۱۸٫۵ میلیاردمترمکعب آب وارد سدهای کشور شد

  ۱۸٫۵ میلیاردمترمکعب آب وارد سدهای کشور شد   رئیس گروه بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت منابع آب ایران گفت: مقادیر ورودی آب به سدهای کل کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۹ اسفندماه سال ۹۸ معادل ۱۸٫۵ میلیارد مترمکعب بوده است. به گزارش مهر، وحید عسگری‌نژاد، رئیس گروه بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت […]

 

۱۸٫۵ میلیاردمترمکعب آب وارد سدهای کشور شد

 

رئیس گروه بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت منابع آب ایران گفت: مقادیر ورودی آب به سدهای کل کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۹ اسفندماه سال ۹۸ معادل ۱۸٫۵ میلیارد مترمکعب بوده است.

به گزارش مهر، وحید عسگری‌نژاد، رئیس گروه بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت منابع آب ایران با بیان اینکه تعداد سدهای مهم در حال بهره‌برداری کشور ۱۹۳ است که ظرفیتی معادل ۵۰٫۵ میلیارد مترمکعب دارد، گفت: مقادیر ورودی آب به سدهای کل کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۹ اسفندماه سال ۹۸ معادل ۱۸٫۵ میلیارد مترمکعب بوده است که در مقایسه در مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میزان خروجی آب از سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ۹/۱۲/۹۸ معادل ۱۷ میلیارد مترمکعب بوده است این در حالی است که مقادیر خروجی نسبت به سال گذشته در بازه‌زمانی مشابه یک درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گفته این مقام مسؤول در تاریخ ۹/۱۲/۹۸ موجودی آب مخازن سدهای کشور معادل ۲۹٫۸ میلیارد مترمکعب است که این موجودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان پرشدگی مخازن سدهای کشور در تاریخ ۹ اسفند سال‌جاری حدود ۵۹ درصد است.

رئیس گروه بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه موجودی مخازن کشور نسبت به هفته گذشته دو هزار و ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است، اظهار داشت: ۳۷ سد کشور بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارد و ۴۵ سد هم کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی دارد.

  این مقام مسؤول ادامه داد: در چند مرحله سیلاب مهم که در سال آبی جاری اتفاق افتاد سدهای کشور نقش پررنگی در مهار، ذخیرهسازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی ایفاء کردند.

عسگری افزود: برنامه‌ریزی منابع و مصارف سدها با دو رویکرد کلی تأمین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیرهسازی حداکثری در شرایط ترسالی انجام می‌شود. به این معنا که در شرایطی که آورده‌های پیشبینی شده به مخزن به دلیل وقوع خشکسالی محقق نشد برنامه‌ریزی به شکلی بازنگری می‌شود که بتوان به حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره‌مند شد.

به گفته این مقام مسؤول در شرایط ترسالی و وقوع سیلاب‌ها نیز مهار آب و حداکثر ذخیرهسازی توسط مخازن سدها انجام می‌شود که بتوان از منابع آب ذخیره شده برای تأمین مصارف در ایام آتی بهره برد و همچنین جریانات لحظه‌ای و تداوم سیلاب‌های مخرب را توسط مخزن مهار و مدیریت کرد.