خطر نابودی چهره سبز «محلات»

خطر نابودی چهره سبز «محلات»  باغات سبز شهر محلات که از گذشته دور تاکنون هویت این شهر توریست‌پذیر را تشکیل داده‌اند، درحال نابودی هستند و درختانی که زمانی سر به فلک می‌ساییدند، امروز یکی‌یکی سر بر روی زمین می‌گذارند. به گزارش مهر، باغ‌ها در هر شهری جزو فضای سبز پایدار آن شهر محسوب می‌شوند و […]

خطر نابودی چهره سبز «محلات»

 باغات سبز شهر محلات که از گذشته دور تاکنون هویت این شهر توریست‌پذیر را تشکیل داده‌اند، درحال نابودی هستند و درختانی که زمانی سر به فلک می‌ساییدند، امروز یکی‌یکی سر بر روی زمین می‌گذارند.

به گزارش مهر، باغ‌ها در هر شهری جزو فضای سبز پایدار آن شهر محسوب می‌شوند و امروزه در جوامع پیشرفته، حفظ و توسعه باغات به منظور تلطیف هوای شهر در دستور کار قرار گرفته است و هر شهری که از میزان بیش‌تری از این فضای سبز پایدار شهری برخوردار باشد، می‌تواند مشکلات اقتصادی و بحث آلودگی هوای خود را بهتر کنترل کند.

در شهرستان محلات در گذشته‌ای نه چندان دور باغات سرسبز و وسیعی وجود داشته؛ تا جایی که محصولات تولیدی و باغی محلات از شهرت خاصی در شهرهای اطراف برخوردار بوده و علاوه بر صرفه اقتصادی برای باغداران، این شهر را به تفرجگاهی برای گردشگران مبدل کرده است.

چند سالی است که توسعه شهرنشینی و ساخت‌وساز مسکونی و تجاری از یک سو و خشکسالی‌های مداوم چند سال گذشته از سوی دیگر علتی شده تا برخی از مالکین باغات آن‌‌‌ها را به حال خود ر‌‌‌ها کرده و هیچ‌گونه توجهی به آن نکنند.

وضعیت امروز باغات محلات وضعیت اسفباری است که اگر به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار نگیرد، در آینده‌ای نزدیک موجب خسران و پشیمانی برای این شهر توریست‌پذیر خواهد بود.

 باغات محلات نیازمند توجه اورژانسی هستند

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت باغات این شهر، اظهار داشت: شهرت محلات به واسطه وجود باغات زیبای آن است و این باغات هستند که موجب لطافت و خنکی هوای شهر می‌شوند.

علیرضا سلیمی بیان کرد: در گذشته نه چندان دور مردم محلات در تابستان‌ها به کولر و وسایل خنک‌کننده نیاز چندانی پیدا نمی‌کردند و دلیل آن نیز وجود باغات سرسبز و خرم شهرستان محلات بود که باعث خنکی هوای شهر می‌شد؛ اما به دلیل کم‌توجهی‌های صورت گرفته در این سال‌ها، این باغات در معرض نابودی هستند و امروز صد‌‌‌ها هکتار باغ در شهرستان محلات نیازمند توجه اورژانسی است.

سلیمی خاطر نشان کرد: اگر مسؤولین اجرایی نگاه اورژانسی به این باغات نداشته باشند، به زودی یک فاجعه زیست‌محیطی در استان مرکزی و در شهرستان محلات اتفاق خواهد افتاد و آن هم از دست رفتن باغات منحصربه‌فرد شهرستان محلات خواهد بود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد که باید یک تدبیر عاجل صورت گیرد و مجموعه دولت و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری استانداری مرکزی یک نگاه ویژه به مقوله باغات محلات داشته باشند و اجازه ندهند که این باغ‌ها بیش از پیش در معرض نابودی و تخریب قرار بگیرد.

سلیمی تصریح کرد: علاوه بر خشکسالی‌های چند سال گذشته، آتش‌سوزی باغات نیز مزید بر علت شده تا نابودی آن‌‌‌ها تسریع شود و این مسأله زنگ خطری است تا در مجموعه شهرستان و استان مرکزی یک هم داستانی و عزم ملی اتفاق بیفتد تا باغ‌های محلات از این وضعیت نجات پیدا کنند.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود تا یک ستاد بحران به منظور حفظ و حراست باغات محلات تشکیل شود و از وقوع این فاجعه بزرگ زیست‌محیطی جلوگیری شود.

 مشکل کم آبی باغات حل شدنی است

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی یکی از اساسی‌‌‌‌ترین مشکلاتی که باغات محلات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را مشکل کم آبی ذکر کرد و گفت: این مشکل بزرگی است که بر سر راه نجات باغات محلات وجود دارد اما می‌توان برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کرد.

سلیمی افزود: دو راهکار به منظور رفع مشکل کم‌آبی باغات وجود دارد که یکی از آن‌‌‌ها احداث حوضچه لاستیکی در شمال شهر است تا آب در فصل‌های سرد سال در آن ذخیره‌سازی شود و در فصل گرم سال، با روش‌های نوین آبیاری در باغات شهر مورد استفاده قرار گیرد.

