قاچاق چای از واردات بیش‌تر است

قاچاق چای از واردات بیش‌تر است براساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سال گذشته در مجموع ۲۷۵ میلیون دلار حجم قاچاق چای بوده است که بنا به گفته فعالان این حوزه، تغییر محسوسی نسبت به سال‌های قبل نداشته است و همچنان بخش عمده‌ای از بازار داخلی را چای قاچاق تأمین می‌کند. به گزارش […]

قاچاق چای از واردات بیش‌تر است

براساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سال گذشته در مجموع ۲۷۵ میلیون دلار حجم قاچاق چای بوده است که بنا به گفته فعالان این حوزه، تغییر محسوسی نسبت به سال‌های قبل نداشته است و همچنان بخش عمده‌ای از بازار داخلی را چای قاچاق تأمین می‌کند.

به گزارش ایسنا، چای جزو محصولات مهم کشاورزی در ایران است که ظرفیت‌های خوبی در استان‌های شمالی برای تولید آن وجود دارد، اما با وجود این ظرفیت‌ها بخش قابل توجهی از چای مصرفی در ایران، ‌چای وارداتی است که به صورت رسمی و غیررسمی وارد می‌شود.

براساس گفته فعالان صنعت چای داخلی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات چایکاران و نداشتن برنامه مشخص برای احیای باغات چای، واردات بی‌رویه چای، خشکسالی و کمبود بارندگی بیش‌ترین تأثیر منفی را در تولید چای داخلی گذاشته‌ است.

طبق آخرین برآورد‌‌ها مصرف چای در ایران حدود ۱۱۰ هزار تن اعلام شده که بنا به گفته وزارت جهاد کشاورزی حدود ۲۱ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و حجم قاچاق چای در سال گذشته ۲۷۵ میلیون تن بوده است.

این در حالی است که تا حدود ۲۰ سال گذشته سالانه بیش از ۷۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شد که این مقدار در سال‌های اخیر به حدود ۲۰ هزار تن رسیده است.

با وجود سهم اندک چای در بودجه خانوار، این محصول از جمله مواد غذایی است که مصرف آن طی چند دهه گذشته روند افزایشی پیدا کرده است و بخش قابل توجهی از آن از طریق واردات غیررسمی تأمین می‌شود.

طبق گفته رییس سازمان چای، حجم قاچاق چای قابل توجه است؛ به‌طوریکه با حجم واردات رسمی برابری می‌کند و حتی بیش از آن است.

طبق اعلام اتحادیه واردکنندگان و توزیع‌کنندگان چای، عمده چای وارداتی به ایران از کشور هندوستان است و بخشی دیگر هم از سریلانکا و آفریقا وارد می‌شود. همچنین بیش‌ترین چای قاچاق هم از هند وارد می‌شود.

به گفته علی‌محرر، رییس سازمان چای، از مجموع چای که در ایران تولید می‌شود و حدود ۲۰ هزار تن است، حدود ۸۰۰۰ تن به کشورهای عراق، افغانستان و روسیه صادر می‌شود.

 

در سال‌های گذشته نیز به دلیل مشکلاتی که تولید چای در داخل با آن مواجه شد، زمینه برای ورود چای وارداتی بیش از گذشته شد و بخش قابل توجهی از بازار داخل را به خود اختصاص داد تا مصرف چای وارداتی در داخل هم نسبت به چای داخلی بیش‌تر شود.