یک مقام مسؤول مطرح کرد ضریب ایمنی سیانجی بالا است مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه در هنگام ایجاد سانحه، سیانجی سوخت ایمنتری نسبت به سایر سوختهای مایع از جمله بنزین است، تأکید کرد: در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است تا ضریب ایمنی سیانجی افزایش […]
یک مقام مسؤول مطرح کرد
ضریب ایمنی سیانجی بالا است
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه در هنگام ایجاد سانحه، سیانجی سوخت ایمنتری نسبت به سایر سوختهای مایع از جمله بنزین است، تأکید کرد: در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است تا ضریب ایمنی سیانجی افزایش پیدا کند اما این امر مستلزم این است که بازار مصرف در تهیه مخازن سیانجی به مراکز زیرزمینی مراجعه نکنند.
به گزارش مناقصهمزایده، محمد رضایی گفت: برتریهای سیانجی در قیاس با سایر سوختهای مایع امری انکارناپذیر است اما به منظور تحقق آن رعایت چند اصل از سوی مصرفکننده ضروری است.
رضایی با بیان اینکه سیانجی، گاز طبیعی فشردهشدهای است که در یک مخزن تحت فشار ذخیره و در نهایت مصرف میشود، افزود: اولین نکتهای که در این زمینه نگرانیها را برطرف میکند این است که مخازنی که در خودروها تعبیه شدهاند، قابلیت تحمل فشار تا دو برابر سقف فشار ظرفیت موجود را دارا هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: مخازن سیانجی در تاکسیها و وانتبارها در ۲۰۰ بار پرشده و سوختگیری متوقف میشود، این درحالی است که مخازن استاندارد تا ۴۰۰ بار میتوانند فشار را تحمل کنند.
رضایی درخصوص مقاومت مخازن سیانجی در اثر ضربات ناشی از سوانح رانندگی گفت: بر روی این مخازن در برابر ضربهها تستهای متعددی انجام شده است، به گونهای که با انجام آزمونهای مختلف موفق به دریافت کد از مراجع رسمی میشوند.
به گفته این مقام مسؤول نهتنها مخازن مقابل فشاری که حین سوختگیری متحمل میشوند، مقاومند بلکه تا دو برابر ظرفیت موجود ایمنی دارند. بدین ترتیب با انجام تستها و آزمایشهای گوناگون روی مخازن سیانجی میتوان گفت که این مخازن به راحتی در اختیار یک کارگاه قرار نمیگیرند تا پس از فرآیند تبدیل روانه بازار مصرف شوند.
رضایی با اشاره به خطری که مراکز زیرزمینی برای این مخازن به وجود میآورند، تأکید کرد: متقاضیان باید به مراکز مجاز که در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به نشانی IRNGV.IR اشاره شده مراجعه و ثبتنام کنند تا صاحب محصول دارای مجوز و مورد تأیید وزارت صمت شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای افزایش ایمنی مخازن سیانجی در مواقع تصادف و برخوردهای شدید پیشبینی شده است، اظهار کرد: براساس آمار موجود ماشینهای بنزینسوز حین تصادف به دلیل پربودن باک، براثر آتشسوزی و انفجار منجر به کشته شدن سرنشینان خودروی حادثه دیده میشوند، این درحالی است که در خودروهای سیانجیسوز چنین اتفاقی به هیچ وجه رخ نمیدهد.
رضایی افزود: اگر خودروهای حامل مخازن سیانجی شدیدترین برخورد را متحمل شوند به هیچ وجه مخازنشان منفجر نخواهند شد چرا که با توجه به مقاومتی که دارند، مقابل شدیدترین ضربهها متلاشی نمیشوند. به طور مثال اگر ضربهای که به خودرو وارد شده بسیار سهمگین بوده باشد در بدبینانهترین حالت گاز فشرده شده در مخزن به هوا میرود، بدون اینکه منجر به انفجار و آتشسوزی شود.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با بیان اینکه در جامعه به اشتباهباوری رواج دارد مبنی بر اینکه سیانجی یک بمب متحرک است، توضیح داد: آنچه که در جامعه رایج است غیرمنطقی و بیشتر شبیه به یک خرافه است، این سوخت نهتنها ناایمن نیست بلکه از سوختهای مایع مثل بنزین در حملونقل ایمنتر است، منتها در این معادله باید از ماشینهایی که فاقد گواهی فنی و ایمنی سلامت هستند، ترسید.
به گفته وی براساس استانداردهای ملی، خودروهای گازسوز باید هر ۱۲ ماه و سیستم ذخیرهسازی آنها هر۳۶ ماه بازرسی چشمی شوند و مخازن ذخیرهسازی هر ۷۲ ماه مورد تست هیدرواستاتیک قرار گیرند اما اگر مخزن خودروی مورد استفاده بیش از حد پُر و خالی شده باشد باید مجدد گواهی سلامت بگیرد و ضروری است خودرو در بازههای زمانی کمتر از آنچه ذکر شده مورد بازرسی قرار گیرد.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: اکثر حوادث مربوط به این سوخت حین سوختگیری در جایگاههای عرضه بوده است پس ضروری به نظر میرسد آگاهی کاملی نسبت به بالارفتن سطح دانش مردم در این زمینه انجام شود تا موقع سوختگیری بیشترین احتیاطها را داشته باشند.
رضایی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل سوختگیری سیانجی گفت: به این منظور قانونی وجود دارد که در جایگاههای سیانجی، موقع سوختگیری باید ماشین خالی از سرنشین باشد و راننده نیز از ماشین فاصله بگیرد تا اگر بنا به هر دلیلی از جمله مستهلک بودن مخزن و… اتفاقی افتاد از آسیب جانی جلوگیری شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.