وی دومین راهکاری که به منظور رفع مشکل کم‌آبی باغات شهر وجود دارد را استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری دانست و افزود: فاضلاب شهری در قسمت جنوب شهر قرار گرفته ولی می‌توان پساب فاضلاب را با استفاده از پمپاژ به قسمت شمالی شهر انتقال و برای نجات باغات شهر آن را مورد بهره‌برداری قرارداد.

سلیمی تأکید کرد: مشکل کمبود آب به منظور آبیاری باغات شهر قابل حل شدن است به شرط آن که اراده لازم برای آن وجود داشته باشد و بودجه لازم به این منظور تخصیص پیدا کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: برای احیای باغات شهر باید از کارهای شعاری و فانتزی پرهیز کرد و در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده است، به ‌کارهای بنیادین و اساسی پرداخت.

سلیمی افزود: مسأله نجات باغات شهر یک مسأله اساسی است و باید همه با یک عزم و اراده جدی با همدیگر هم‌داستان شوند تا این زیبایی و طراوت شهر حفظ شود و بتوانیم میراث ماندگار گذشتگان را به نسل آینده منتقل کنیم.

 باغات محلات نیاز به رسیدگی و بهسازی دارند

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسأله وجود دارد که باغات شهر شخصی هستند و مالکین باغات باید در زمینه حفظ و احیای آن‌‌‌ها همت بگمارند، ولی تأمین آب باغات بر عهده دولت است و باید برای آن برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد و منابع اجرای آن نیز تأمین شود.

سلیمی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از باغات محلات به دلیل کم‌توجهی‌های صورت گرفته، کهنه شده‌اند و نیاز به نوسازی دارند بنابراین مسؤولین شهرستانی و استانی باید برای مالکین باغات زمینه این کار را فراهم کنند.

وی در خصوص پیشنهاداتی که در مورد نجات باغات مطرح است، گفت: باید پیشنهادات و تصمیمات گرفته شده در زمینه نجات باغات در مدار مسایل قانونی شکل بگیرد تا در مرحله اجرا با بن بست مواجه نشود و بتواند شکل عملیاتی به خود بگیرد؛ چرا که در زمینه باغات، قوانین موجود بسیار صریح و شفاف است و باید همه در محور قانون حرکت کنند.

استفاده توریستی از باغات می‌تواند منجر به احیای باغات شود

فرماندار محلات نیز با اشاره به لزوم رسیدگی جدی به وضعیت باغات محلات گفت: تنها راه نجات باغات استفاده توریستی از باغات است و در این خصوص باید نگاه اداره جهاد کشاورزی نسبت به قانون باغات تغییر کند و به باغداران اجازه تغییرات و ساخت و ساز محدود به شرط احیای باغات را بدهد.

وی افزود: جهاد کشاورزی به دنبال حفظ زمین است و به حفظ فضای سبز توجه نمی‌کند ولی ما به دنبال حفظ باغات هستیم تا این‌که تولید محصول در آن شکل بگیرد یا تبدیل به یک فضای سبز مفرحی شود و علاوه بر استفاده تفریحی و توریستی، برای اقلیم شهرستان نیز مؤثر باشد.

سجادی با بیان این‌که باغات محلات از نظر تولید محصول دارای صرفه اقتصادی نیستند، خاطرنشان کرد: از باغات محلات می‌توان به عنوان یک مکان تفریحی و توریستی استفاده کرد که این امر نیاز به حمایت استانی از این طرح دارد.

وی افزود: برخی افراد سودجو به دنبال تغییر کاربری باغات به‌کاربری مسکونی هستند تا با ارزش افزوده ایجاد شده بتوانند به منافع اقتصادی برسند که باید با توسل به قانون از این اقدامات جلوگیری شود.

سجادی تأکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا علاوه بر حفظ فضای سبز باغات، استفاده تفریحی و توریستی از آن‌‌‌ها را در دستور کار قرار دهیم تا حفظ و احیای باغات برای مالکین نیز دارای صرفه اقتصادی باشد.

هرگونه تغییر کاربری باغات طبق قانون ممنوع است

رییس جهاد کشاورزی شهرستان محلات نیز گفت: طبق قانون هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و محدوده باغات شهر ممنوع است و تبدیل کاربری باغات به‌کاربری مسکونی نیز مطابق قانون امکان‌پذیر نیست و تنها راه‌حل این است که باغات محلات احیا شوند.

عبدا…محمودی اظهار داشت: احیای باغات با مشارکت مردم امکان‌پذیر است و مهم‌ترین اقدام به این منظور، شناسایی مالکین باغات است، چون در حال حاضر بسیاری از باغات به حال خود ر‌‌‌ها شده‌اند و مالکین آن‌‌‌ها مشخص نیست و در وهله اول باید وضعیت آن‌‌‌ها مشخص گردد.

وی افزود: باید برای مالکین باغات یک انگیزه‌ای ایجاد شود تا باغات خشک شده را هرس کنند و درختان خشک را از باغات خارج نموده و اقدام به غرس نهال جدید در باغ‌های خود کنند و جهاد کشاورزی نیز در این خصوص آمادگی لازم به منظور کمک و مشاوره فنی با باغداران در خصوص روش‌های آبیاری، تغذیه گیاهی و نحوه غرس نهال جدید را دارد.

