ناهنجاری قلبی شایع‌‌ترین ناهنجاری مادرزادی است

ناهنجاری قلبی شایع‌‌ترین ناهنجاری مادرزادی است  دبیرعلمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران عنوان کرد. ناهنجاری‌های مادرزادی اعم از ناهنجاری قلبی، سیستم اعصاب مرکزی، کلیه‌ها و مجاری ادراری، دستگاه گوارش، صورت و اندام‌ها در دوران جنینی در اکثریت موارد با سونوگرافی قابل تشخیص می‌باشد. به گزارش دبیرخانه کنگره، وجیهه مرصوصی گفت: در کل یک […]

ناهنجاری قلبی شایع‌‌ترین ناهنجاری مادرزادی است

 دبیرعلمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران عنوان کرد. ناهنجاری‌های مادرزادی اعم از ناهنجاری قلبی، سیستم اعصاب مرکزی، کلیه‌ها و مجاری ادراری، دستگاه گوارش، صورت و اندام‌ها در دوران جنینی در اکثریت موارد با سونوگرافی قابل تشخیص می‌باشد.

به گزارش دبیرخانه کنگره، وجیهه مرصوصی گفت: در کل یک تا دو درصد نوزادان با ناهنجاری شدید به دنیا می‌آیند که این رقم تا سن بلوغ به ۵ درصد افزایش می‌یابد. با تشخیص قبل از تولد به‌خصوص قبل از هفته ۱۹ می‌توان از تولد زنده این نوزادان که بار مالی و اجتماعی روانی زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند ممانعت به عمل آورد. بروز این ناهنجاری‌ها علل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عوامل محیطی، ژنتیکی و مصرف برخی دارو‌ها در دوران بارداری اشاره نمود. تلاش متخصصین براین است که با پیشرفت تکنیک تصویربرداری سونوگرافی بتوان در ۳ ماهه اول بارداری بسیاری از این ناهنجاری‌ها را تشخیص داده و در همان ۳ ماهه اول مبادرت به ختم بارداری نمود و در مواردی هم که ضایعه قابل ترمیم باشد بعد از تولد اقدامات ضروری از جمله جراحی را انجام داد. البته در مواردی هم جنین در داخل رحم قابل درمان بوده و با تکنیک‌های خاص می‌توان مبادرت به این عمل نمود.

 

این فلوشیپ پریناتولوژی عنوان کرد: زمانی که خانواده‌ای صاحب فرزندی با ناهنجاری مادرزادی باشد احتمال اینکه فرزند دوم نیز به این ناهنجاری مبتلا شود ۴ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.