اماواگرهای آغاز تولید در سال جدید تبعات کرونا بر اقتصاد صنعت و بازار خودرو ایران چیست؟ در حالیکه بحران شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحتتأثیر خود قرار داده، به نظر میرسد اقتصاد صنعت خودرو در جهان به طور عام و در ایران به طور خاص با چالشهای عمدهای مواجه خواهد شد که اثرات آن […]
اماواگرهای آغاز تولید در سال جدید
تبعات کرونا بر اقتصاد صنعت و بازار خودرو ایران چیست؟
در حالیکه بحران شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحتتأثیر خود قرار داده، به نظر میرسد اقتصاد صنعت خودرو در جهان به طور عام و در ایران به طور خاص با چالشهای عمدهای مواجه خواهد شد که اثرات آن تا مدتهای طولانی قابل رفع نخواهد بود.
به گزارش خودرونویس، در شرایط فعلی از گوشه و کنار جهان خبر میرسد که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا ناچار شدهاند تا به طور موقت تولید برخی از سایتهای خود را متوقف کرده و امکانات خود را وارد عرصه مبارزه با این ویروس مهلک قرار دهند. اقدامیکه خودروسازان ایرانی نیز به موقع در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند تا با تولید ماسک و محلولهای ضدعفونیکننده و دیگر موارد، با شبکه بهداشت و درمان کشور همراه شده و در راستای حفظ سلامت جامعه نقش ایفاء کنند.
اما آنچه مسلم است، فکر کردن به اقتصاد صنعت خودرو همزمان و پس از کرونا مدیران صنعت خودروسازی، قطعهسازی و دیگر صنایع تأثیرپذیر را به وحشت انداخته و بیم آن میرود که میلیونها کارگر و کارمند این صنایع در سراسر جهان از کار برکنار شوند. صرفنظر از این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی کرونا موضوعی است که دولتهای کشورهای مختلف را نیز وارد چالش بزرگتری خواهد کرد و از همینرو است که در رأس بسیاری از شرکتهای خودروسازی جهان کارگروههای مقابله با بحران تشکیل شده و مهمترین دستور کار آنها اتخاذ تدابیر ویژه برای ارزیابی زمان و نحوه از سرگیری تولید خودرو است.
اگر چه تاکنون بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا راهکارهای بهداشتی متنوعی را برای آغاز تولید پیشبینی کردهاند، اما همچنان حساسیتهای عمدهای در زمینه تبعات احتمالی شروع مجدد فعالیت خطوط تولید صنعت خودرو وجود دارد و نوعی سردرگمی در بین آنان به وجود آورده است. با این همه به نظر میرسد بسیاری از آنها مصر به آغاز تولید با رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند تا بیش از این بنیانهای اقتصادی آنها متأثر از ویروس کرونا دچار فروپاشی نشود.
صنعت خودرو ایران اما به مراتب شرایط بسیار سختتری را پیشروی خود مشاهده میکند. چالشهای پیشروی خودروسازان متأثر از تحریمهای ظالمانه از سوی دیگر، شرایط بغرنج و شکنندهای را پیشروی این صنعت ایجاد کرده است. حال آنکه سالجاری به عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده و خودروسازی به عنوان صنعتی که بیش از چهار درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، نقش تعیینکنندهای در تحقق این شعار خواهد داشت. در ابتدای سال اما شیوع ویروس کرونا بر تحقق این هدف تأثیر گذاشته و به طور کلی چشمانداز نگرانکنندهای را پیشروی مدیران این صنعت ترسیم کرده است.
این در حالی است که طی سال ۹۷ که با بازگشت تحریمهای بینالمللی به کشور همزمانی داشت، آغازگر چالشها و مشکلاتی بود که خودروسازان را برای رهایی از ورشکستگی به تجدید ارزیابی اموالشان مجبور کرد. در شرایط فعلی نیز به نظر میرسد خودروسازان چالشهای باقیمانده از ۹۸ را در سال ۹۹ به دوش خواهند کشید؛ مگر اینکه اتفاقی یا رویکردی در مسائل سیاسی یا اقتصادی کشور رخ دهد که با این وجود نیز شیوع کرونا تمام این اماواگرها را به محاق خواهد برد.
قطع به یقین آمار تولید خودرو در سال۹۸ یکی از چالشهای شرکتهای خودروساز داخلی بود. این در شرایطی است که از آبان ماه سال گذشته بهدنبال نهضت داخلیسازی تا حدودی وضعیت تولید خودرو بهبود یافت. حال آنکه در بهمنماه تولید ماهانه روند کاهشی به خود گرفت. امری که به نظر میرسید ناشی از شیوع کرونا بوده است. با این همه به نظر میرسد با توجه به شرایط حاکم بر کشور و همچنین پیشبینی تداوم تحریمها در سال آینده و از همه مهمتر شیوع این ویروس خطرناک تولید در شرکتهای خودروساز چشمانداز روشنی نخواهد داشت، مگر انکه راهکار مناسبی برای از سرگیری تولید با رعایت تمام مسائل بهداشتی در نظر گرفته شود.
در همین راستا مرتضی شفیعی، عضو هیأتمدیره گروه صنعتی ایرانخودرو معتقد است: در شرایط فعلی ارزیابی پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد صنعت خودرو ایران مبهم است و در عین حال نمیتوان زمان مشخصی برای رهایی صنعت خودرو در کشورهای مختلف جهان برای رهایی از این بحران پیشبینی کرد، اما قطع به یقین چالشهای پیشروی این صنعت انکارناپذیر خواهد بود.
وی گفت: با ابن همه اثرات این بحران بر روی صنعت خودرو ایران به مراتب پیچیدهتر خواهد بود، زیرا صنعت خودرو ایران علاوه بر مواجهه با شیوع این بیماری خطرناک با چالشهای بزرگتری همچون تأمین ارز مورد نیاز در جهت واردات مواد اولیه و قطعات مواجه است که در کنار شیوع ویروس کرونا شرایط نگرانکنندهای را برای این صنعت رقم خواهند زد.
عضو هیأتمدیره گروه صنعتی ایرانخودرو خاطرنشان کرد: به طور کلی به نظر میرسد تبعات شیوع ویروس کرونا بر صنعت خودرو و قطعهسازی طی شش ماهه نخست سالجاری بسیار قابل توجه خواهد بود و لازم است تا تمام دستگاههای اجرایی ذیربط اتخاذ تدابیر ویژه برای مقابله با بحرانهای اقتصادی در این صنعت را در دستور کار قرار دهند.
پیشتر آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان نیز اعلام کرده بود که از ابتدای سال به دلیل شیوع بیماری کرونا با تشکیل جلسات مجازی، برنامهریزی برای تحقق شعار سال را آغاز کردند که در این راستا صنعت خودرو نیازمند پیشنیازها و اصلاح ساختارهایی است که بخشی از اصلاحات یاد شده، اصلاح ساختارهای مالی است که خودروسازان آن را آغاز کردهاند تا راحتتر بتوانند با نظام بانکی کار کنند.
با این همه به نظر میرسد، تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد صنعت خودرو و قطعهسازی ایران و همچنین بازار خودرو ایران بسیار نگرانکننده خواهد بود و بسیازی از ناظران صنعت خودرو ایران نیز بر این عقیدهاند که برای مقابله با این بحرانها باید راهکار منطقی در جهت استمرار تولید و حفظ حیات این صنعت اندیشیده شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.