اجرای ترابردپذیری فقط بر روی شبکه تلفن همراه

اجرای ترابردپذیری فقط بر روی شبکه تلفن همراه مصوبه دستورالعمل اجرایی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه به صراحت اپراتورهای موبایل را خطاب قرار می‌دهد و آب پاکی را روی دست مخابرات و FCP‌ها می‌ریزد. به گزارش تسنیم، وزارت ارتباطات در اجرای طرح ملی ترابرد‌پذیری شماره‌های تلفن همراه یا همان Mobile Number Portability ظاهراً با موانعی روبه‌رو […]

اجرای ترابردپذیری فقط بر روی شبکه تلفن همراه

مصوبه دستورالعمل اجرایی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه به صراحت اپراتورهای موبایل را خطاب قرار می‌دهد و آب پاکی را روی دست مخابرات و FCP‌ها می‌ریزد.

به گزارش تسنیم، وزارت ارتباطات در اجرای طرح ملی ترابرد‌پذیری شماره‌های تلفن همراه یا همان Mobile Number Portability ظاهراً با موانعی روبه‌رو شده که اجرای آن را با چالش و تأخیری چشم‌گیر مواجه کرده است.

ترابردپذیری به دنبال این است تا امکان اثاث‌کشی بین اپراتوری را برای مشترکان فراهم آورد؛ به این شکل که اگر مشترک یک اپراتور از خدمات آن ناراضی بود، بتواند با حفظ شماره به سمت اپراتور دیگری نقل مکان کند.

این طرح که برای نخستین بار قرار است در کشور اجرایی شود، سال گذشته به بهره‌برداری نرسید و وعده رونمایی از MNP در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری، همزمان با روز جهانی ارتباطات داده شد که البته در این تاریخ هم وزارت ارتباطات موفق به لانچ سرویس نشد.

طبق اصول حاکم بر ارایه خدمات ترابردپذیری شماره‌ها، هر شماره تلفن همراه می‌تواند حداکثر دو بار در سال تقاضای ترابرد به اپراتور دیگر را داشته باشد. همچنین نخستین تقاضای مشترک برای ترابرد شماره حداقل باید ۳ ماه بعد از تاریخ فعالسازی سیم‌کارت باشد.

این طرح ملی که به دنبال تشدید رقابت بین اپراتورهای فعال کشور برای ارایه خدمات باکیفیت بهتر است و به نوعی می‌خواهد عدالت ارتباطی را برای مشترکان موبایل محقق سازد، طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شرط تسویه حساب بین مشترک و اپراتور فرستنده قابل انجام است.

علی‌رغم این‌که طبق اظهارات وزیر ارتباطات، تمامی تست‌های مربوط به ترابردپذیری انجام شده و هیچ کدام از اپراتورهای ۳گانه موبایل مشکلی در این زمینه نداشتند اما رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش از این معتقد بود که در جریان انجام تست‌های عملیاتی، دو اپراتور با مشکل مواجه بودند.

با این حال، ترابردپذیری در حالی پیش کشیده شده که پیش از آن طبق پروانه‌های ارتباطات ثابت، شرکت‌های FCP نیز موفق به دریافت سرشماره ۰۹۴ برای ارایه خدمات تلفن ثابت و سیار شدند؛ لذا انتظار می‌رود که آن‌ها نیز مورد خطاب مصوبه MNP باشند و مشترکان یک اپراتور قابلیت انتقال شماره به یک اپراتور FCP را نیز داشته باشند.

اما مصوبه دستورالعمل اجرایی ترابردپذیری شماره‌ها به صراحت عنوان می‌کند که MNP به منظور ارایه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه در ایران و در راستای افزایش رقابت و کیفیت در ارایه خدمات همراه به مشترکان تلفن همراه اجرایی می‌شود.

سند مذکور شامل ترابرد شماره‌های تلفن ثابت یا هر نوع ترابرد دیگری نخواهد شد.

 

بنابراین علی‌رغم تجربه برخی کشورهای جهان در اجرای ترابردپذیری فراگیر (تلفن‌های ثابت و سیار)، ترابردپذیری ایران که با تأخیر چشم‌گیری نسبت به وعده‌ها و رویه جهانی اجرایی می‌شود، تنها شامل اپراتورهای موبایل می‌شود و مخابرات و FCP‌ها فعلاً مصوبه و دستورالعملی در این زمینه ندارند.