اولین مدل‌سازی از جهان هستی با استفاده از نظریه نسبیت اینشتین

اولین مدل‌سازی از جهان هستی با استفاده از نظریه نسبیت اینشتین گروهی از محققان آمریکایی و اروپایی با استفاده از نرم‌افزاری ترکیبی از تمام معادلات و فرضیات نظریه عمومی نسبیت اینشتین شروع به طراحی یک مدل نمونه از کل کیهان کرده‌اند که به ادعای آن‌ها، دقیق‌‌ترین و کامل‌‌ترین مدل‌سازی و بازنمایی از جهان تا کنون […]

اولین مدل‌سازی از جهان هستی با استفاده از نظریه نسبیت اینشتین

گروهی از محققان آمریکایی و اروپایی با استفاده از نرم‌افزاری ترکیبی از تمام معادلات و فرضیات نظریه عمومی نسبیت اینشتین شروع به طراحی یک مدل نمونه از کل کیهان کرده‌اند که به ادعای آن‌ها، دقیق‌‌ترین و کامل‌‌ترین مدل‌سازی و بازنمایی از جهان تا کنون است.

به گزارش «تابناک»، محققان و دانشمندانی از دانشگاه «کیس‌وسترن‌رزرو» و کالج کنیون‌اوهایو به همراه محققانی از انستیتو کیهان‌شناسی‌وگرانش بورنموث و دانشگاه کاتانیای ایتالیا اقدام به طراحی دو کد متفاوت رایانه‌ای و تلفیق آن‌ها با هم کرده‌اند که هدف از آن ترکیب تمامی نظریه‌های فیزیکی گرانش و مشخص ساختن تأثیر آن بر اجرام و اجسام در کیهان است.

همچنین این نرم‌افزار به ادعای این محققان به خوبی با استفاده از نظریه نسبیت عمومی توضیح می‌دهد که چرا در بخش‌هایی از کیهان برخی از مواد وجود دارد و در بخش‌هایی دیگر مواد متفاوت و کمیاب دیگری موجود است.

علی‌رغم آن‌که حدود ۱۰۰ سال از طرح نظریه نسبیت عمومی اینشتین می‌گذرد، هنوز هم این نظریه بهترین و پیشرو‌ترین نظریه فیزیکی برای توضیح گرانش در کل هستی است. اما با وجود پیش‌بینی‌های اغلب صحیح این نظریه درمورد طیف وسیعی از پدیده‌های کیهانی از جمله وجود امواج گرانشی، مفاهیم این نظریه بسیار پیچیده است و محققان مجبور به استفاده از نسخه‌ای ساده‌سازی شده از آن برای تشریح و توضیح مکانیزم‌های دخیل و مؤثر در سرتاسر هستی شده‌اند.

گفته میشود این کدهای نرم‌افزاری جدید طراحی شده توسط محققان که نام Cosmograph به آن داده شده است، قادر به استفاده از معادلات پیچیده موجود در نظریه اینشتین برای تولید مدل بسیار دقیق و جزیی از کیهان است. با استفاده از این نرم‌افزار و مجموعه تحقیقات فضایی یک دهه آینده تلسکوپ‌های فعلی از جمله تلسکوپ Event Horizon و تلسکوپ فضایی James Webb قادر به تولید تصاویری بسیار دقیق‌تر از جهان خواهند بود.

 

مارکو برونی از انستیتو کیهان‌شناسی و گرانش دانشگاه بورنموث در این باره می‌گوید: این کدهای نرم‌افزاری از کل نظریه نسبیت عمومی با دقت بسیار بالا استفاده می‌کنند و طی سال‌های آینده به عنوان معیاری دقیق برای همه تحقیقات فضایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.