ملکزادگان برای مردادماه جاری اعلام کرد برگزاری مناقصه فرودگاه بینالمللی منطقه آزاد چابهار چابهار منطقهای است که علاوه بر داشتن موقعیت بازرگانی مناسب، دارای جاذبههای فراوان تاریخی و طبیعی است و آب و هوای این شهر و مناطق پیرامون آن همواره بهاری و معتدل است، منطقهای که به نظر میرسد با تصمیمات مهمی که برای […]
ملکزادگان برای مردادماه جاری اعلام کرد
برگزاری مناقصه فرودگاه بینالمللی منطقه آزاد چابهار
چابهار منطقهای است که علاوه بر داشتن موقعیت بازرگانی مناسب، دارای جاذبههای فراوان تاریخی و طبیعی است و آب و هوای این شهر و مناطق پیرامون آن همواره بهاری و معتدل است، منطقهای که به نظر میرسد با تصمیمات مهمی که برای ان اتخاذ شده در آیندهای نزدیک ۴ فصل اقتصادی بهاری و پررونق را به خود میبیند.
به گزارش ایسنا، محمدحسینملکزادگان با اشاره به مسایل مختلف منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مهمترین مناطق اقتصادی کشور، ضمن تأکید بر آمایش سرزمینی سواحل مکران براساس اظهارات مقام معظم رهبری، در مورد ایجاد سازمان سواحل مکران و مراحل قانونی آن، جمعیت مردم ایران در کل سواحل، الزامات تبدیل چابهار به کریدور اتصال دریای عمان به آسیای میانه، آخرین وضعیت فرودگاه بینالمللی این منطقه، جزییات سند تفاهم چابهار-هند، راهاندازی خط کشتیرانی بین چابهار-سنگاپور، انتظار جاسک برای تبدیل شدن به منطقه آزاد، قاچاق در مناطق آزاد و توجه به محرومیت مردم در این مناطق صحبت کرد.
مشروح توضیحات عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار را در ادامه میخوانید:
آمایش سرزمینی سواحل مکران بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری
چابهار در نقشه مهمترین موقعیت جغرافیایی را در سواحل مکران و دریای عمران دارد. علاوه بر این در جاسک نیز شاهد موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی هستیم که این دو نقطه را میتوان به عنوان دو دروازه ورودی به سواحل مکران دانست. تأکید مقام معظم رهبری نیز بر این است که در سواحل مکران غفلت صورت گرفته و هرچه سریعتر مورد آمایش سرزمینی قرار گیرد تا در این منطقه حرکت رو به جلو مد نظر قرار گیرد.
ایجاد سازمان سواحل مکران در انتظار اتمام مراحل قانونی
اخیراً در مجلس شورای اسلامی ایجاد سازمان سواحل مکران با محوریت فعالیت و توجه به مناطق آزاد مصوب شده است و کارکرد این سازمان تعیین مسایل مرتبط با منطقه و نیز مشخص کردن تصمیماتی است که قرار است در سواحل مکران مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر ایجاد این سازمان در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و پس از آن با گذراندن مراحل قانونی و ابلاغ آن توسط دولت در جهت ساماندهی وضعیت منطقه اعم از سواحل و جزایر گام بر میداریم. علاوه بر این کارگروهی برای ساماندهی سواحل مکران به ریاست معاون اول محترم رییسجمهور تشکیل شده که به صورت مداوم در حال برگزاری است تا اقدامات مدنظر در این خصوص پیگیری شود.
چابهار باید کریدور اتصال دریای عمان به آسیای میانه باشد
چابهار در حال حاضر به دلیل تغییر کاربری به منطقه آزاد تا حدود بسیاری آباد شده است و اگر برویم و ببینیم چابهار قبل از اینکه به منطقه آزاد تبدیل شود چه شرایطی داشته است، متوجه تفاوتها خواهیم شد. در حال حاضر فعالیت ویژه در منطقه آزاد چابهار انجام شده و چند مسأله در این منطقه باید حل شود. چابهار باید کریدور اتصال دریای عمان به آسیای میانه باشد. اگر بتوانیم این کریدور را راهاندازی کنیم تمامی مسیر ارسال کالا به آسیای میانه از همین طریق انجام میشود که از نظر زمانی و هزینهای کاملاً به صرفه است. بندرعباس نمیتواند کریدور جنوب به شمال باشد و به صرفه است که چابهار به عنوان بندر محل تخلیه بار و ارسال آن به آسیای میانه فعالیت کند. برای این که بتوانیم چابهار را به یک منطقه آزاد کاملاً عملیاتی تبدیل کنیم باید دو مسأله در ارتباط با آن حل شود، ابتدا مسأله دسترسی به دریا و پس از آن مقوله دسترسی به هوا را باید مورد توجه قرار دهیم.
برگزاری مناقصه فرودگاه بینالمللی منطقه آزاد چابهار طی ماه آینده
منطقه آزاد چابهار نیازمند فرودگاهی است که طرح آن آماده و مجوز آن نیز اخذ شده است. قصد داریم ظرف ۱۸ ماه یک فرودگاه عملیاتی در منطقه ایجاد کنیم و اعتبار این پروژه توسط منطقه آزاد چابهار قابل تأمین است تا کلیه پروازهای بینالمللی در این نقطه انجام شود. ظرف یک تا دو ماه آینده مناقصه مربوط به این پروژه در محورهای مختلف انجام میشود تا کار را به صورت موازی پیش ببریم و مناقصاتی در خصوص ایجاد باند، فنسکشی و ترمینال نیز بحث برج مراقبت و سالنهای ترانزیت انجام خواهد شد.
مسؤولیت جلوگیری از قاچاق به عهده منطقه آزاد نیست
درمورد قاچاق کالا در مناطق آزاد به نظر بنده بیانصافی شده است، منطقه آزاد دارای یک سیستم است که واردات کالای آن با نظارت گمرک انجام میگیرد. مسؤولیت جلوگیری از قاچاق نیز به عهده منطقه آزاد نیست، ما سازمانی هستیم که براساس مقررات منطقه کالا وارد میکند و از آنجا نیز کالاهای تولید شده را صادر میکند. اگر کسی در این مناطق قاچاق انجام میدهد در این خصوص مرزبانی و مسؤولان مبارزه با قاچاق باید پاسخگو باشند، کسانی که میخواهند توپ را از زمین خود به زمین دیگری پرتاب کرده و در خصوص قاچاق کالا از خود سلب مسؤولیت کنند نام منطقه آزاد را مطرح میکنند. گلوگاه ورود کالا در اختیار گمرک است و منطقه آزاد در خصوص مقوله قاچاق عواملی را ندارد که بخواهد نسبت به آن پاسخگو باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.