محمودی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی بر سر راه احیای باغات مشکل کمبود آب است که باید با مشارکت مسؤولان در خصوص ایجاد حوضچه لاستیکی ذخیره آب پیش‌بینی لازم صورت پذیرد و با تأمین اعتبار نسبت به احداث آن هرچه سریع‌تر اقدام شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان محلات افزود: به دنبال این موضوع هستیم که باغداران بتوانند دیوارهای باغات خود را بدون تغییر کاربری و جابه‌جایی، به حالت اولیه خود ترمیم و بازسازی نمایند.

محمودی اضافه کرد: تعاونی باغداران محلات نیز زیر نظر نظام صنفی کشاورزی محلات در حال شکل‌گیری است تا بتوان علاوه بر شناسایی باغداران، نسبت به‌کارهای آموزشی و ترویجی درمورد حفظ و احیای باغات اقدام شود.

آتش‌سوزی عمدی باغات به قصد تغییر کاربری جرم است

وی در زمینه آتش‌سوزی‌های اخیر باغات محلات گفت: اگر کسی به عمد اقدام به آتش زدن باغ خود نماید و این موضوع مشخص شود، این عمل جرم محسوب شده و در محاکم قضایی قابل پیگیری خواهد بود.

محمودی با اشاره به پیشنهاد ساخت و ساز در باغات به منظور احیای آن‌‌‌ها گفت: این پیشنهاد باید در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح شود و هر کسی که قصد ساخت و ساز در باغات را داشته باشد باید درخواست دهد تا درخواست وی در کمیسیون استان مورد بررسی قرار گیرد و این گونه موارد در اختیار جهاد کشاورزی شهرستان نیست.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان محلات افزود: براساس قانون کاربری اراضی، قانون‌گذار مصوب کرده که هر گونه ساخت‌وساز در باغات ممنوع است و اگر کسی قصد چنین کاری را داشته باشد باید درخواست و مدارک خود را به کمیسیون تحویل دهد تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

محمودی ادامه داد: این مسأله موضوعی است که به سادگی قابل اجرا نیست و باید به مرور زمان پیگیری شود تا راهکار اجرایی آن پیدا شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها نیز می‌توانند به کمک احیای باغات بیایند و با خرید باغات حریم شهر که به حال خود ر‌‌‌ها شده‌اند و مالکین برای احیای آن‌‌‌ها حاضر به اقدامی نیستند، بتواند آن‌‌‌ها را احیا کند و به عنوان فضای سبز شهری مورد استفاده قرار دهد.

محمودی افزود: باغات محلات از نظر فنی به جنگل تبدیل شده‌اند و موضوع نابودی باغات محلات، مسأله‌ای است که در طول سالیان متمادی و بر اثر کم‌توجهی بسیار اتفاق افتاده و در کوتاه‌مدت نمی‌توان آن را احیا کرد.

 تشکیل کمیته بحران باغات ضروری است

محمودی بیان کرد: حفظ و احیای باغات محلات نیازمند تشکیل کارگروه تخصصی است تا کارشناسان باغبانی در این کارگروه راهکارهای فنی و علمی ارایه دهند و در زمینه اصلاح و احیای باغات اقدام عملی صوت گیرد.

وی بیان داشت: در صورتی که چند نفر از باغداران محلات پیش قدم شوند تا باغات آن‌‌‌ها با کمک و مشاوره جهاد کشاورزی به صورت کاملاً فنی احیا و اصلاح شود، این مسأله می‌تواند به صورت راهکاری مؤثر برای احیای سایر باغات شهر نیز اجرایی شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان محلات از مالکین باغات خواست نسبت به وضعیت باغات خود بی‌تفاوت نباشند و آن‌‌‌ها را به حال خود ر‌‌‌ها نکنند و با شیوه‌های صحیح، باغات خود را اصلاح و احیا کنند.

محمودی نجات باغات شهر را در گروی همفکری و مشارکت جدی همه مسؤولین شهرستان و استان در راستای اجرای کار اصولی و علمی دانست و افزود: باید همه مسؤولین با کمک جدی و همفکری به دنبال نجات باغات شهر از نابودی باشند و با مقصر دانستن یکدیگر کاری از پیش نخواهد رفت.

هر چند وضعیت فعلی باغات محلات وضعیت چندان خوبی نیست و شاید اقدامات صورت گرفته به منظور احیای باغات در این مدت نوشداروی پس از مرگ سهراب باشد، ولی اگر یک عزم جدی و تصمیم همه جانبه در بین مسؤولان شهرستانی و استانی شکل بگیرد و با هم‌اندیشی با باغداران و متخصصان علوم باغبانی، مشکلات بررسی شود و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتبارات ویژه به این منظور مصوب کند، شاید بتوان قدمی به منظور احیای باقی‌مانده باغات شهر برداشت وگرنه باید روزشمار نابودی هویت سبز شهر توریستی محلات را ورق بزنیم.