو کرده است. به گزارش ایرنا، کارخانه ماشینسازی تبریز مصادف با آغاز دولت نهم در سالهای […]
بلاتکلیفی ماشینسازی تبریز در پی مزایدههای ناموفق
بلاتکلیفی ماشینسازی تبریز درپی اصرار سازمان خصوصیسازی مبنی بر واگذاری این شرکت به بخش خصوصی به عنوان میراث دولت نهم، صنعت مادر آذربایجان را زمینگیر و این شرکت را با بدهیهای معوق روبهرو کرده است.
به گزارش ایرنا، کارخانه ماشینسازی تبریز مصادف با آغاز دولت نهم در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ شمسی در فهرست واگذاریها قرار گرفت تا با مزایدههای ناموفق پی در پی بیش از یک دهه بلاتکیلفی را تجربه کند.
اصرار برای واگذاری این کارخانه مادر صنعت در آن سالها باعث شد که فکری بنیادین برای خروج ماشینسازی از وضعیت بحرانی سالهای پردرآمد نفتی صورت نگیرد و سناریوی واگذاری یا عدم واگذاری آن روی دست دولت تدبیر و امید بماند.
کارشناسان محلی میگویند که دولت قبلی در سالهایی که درآمدهای نفتی به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار رسیده بود، باید با تزریق اعتبار مناسب و ساماندهی ماشینسازی برای خروج آن از وضعیت بحرانی میکوشید و اجازه نمیداد که دور باطل «واگذاری یا عدم واگذاری» این کارخانه مدار به امروز کشیده شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانشرقی، بازگشت فوری این گروه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را خواستار شد و گفت: وضعیت نابسامان ماشینسازی تبریز ماحصل سیاستهای دولت نهم است.
حسین نجاتی افزود: در پایان سال ۱۳۹۰ شمسی که مصادف با دولت دهم و مدیریت قبلی استان بود، این کارخانه با مصوبه هیأت دولت از بابت رد دیون به بانک صادرات ایران واگذار شد.
وی گفت: امتناع بانک صادرات از تحویل گرفتن شرکت و اصرار سازمان خصوصیسازی بر واگذاری، این کارخانه را با معضل بلاتکلیفی مواجه کرد تا در پایان سال ۱۳۹۰ شمسی، بدهی شرکت به بانک ۱۸۷ میلیارد ریال رسید.
** بهبود وضعیت ماشینسازی بین سالهای ۹۲ تا ۹۴
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافهکرد: وضعیت ماشینسازی تبریز بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ شمسی و با آغاز بهکار دولت یازدهم بهبود یافت.
نجاتی افزود: طی این مدت شرکت توانست با پرداخت ۱۸۷ میلیارد ریال، بدهی بانکی معوق خود را تا مهر ۱۳۹۴ شمسی به صفر برساند.
وی گفت: این شرکت تا پایان مرداد ۱۳۹۴ شمسی، بدهی تأمیناجتماعی را پرداخت کرد و تسویه مالیاتهای تکلیفی، عملکرد و حقوق را تا پایان ۱۳۹۲ شمسی انجام داد و بدهی ارزش افزوده را تا پایان ۱۳۹۳ شمسی پرداخت کرد.
وی افزود: این شرکت در بین این سالها توانست با تولید ۱۴ محصول جدید، افزایش صادرات و فروش مناسبی داشته باشد و وضعیت خود را بهبود دهد.
** تشدید نابسامانی همزمان با انتشار آگهی فروش سال ۱۳۹۴ شمسی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانشرقی گفت: سازمان خصوصیسازی شانزدهم آذر ۱۳۹۴ شمسی با انتشار آگهی، مزایده کارخانه ماشینسازی به ارزش حدود دو هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال، املاک منطقه ائلگلی آن با ۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال و ریختهگری ماشینسازی/بعد از کسر بدهیها/با ۳۰۰ میلیارد ریال را در دستور کار قرارداد و این شرکت را با چالش جدیدی روبهرو کرد.
نجاتی افزود: سازمان خصوصیسازی با اصرار به انتشار چندین مرحله آگهی فروش به صورت ۱۰ درصد نقد و قسطبندی ۸ ساله برای واگذاری ماشینسازی اقدام کرد اما مشتری پای کار نیامد و در نهایت ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ شمسی کارخانه به همراه ریختهگری و املاک مربوطه به «مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد» از بابت تأمین کسری تعهدات واگذار شد.
وی اظهارکرد: از طرفی به منظور تسویه دین مؤسسه یاد شده، سهام هر دو شرکت در اختیار خزانهداری کل کشور قرار گرفت که هماکنون مجدداً در اختیار سازمان خصوصیسازی است تا با فروش دوباره شرکت دین خزانه را پرداخت کند.
** سازمان خصوصیسازی به حفظ برند ماشینسازی متعهد باشد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانشرقی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خروج ماشینسازی تبریز از فهرست واگذاریها مُصر است، گفت: طبق آخرین جلسه/۱۸ خرداد سالجاری/با حضور وزیر، مقرر شد پس از موافقت و انجام فرایند خروج ماشینسازی تبریز از فهرست واگذاریها، این شرکت حداقل به مدت ۵ سال زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران/ایدرو/قرار گیرد.
