پیشنهاد تعیین هزینه استهلاک تأسیسات و داراییهای توانیر روی میز دولت پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تعیین هزینه استهلاک تأسیسات و داراییها برای شرکت توانیر در سال ۱۳۹۸ به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی به کمیسیون اقتصاد هیأت دولت ارائه شد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیأت دولت، وزارت نیرو پیشنهاد […]
پیشنهاد تعیین هزینه استهلاک تأسیسات و داراییهای توانیر روی میز دولت
پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تعیین هزینه استهلاک تأسیسات و داراییها برای شرکت توانیر در سال ۱۳۹۸ به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی به کمیسیون اقتصاد هیأت دولت ارائه شد.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیأت دولت، وزارت نیرو پیشنهاد تعیین هزینه استهلاک تأسیسات و داراییها برای شرکت توانیر در سال ۱۳۹۸ به عنوان هزینههای قابلقبول مالیاتی را جهت سیر مراحل بررسی به کمیسیون اقتصاد هیأت دولت ارائه کرده است.
براساس ماده (۲) آییننامه اجرایی قانون استقلال شرکتهای توزیع نیروی برق در استانها، بهای داراییهایی که به تصرف شرکتهای توزیع نیروی برق در میآید به تفکیک بهای تمام شده و استهلاک انباشته مندرج در دفاتر مالی شرکتهای برق منطقهای، مبنای محاسبه مبالغ انتقال مالکیت یا اجاره به شرط تملیک قرار میگیرد.
همچنین، با مشخص شدن نحوه تسویه بدهیها، ترتیب تنظیم مبایعهنامه و یا اسناد اجاره به شرط تملیک و در صورت لزوم تنظیم سند رسمیانتقال مالکیت داده خواهد شد.
مطابق این ماده، وزارت نیرو مجاز است بنا به ضرورت، جهت پرداخت مبالغ اقساط و یا اجارهبها با درنظر گرفتن رویههای متعارف بانکی، شرایط و مهلت لازم را تعیین نماید. دستورالعمل چگونگی اجرای این ماده از سوی شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) پیشنهاد و به تصویب وزیر نیرو میرسد.
ماده مورد اشاره، طی اصلاحیه آییننامه مذکور، موضوع مصوبه سال ۱۳۹۳ اصلاح شد به گونهای که «قیمت کارشناسی روز» به جای «ارزش دفتری» مبنای محاسبه مبالغ انتقال مالکیت یا اجاره به شرط تملیک قرار گرفت.
در اجرای مصوبه سال ۱۳۹۳ مبنی بر محاسبه ارزش داراییها به قیمت کارشناسی، در فروردینماه سال ۱۳۹۶ حسابِ داراییهای واگذار شده به شرکتهای توزیع به شرکت مادرتخصصی توانیر «در حساب دارایی نگهداری شده برای فروش» عودت داده شد و به اذعان وزارت نیرو تنها «حساب» مربوط عودت داده شده نه داراییها، به بیان دیگر در طول سال ۱۳۹۶ داراییهای موصوف در کنترل و استفاده شرکتهای توزیع برق بوده و شرکتهای توزیع از محل آن بهرهبرداری انجام میداده است.
بنابراین شرکتهای توزیع هزینه استهلاک آن را ثبت کردهاند و در شرکت توانیر برای آن هزینه استهلاکی ثبت نشده است، همچنین داراییهای مذکور در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۶ به قیمت کارشناسی به شرکتهای توزیع فروخته شد.
حسب بند (ب) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ نقلوانتقال اموال و داراییها و قراردادهای بین شرکت مادرتخصصی توانیر و شرکتهای توزیع نیروی برق از پرداخت هرگونه مالیات معاف است.
سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه افزایش سرمایه در مدت مقرر در موافقتنامه متبادله، به سرانجام نرسیده و در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۶ به عنوان دارایی در شرکتهای توزیع ثبت شده را واجد ایراد دانسته و هزینه استهلاک داراییهای یادشده را به عنوان هزینههای قابلقبول نپذیرفته است.
لذا وزارت نیرو با ارسال پیشنهادی به هیأت دولت، درخواست کرده که ضمن انجام اقدامات لازم درخصوص تعیینتکلیف داراییهای مذکور، هزینه استهلاک تأسیسات و داراییهایی موصوف در راستای ماده (۱۴۷) قانون مالیات مستقیم به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.