نجاتی افزود: در این جلسه مقرر شد تا نسبت به نوسازی و بازسازی خط تولید این شرکت نیز اقدام لازم صورت گیرد.
وی ادامهداد: در همین راستا سال گذشته وزیر صنعت با حضور در تبریز از مجموعه ماشینسازی بازدید کرد و در گفتوگو با رسانهها خواستار اقاله ماشینسازی به سازمان گسترش شد.
وی گفت: اما سازمان خصوصیسازی با وجود مکاتبات عدیده کماکان با بازگشت شرکت به ایمیدرو مخالف است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانشرقی ادامهداد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدد است بعد از خروج این شرکت از فهرست واگذاری با تعیین تکلیف املاک مازاد غیرمولد خارج از محدوده شهرک، نسبت به نوسازی کارخانه اقدام کند.
نجاتی با تأکید بر تعیین تکلیف هرچه سریعتر این شرکت، تصریح کرد: این شرکت در طی چندین ماه بلاتکلیفی، ۱۳۰ میلیارد ریال بدهی معوق به بار آورده است و در صورت عدم تعیین تکلیف تا پایان سال این معوقه به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش مییابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانشرقی گفت: نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی باید در خصوص احیای ماشینسازی و حفظ برند جهانی آن یکصدا و متحد شوند.
وی افزود: بهرهبرداری رسانهای ازموضوع ماشینسازی به نفع استان و کارخانه ماشینسازی نیست و مسؤولان و نمایندگان بدون متهم کردن یکدیگر بایستی به رفع زود هنگام مشکلات این شرکت مبادرت ورزند و با همفکری و همراهی همدیگر همراه وزارت صنعت در حفظ برند ماشینسازی و احیا و نوسازی آن بکوشند.
** نامه نمایندگان تبریز به رییسجمهوری برای جلوگیری از واگذاری ماشینسازی
نماینده مردم تبریز، اسکو آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان این حوزه انتخابیه در نامهای به رییسجمهوری تأخیر ۵ ساله در واگذاری این شرکت را با هدف نوسازی آن خواستار شدند.
شهابالدین بیمقدار افزود: این نامه به زودی در هیأت دولت مطرح میشود و امیدواریم بتوانیم با حذف این شرکت از لیست واگذاریها، در راستای نوسازی و تداوم تولید آن گام برداریم.
استاندار آذربایجانشرقی نیز همواره بر ضرورت واگذار نشدن این گروه مادر صنعتی با داراییهای چند صد میلیارد تومانی و صاحب برند تجاری در این برهه زمانی تأکید کرده است.
اسماعیل جبارزاده معتقد است نوسازی ماشینسازی تبریز با استفاده از اموال غیرمولد این شرکت میتواند آینده روشنی را پیشرو قرار دهد.
مدیرعامل پیشین شرکت ماشینسازی تبریز نیز گفت: این شرکت به ۵ سال زمان نیاز دارد تا بتواند تجدید ساختار داده و خطوط تولید خود را نوسازی کند.
علیاکبر خادمی اصل با اشاره به اینکه این شرکت برای ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید برنامه مدون دارد، افزود: طرح نوسازیو توسعه این شرکت بدون دریافت ریالی از سوی دولت و تنها با استفاده از منابع خود شرکت در طی ۵ سال قابلیت اجرا دارد.
وی که از نیمه دوم سال ۱۸۹ تا اسفند ۱۳۹۴ مدیرعامل این شرکت مادر صنعتی بوده است، گفت: مزایدههای سازمان خصوصیسازی تا سال ۱۳۸۹ شمسی محدود بود اما از سال ۱۳۹۰ شمسی تا زمان حاضر هر ۶ ماه یکبار مزایده ناموفق برای واگذاری داشته است.
شرکت ماشینسازی تبریز با بیش از ۴ دهه سابقه تولید انواع ماشینهای ابزار همچون تراشکاری، فرزکاری، سوراخکاری، سنتر، سنگزنی، ارایه خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشینهای CNC را برعهده دارد.
این کارخانه مادر صنعتی در نیمه دوم دهه ۱۳۴۰ شمسی در راستای صنعتی کردن کشور در منطقه صنعتی غرب تبریز بنیان گذاشته شد و در مدت کوتاهی به دلیل موفقیت در حوزه صنعت توانست با ایجاد زیرمجموعههای جدید مانند ریختهگری و… تولیدات خود را به کشورهای اروپایی صادر کند.
بحران تولیدی و صنعتی ناشی از وضع تحریم ظالمانه و غیرقانونی علیه کشورمان از سوی غرب در دوره دولت قبلی، موجب شد که چرخ فعالیت کارخانه ماشینسازی تبریز نیز کندتر شود و ادامه این روند، این واحد صنعتی را که از نخستینهای توسعه صنعتی ایران اسلامی محسوب میشود، در وضعیت بدی قرارداد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.